Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fyndat på återvinningen  (läst 8292 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #40 skrivet: 16 sep-16 kl 19:24 »
Det beror väl på vem som räknar? För ett företag ser det nog ut som du säger, men de behöver ju bara skilja på det de vill lämna till återbruk och det övriga. De måste ju ändå göra en viss sortering av sitt avfall eller kommer snart behöva.

Den som gör detaljsorteringen är troligen en privatperson eller kanske en småföretagare med låg omsättning och låga kostnader.

Dessutom kan man gott räkna samhällsekonomiskt på det hela och ta in miljökostnader. Det verkar mer relevant än ditt sätt att räkna. Var hamnar man då?

Jag har plockat ner ett av mig byggt växthus i dagarna.
I detta fallet så återvinns närapå alla skruv som jag använt. Virket blir ved, och en del av plasten återanvänds i det nya växthuset.
Det är i detta fallet en vinst för min del att ta tillvara på skruvarna då jag kan elda hela biten utan att behöva sortera bort skruv från askan som inte blir smittad av galv.

Skulle jag använda snickare till att riva och bygga växthuset så skulle allt det gamla hamna på återvinningen. Då det skulle vara det mest ekonomiska.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #41 skrivet: 16 sep-16 kl 19:29 »
Det skulle vara intressant att få veta om Skorstensfejarmästaren eller Miljöförvaltningen på orten tillåter att du eldar med rivningsvirke. Jag vågar nästan offra en hatt på att de inte tillåter det...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #42 skrivet: 16 sep-16 kl 19:36 »
Var och en får väl räkna och göra på sitt sätt när det gäller vad man själv återanvänder och vad man kör till den s.k. återvinningen. Man kan ju alltid rapportera detta om man finner det relevant, men det är inte mycket att debattera, för det är inget vi behöver komma överens om gemensamt i samhället. Däremot kan det finnas anledning att diskutera den gemensamma biten, som kommunal sophantering.

TW

• Finland
« Svar #43 skrivet: 16 sep-16 kl 19:47 »
De flesta som har vedeldning eldar mer eller mindre rivningsvirke.
Vi som är miljömedvetna brukar försöka undvika att elda stora mängder virke som är målat med blyvitt och givetvis också sortera bort plast och spånskivor men annars är det bara att brassa på.

Verksamhet som rent förnuftsmässigt inte skadar miljön det minsta behöver myndigheterna inte veta om och allt de inte vet lider de inte av.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #44 skrivet: 16 sep-16 kl 20:07 »
Det skulle vara intressant att få veta om Skorstensfejarmästaren eller Miljöförvaltningen på orten tillåter att du eldar med rivningsvirke. Jag vågar nästan offra en hatt på att de inte tillåter det...

Med tanke på att det är omålat så lär det inte vara några som helst problem.  ;D

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

• Lappland
« Svar #45 skrivet: 16 sep-16 kl 20:10 »
Två bröder som har egen firma i byggbranschen och tyckte att de stora företagen slängde bort mycket virke från formsättning mm.
Det kostade för företagen att köra det till återvinning, så de sa åt dem att de kunde tippa det vid deras firma i stället, de tänkte bygga ett garage av virket.
De var överens och sedan drog de på jobb i södra Sverige, när de kom hem fick de en chock. På tomten låg några tusen kubik med virke, ryktena hade gott och nästan alla körde dit virke.
Nu hade de tur för det gick dåligt för Thailändarna med bärplockningen och de hade blivit lurade, så de lejde dom för att spikrensa och sortera virket.

Jag var dit och körde spiken till skroten och det blev över ett ton. Thailändarna sågade upp allt dåligt virke till ved, som jag fick. Det blev nästan 300 kubik, som jag eldat med i flera år.

Bröderna byggde både hus, garage och industrilokal av virket, när man tänker efter så är det ett stort resursslöseri att köra så mycket virke till återvinning tycker jag.

Dela detta:

* Inloggade just nu

320 gäster, 2 användare (1 dolda)
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser