Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fyndat på återvinningen  (läst 8261 gånger)

Gilbert

• Gäst
Fyndat på återvinningen
« skrivet: 12 sep-16 kl 16:28 »
Vår pumpmotor har varit dålig i lagren ett tag, se vad jag fann på återvinningen idag. Motorn bytt och nu låter inte pumpen som ett tröskverk längre. 750W 3-fas.

Plus två mattor sprillans nya dämpmattor.

Plus lite hyllplan som jag skall ha till trall i skafferiet.

Plus två annonserings ramar och bokstäver.

Plus lite vasar, gäss i porslin och en porslinstupp ... Hälften inte så mekaniskt men fynd på samma gång.

Gilbert

• Gäst
SV: Fyndat på återvinningen
« Svar #1 skrivet: 12 sep-16 kl 16:29 »
Fynd forts ...

ensamhet

• Lappland
« Svar #2 skrivet: 12 sep-16 kl 17:37 »
Ja det finns mycket som är bra att ha på återvinningsstationer.
I mitten av förra månaden var det någon tokfan som slängt bort tjugo, femti och tusen lappar.
Visste nog inte att man kunde sätta in det på banken till sista augusti.
Jag frågade om jag fick ta påsen och det var OK och sedan bar det av till banken.

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 12 sep-16 kl 17:42 »
Otroligt, varför händer det aldrig mig?

Jag får vara nöjd ändå. Företaget ternstedt invent som vunnit VM i salta räkningar, OS i felkoppling och World Cup i fakturering skulle ha 3.250 plus montering och utkörning för att byta hela pumpen.

Får väl låtsas att jag hittade runt 4.000 på tippen idag ....

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 12 sep-16 kl 22:11 »
Otroligt, varför händer det aldrig mig?

Jag får vara nöjd ändå. Företaget ternstedt invent som vunnit VM i salta räkningar, OS i felkoppling och World Cup i fakturering skulle ha 3.250 plus montering och utkörning för att byta hela pumpen.

Får väl låtsas att jag hittade runt 4.000 på tippen idag ....

dom vill väll kunna betala avtalsenliga löner till sin personal, hålla fordonsparken i gott skick, skattade och försäkrade.
Samt ha ett lager.
Samt bygga upp en marginal så dom inte behöver gå i konkurs för att en kund inte betalar.
Och göra en vinst.
Precis som du hävdar att din lilla verksamhet gör.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 12 sep-16 kl 23:35 »
Fyndat inte på återvinningen men hos en lokal skrotuppköpare i den stora högen som skulle krossas:

Jag fick den för kilopris.

Är det någon som vet någonting om de här rikthyvlarna? Det står Jolly 25 på den och hyvelbredden är 25 cm.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

• -
« Svar #6 skrivet: 12 sep-16 kl 23:44 »
Fyndat inte på återvinningen men hos en lokal skrotuppköpare i den stora högen som skulle krossas:

Jag fick den för kilopris.

Är det någon som vet någonting om de här rikthyvlarna? Det står Jolly 25 på den och hyvelbredden är 25 cm.

Precis som man skall göra. Att plocka med sig saker och ting som hamnat i containern är ett brott mot lagstiftningen som styr sophanteringen.
Det är helt lagligt att om någon som skall kasta något istället ger dig saken, trots att utväxlingen sker på ÅVC.
Samt att plocka upp sådan som hamnat vid sidan av containern.
Men inte nödvändigtvis.

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 12 sep-16 kl 23:51 »
Som sagt, tomma tunnor skramlar mest!

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #8 skrivet: 13 sep-16 kl 00:19 »
Denna båt hittade jag på min lokala återvinningsstation för femton år sedan. Motorn också, fast den hittade jag vid ett annat tillfälle. Jag fick aldrig den till att fungera iofs. Men jag svetsade en enkel trailer, plastade igen ett litet hål under kölen, hängde på motorn och sålde hela ekipaget för 6500kr. På den tiden försörjde jag mig också nästan på att ta med TV-apparater hem från återvinningsstationen, reparera och sälja. Det var tider det.

Gilbert

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 13 sep-16 kl 07:49 »
Denna båt hittade jag på min lokala återvinningsstation för femton år sedan. Motorn också, fast den hittade jag vid ett annat tillfälle. Jag fick aldrig den till att fungera iofs. Men jag svetsade en enkel trailer, plastade igen ett litet hål under kölen, hängde på motorn och sålde hela ekipaget för 6500kr. På den tiden försörjde jag mig också nästan på att ta med TV-apparater hem från återvinningsstationen, reparera och sälja. Det var tider det.

En riktig självhushållare!!!

Jag har en elmotor till båt som jag drog upp ur metall containern för några månader sedan men som är stendöd. Har inte hittat felet än, det verkar inte som något är bränt heller.
När jag får tid skall jag skruva ner och felsöka, växelhuset verkar vara intakt.

När jag dumpade en gammal toppmatad tvättmaskin bland vitvarorna fick jag med en hyggligt fin diskmaskin hem. Det var gummilisten vid luckan som läckte, bytte ut den och rengjorde och kunde diska med maskin hemma. Det är några år sedan nu och den fungerar fortfarande.
Under resans gång så började hjulen till nedre korgen hoppa av och jäklas, vad gör man då? Åker och kollar efter underkorg och nya hjul som passar. Plockade delar från en Husqvarna QB 5151 och har en fungerande diskmaskin.

Hyllplanen i vinkällaren/skafferiet kommer därifrån, fint limträ. Marschall hållarna här utanför grindarna, en utebelysning i trädgården med stolpe och snygg lykta. Bordet som stora kläckmaskinen står på kommer från samma ställe. På med en gammal vaxduk och allt är perfekt.

kackelmann

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 13 sep-16 kl 08:49 »
Att plocka med sig saker och ting som hamnat i containern är ett brott mot lagstiftningen som styr sophanteringen.
Det är helt lagligt att om någon som skall kasta något istället ger dig saken, trots att utväxlingen sker på ÅVC.
Samt att plocka upp sådan som hamnat vid sidan av containern.

Undrar också hur ni bär er åt för att hämta hem saker från återvinningsstationen?
Alla jag har varit på är personalen grymt noga med att man inte får ta något av det som slängts. Om man råkar finnas på plats när någon ska slänga något vettigt brukar jag fråga om jag kan få ta det och det går alltid bra. Har fått hem en fin cykel och några zinkbaljor. Men det som är slängt är "förlorat".
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

DennisCA

• Finland
« Svar #11 skrivet: 13 sep-16 kl 08:54 »
Har turen att bo nära ett skrotupplag där man får vandra in och söka på egen hand. Problemet är att jag arbetar 8-16 och det råkar vara öppettiderna för samma ställe så sist jag var dit var i våras... Jag missar säkert mycket då jag aldrig har tid att komma dit.

ensamhet

• Lappland
« Svar #12 skrivet: 13 sep-16 kl 09:12 »
Undrar också hur ni bär er åt för att hämta hem saker från återvinningsstationen?

Man börjar med att bo på rätt ställe (där de tycker det är bättre att saker används och inte slängs i onödan) och sedan frågar man om lov.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 13 sep-16 kl 09:17 »
I Uddevalla, där jag hittade båten och de andra grejerna, kunde man gå in efter stängningsdags. Det var inte tillåtet men ingen brydde sig. Skogarna runt var helt fulla av jugoslaver som bara väntade på stängningsdags så de kunde gå in och hämta dagens skörd. Idag är det staket runt men jag vet inte, de kanske har någon väg så de fortfarande kommer in. Själv har jag slutat för länge sedan.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 13 sep-16 kl 09:17 »
Jag har samma problem, jag hittar nästan aldrig någonting av intresse i containrarna där man kan plocka, men är nog lika bra det, hade nog släpat hem tonvis med skrot annars om jag känner mig själv rätt...  ;D

Men fick några gamla men fina verktyg av chefen förut (och ett gäng skrotverktyg)  som han gallrat ut, han lade med en fin gammal bahco tång också som jag tror han lade där för att vara juste.
Den är numera putsad och noga inoljad på min verktygstavla.  :)
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

• Finland
« Svar #15 skrivet: 13 sep-16 kl 09:27 »
I Uddevalla, där jag hittade båten och de andra grejerna, kunde man gå in efter stängningsdags. Det var inte tillåtet men ingen brydde sig. Skogarna runt var helt fulla av jugoslaver som bara väntade på stängningsdags så de kunde gå in och hämta dagens skörd. Idag är det staket runt men jag vet inte, de kanske har någon väg så de fortfarande kommer in. Själv har jag slutat för länge sedan.

Det går inte där jag är, det vore stöld, man måste betala kilopris på allt man för bort.

kackelmann

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 13 sep-16 kl 09:33 »
Skogarna runt var helt fulla av jugoslaver som bara väntade på stängningsdags

Haha sluta får helt knasiga bilder på näthinnan..
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Weasel

• Skåne
« Svar #17 skrivet: 13 sep-16 kl 10:53 »
Jag frågade på tippen för ett tag sen om jag fick slänga upp en hylla på släpen, en billy bokhylla i nyskick. Det fick jag inte. Sen tog gubben hjullastaren och tryckte till hyllan... Jag vet, man fååår inte. Men det är frestande.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #18 skrivet: 13 sep-16 kl 12:01 »
Det var en ogin en. Han hade mycket väl kunnat säga att du inte får, men att han ser dåligt.

Jag gav en tia till kaffekassan en gång och fick hjälp att lyfta på en bättre begagnad frysbox som jag hade i säkert tio år innan jag lämnade tillbaks den.

Var inne i fel kommuns (man får ju bara kasta i sin egen) återvinningscentral för någon vecka sedan och såg att de hade en avdelning för återbruk. Hade bråttom så jag tittade inte efter hur det fungerade men den återvinningscentralen har nedsänkta kontainrar till det mesta, så det är inte läge att hoppa ned och hämta skatterna.

Håller mig oftast ifrån återvinningen. Mest för att jag bara har "bra att ha"-saker ;D men även av denna anledning: hade nog släpat hem tonvis med skrot annars om jag känner mig själv rätt...  ;D

Skogsvilde

• -
« Svar #19 skrivet: 13 sep-16 kl 12:29 »
Det var en ogin en. Han hade mycket väl kunnat säga att du inte får, men att han ser dåligt.

Jag gav en tia till kaffekassan en gång och fick hjälp att lyfta på en bättre begagnad frysbox som jag hade i säkert tio år innan jag lämnade tillbaks den.

Var inne i fel kommuns (man får ju bara kasta i sin egen) återvinningscentral för någon vecka sedan och såg att de hade en avdelning för återbruk. Hade bråttom så jag tittade inte efter hur det fungerade men den återvinningscentralen har nedsänkta kontainrar till det mesta, så det är inte läge att hoppa ned och hämta skatterna.

Håller mig oftast ifrån återvinningen. Mest för att jag bara har "bra att ha"-saker ;D men även av denna anledning: hade nog släpat hem tonvis med skrot annars om jag känner mig själv rätt...  ;D

Jag älskar oxå återbruk, det är en sund och smart livssyn.
Men man måste förhålla sig till den gällande lagstiftningen, har man som i ditt exempel en återbruksstation så ger man folk möjlighet att välja att ställa fungerande saker där. 
Jag anser personligen att det man slänger i containern skall vara ur cirkulation,
Men inte nödvändigtvis.

Dela detta:

* Inloggade just nu

512 gäster, 1 användare
Skogsträdgård

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser