Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilket märke på ny miljövänlig bil?  (läst 10480 gånger)

Filip Skräplund

Re:vilket märke på ny miljövänlig bil?
« Svar #20 skrivet: 24 sep-07 kl 14:37 »
Bränslecellsbilar är lite som fusionsenergi, alldeles för komplicerat och prognoserna flyttas ständigt framåt.
Jag tror på elbilar och hybrid-elbilar.
Känd teknik som är nära genombrottet på marknaden.
Eluttag finns överallt (nästan).
« Senast ändrad: 27 sep-07 kl 15:43 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

fredda

• Timmerman
    • Jämtland
« Svar #21 skrivet: 24 sep-07 kl 19:09 »
jag tror på moderna snåla dieslar som körs på hemtillverkad rme.
och ja jag  har bådadera :)

Hopp

« Svar #22 skrivet: 27 sep-07 kl 15:16 »
El-motor och eller biogas skulle som jag ser det vara det bästa.

Otroligt stor andel av det man kör är korta sträckor och då är det inte bekymmer med batterikapaciteten för el-bilen.

Biogas som bränsle överhuvudtaget är bra som jag ser det. Bekrymmret är väl infrastrukturen, och för att få gasen till att funka i fordon går det åt energi men det kanske går att framställas miljövänligt.

Annars är ju biogas kanon som jag ser det.

1. Mat och skit omvandlas till bränsle, eller nästan från vilket  biologiskt ämne som helst.
(http://nvf.vejdirektoratet.dk/vianordica/website/C5-paper_1.pdf)

2. Kan användas till uppvärmning och ren el-produktion.
(http://nvf.vejdirektoratet.dk/vianordica/website/C5-paper_1.pdf)

3. Kan tillverkas i Sverige (närproduceras)

4.Minskar sopberget

5.Tekniken funkar

6.Kan användas och gör så i bussar och lastbilar oxå

7.Förstör inte miljön mer än något annat bränsle

8. Minskar eventuella oljeutsläpp i haven som förstör och dödar

9. Behöver inte va oroliga för vad som händer i Mellanöstern eller om oljelagren i USA är för små.

10. "Natur"gas är inte bra för det går väl inte att producera,hämtas väl upp som olja? Slipper vara oroliga för stabiliteten i Ryssland.

11. Billigare än både diesel och bensin.

12. Billigaste gasbilen går på runt 170.000 (Fiat Punto) . Klart dyrare än etanol men priserna börjar bli så smått acceptabla även om det är en bra bit kvar.

13. Kan ge öppna landskap och mer inkomster till folk på landet.

Frågan är hur det ska lösas om man bor i glesbygd. Alla gasbilar idag är hybrider som gör att det går att köra längre sträckor med bensin men det hjälper ju inte om det inte finns en bio-gasmack hyfsat nära.

Har aldrig själv kört bio-gasbil men kört dito bussar och visst, är inte samma axeleration som med diesel men det kan det vara värt.

Tyvärr så sabba Miljöpartiet en gyllene chans att verkligen visa ett de är ett parti som är värt namnet. Vet faktiskt inte varför. De prata om inflytande men vilken mening finns det med inflytande om man inte använder sig av det.

Kanske dags för ett nytt miljöparti?

Lite funderingar av en som inte är så insatt men intresserad av alternativa lösningar till dagens bränslen.

:) :) :)
« Senast ändrad: 27 sep-07 kl 15:17 av anders75 »
How could I believe this beauty was futility?
Call me a skeptic,
It takes more faith to believe this all just happened.  Om Du påstår att det inte finns någon absolut sanning påstår du att ditt påstående inte är sant!

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
    • K.A.J:s Hemsida ; Vilda Webben
« Svar #23 skrivet: 29 sep-07 kl 08:56 »
Vilka giftiga avgaser är de?
Har du kanske någon länk?

Nu har jag fått reda på vilka gaser det är!
Dimetylacetat som verkar uttorkande på andningsvägarna.
formaldehyd som är astmaframkallande.

+ ett par andra giftiga gaser.
Forskning och en doktorsavhandling pågår.

Mvh K.A.J
Det är lättvindigare att förlöjliga än att undersöka, men inte så givande!

K.A.J

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #24 skrivet: 29 sep-07 kl 09:03 »
Halaj!

När man förbränner etanol i ”laboratorieförhållanden” bildas:
Etanol + syre => koldioxid + vatten
Inget annat.
I realiteten, i en förbränningsmotor bildas också HC, CO och NOx.
Alla dessa tar katalysatorn hand om.
Tills jag blir motbevisad hävdar jag att ditt påstående är svammel.
Den enda gas jag kan tänka mig kan bildas är ozon som har en molmassa på 48 g/mol att jämföras med lufts som är 29 g/mol.
Mängden måste vara fullständigt försumbar och i alla fall inte större än en bensinmotor producerar.

I övrigt håller jag med dig.

//T

Nu har jag fått reda på vilka gaser det är!
Dimetylacetat som verkar uttorkande på andningsvägarna.
formaldehyd som är astmaframkallande.

+ ett par andra giftiga gaser.
Forskning och en doktorsavhandling pågår.

Mvh K.A.J
Mvh K.A.J

K.A.J

begion

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 16 okt-07 kl 16:20 »
El-motor och eller biogas skulle som jag ser det vara det bästa.

Finns det några siffror på hur stor del av bensinkonsumtionen i Sverige som skulle kunna ersättas av biogas producerad inom landet om produktionen maximerades?

Vitis

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 16 okt-07 kl 16:31 »
Bra att tänka på är också att etanol, vegetabilisk olja, RME osv inte är några 'energikällor' utan bara 'energibärare', dvs. dom tillför ingen energi utan är bara fossil olja och gas omvandlade till konstgödsel, traktorbränsle, processer, transporter osv. Till detta såklart att jordbruksmark mer och mer används till bränsle istf. mat.

Hur man än vänder sig har man rumpan bak ...

Hopp

« Svar #27 skrivet: 16 okt-07 kl 23:51 »
Finns det några siffror på hur stor del av bensinkonsumtionen i Sverige som skulle kunna ersättas av biogas producerad inom landet om produktionen maximerades?

Nja, imen teoretiskt skulle man väl kunna täcka behovet, du kan ju tillverka biogas ur i princip allt som innehåller biologiska ämne. Vet att det varit tal om försök med vanligt gräs.

"Enligt beräkningar från Scandinavian Biogas, ett svenskt företag som utvecklar och säljer biogasanläggningar, skulle hushållens matrester kunna ge 70 miljoner liter bensin och minska koldioxidutsläppen med 230 000 ton om året."

"I en doktorsavhandling från 2006 hävdas att om samtliga substrat används så kan 15-20 TWh biogas produceras.
Dit hör också odling av energigrödor på trädamark."

"Gödseln från djur, mest kor, svin och hästar, har ett energiinnehåll på över 14 TWh, vilket motsvarar 30 procent av bensinförbrukningen: det skulle räcka för att driva mer än en miljon bilar. I praktiken går det aldrig att ta tillvara all gödsel – men dock en stor del."

Detta är taget från en motion från miljöpartiet som är lite sena tyvärr.De hade ju haft chansen att pressa förra regeringen men icke sa Nicke och nu ska dom väl verka handlingskraftiga men de har i princip nada att säga till om.

Förstår inte varför det inte satsas stora summor i biogastillverkningen-både för uppvärmning och till fordonsbränslen.
Kanske någon kan förklara det för mig??????????????????????

Källa:  http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=410&sourceid=%7BFE70A473-373D-41DF-9EDD-6D7D93538457%7D

« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 00:01 av anders75 »
Call me a skeptic,
It takes more faith to believe this all just happened.  Om Du påstår att det inte finns någon absolut sanning påstår du att ditt påstående inte är sant!

Filip Skräplund

« Svar #28 skrivet: 17 okt-07 kl 01:03 »
Jag tippar att det går åt mer energi att samla ihop alla sopor och all koskit än vad man får ut i biogas-form.
Man eldar redan sopor, det blir garanterat sämre utbyte att först göra gas av dom och sen elda.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Sommartorparn

« Svar #29 skrivet: 17 okt-07 kl 06:57 »
Förstår inte varför det inte satsas stora summor i biogastillverkningen-både för uppvärmning och till fordonsbränslen.
Kanske någon kan förklara det för mig??????????????????????

Det är väldigt konstigt faktiskt, särskilt som det finns ett utbyggt biogasnät av tankställen i Sverige. Men jag tror att biogas på något sätt inte är PK. Här på forumet har jag ett par gånger i trådar om "vad kör du för bil" skrivit om gasbil - och mötts av en enorm tystnad. Precis som om man inte får tala om detta. Känner inte heller till några andra svenskar som kör gasbil. Däremot har det blivit poppis i Tyskland och man får många uppskattande kommentarer. Fast i Sverige kör taxi och andra tjänstebilar på gas. Och en del bussar. Förstår därför inte denna icke-reaktion på ett drivmedel som faktiskt fungerar på återanvändning - i alla fall i Sverige. Titta efter själv att du står ganska ensam om att uttala dig (överhuvudtaget/positivt) om biogas.

En annan konstig sak är att alla inklusive tidningarna är så positiva till kärnkraft och att det inte ens finns delade meningar som i Tyskland. Och att det på senare tid påstås att svenskarna är positiva till kärnkraft trots att journalisterna inte är det. Men jag har då inte läst någon artikel som i n t e har varit positiv till kärnkraft i svenska tidningar (jag plöjer igenom flera svenska nät-tidningar varje dag). Nej, jag tror vad en gammal politiker sa en gång: Här i Sverige håller vi oss med ett problem och en åsikt i taget.
Och just nu är biogas inte temat.

begion

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 17 okt-07 kl 07:40 »
"Gödseln från djur, mest kor, svin och hästar, har ett energiinnehåll på över 14 TWh, vilket motsvarar 30 procent av bensinförbrukningen: det skulle räcka för att driva mer än en miljon bilar. I praktiken går det aldrig att ta tillvara all gödsel – men dock en stor del."

Djurhållningen är dock ett stort problem i sig, med stor energi- och arealåtgång samt stora mängder växthusgaser. Varje mängd protein från kött har exempelvis krävt 10 ggr mer energi i sin framställning än samma mängd vegetariskt protein (helt enkelt eftersom djuren äter det som vi hade kunnat äta direkt - alternativt tar mark i anspråk som människomat hade kunnat odlas på).

Om vi gör transporterna beroende av ett i övrigt icke hållbart system, så blir transporterna i sig därmed också icke hållbara. Jämför med elbilar i USA som drivs av el från kolkraftverk. Eller etanolbilarna som drivs av majs från mark som vi egentligen behöver till människoföda (eller i värsta fall sockerrör från regnskogsmark).

Jag är dock mycket positiv till biogasen som en del av lösningen (lite matrester blir det ju alltid - och man borde kunna utnyttja mänskligt gödsel likaväl som animaliskt?). Men som vanligt är förmodligen den viktigaste delen av lösningen att vi helt enkelt i princip slutar köra bil och använder biogasen till lastbilar (transporter som inte kan ersättas med tåg) och bussar.

Hopp

« Svar #31 skrivet: 17 okt-07 kl 12:52 »
Djurhållningen är dock ett stort problem i sig, med stor energi- och arealåtgång samt stora mängder växthusgaser. Varje mängd protein från kött har exempelvis krävt 10 ggr mer energi i sin framställning än samma mängd vegetariskt protein (helt enkelt eftersom djuren äter det som vi hade kunnat äta direkt - alternativt tar mark i anspråk som människomat hade kunnat odlas på).

Om vi gör transporterna beroende av ett i övrigt icke hållbart system, så blir transporterna i sig därmed också icke hållbara. Jämför med elbilar i USA som drivs av el från kolkraftverk. Eller etanolbilarna som drivs av majs från mark som vi egentligen behöver till människoföda (eller i värsta fall sockerrör från regnskogsmark).

Jag är dock mycket positiv till biogasen som en del av lösningen (lite matrester blir det ju alltid - och man borde kunna utnyttja mänskligt gödsel likaväl som animaliskt?). Men som vanligt är förmodligen den viktigaste delen av lösningen att vi helt enkelt i princip slutar köra bil och använder biogasen till lastbilar (transporter som inte kan ersättas med tåg) och bussar.

+Vad ska vi då göra om vi inte har djur?
+Importera från andra länder?
+Vad blir energiåtgången då?
+Ska vi förbjuda folk att äta närproducerat kött och förbjuda all djurhållning i Sverige?
+Ska vi förbjudas att äta kött, ägg, ost, smågodis med gelatin, dricka mjölk......
+Vi ska inte få producera ull och andra material som vi får från djuren?
Inte rimligt eller hur?

Och som sagt var biogas kan produceras icke-animaliskt material och mänskligt gödsel används redan idag!

Vilket alternativ till biogas är bättre?
Det skulle kunna vara rapsolja eller liknande.
Vad som är minst enrgiförbrukande och eller miljömässigt bäst att tillverka vet ja inte.

Ja har kört biogasbussar och är stolt över att Trollhättans kommun satsar stort på biogas, synd bara att SAAB (läs G.M) inte fattat vilken potential det finns i detta bränsle men den enklaste vägen är ETANOLEN som kommer från Brasilien där de hugger ner regnskogen som skall ge plats för mera sockerrörsodlingar och gör stora områden till mono-kulturer, plus att arbetarna där jobbar under slavliknande förhållanden.
Okej för att etanolen är förnyelsebar men där stannar väl fördelen med det bränslet, eller?

Och tänk på jobben!
Inte vet ja hur många extra jobb det blir men det blir fler än om vi importerar vilket betyder mer skatteintäkter vilket betyder mer möjligheter för kommunerna att bibehålla åtminstone viss service.
Glesbygdskommunerna får in mer skattepengar vilket gör att "Hela Sverige  kan leva". Sug på den Maud!
 Tyvärr så ska ju Centern bli ett hippt parti som ska locka storstadsbor att rösta på Centern.

Vet inte om vi får för E.U men ja tycker Sverige skulle förbjuda försäljning av nytillverkade fordon som inte går på något förnyelsebart bränsle säg 2012 eller 2015.

Nu är ju inte BIOGAS lösningen på alla världens bekymmer men ja tror att den har sin rättmäktiga plats i framtiden.

Ni som har bättre kunskaper än jag får gärna förklara mer för en lekman som ja vilka andra alternativ som är bättre!
Jag ändrar mer än gärna åsikt!

« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 13:00 av anders75 »
Call me a skeptic,

begion

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 17 okt-07 kl 13:24 »
+Vad ska vi då göra om vi inte har djur?
+Importera från andra länder?
+Vad blir energiåtgången då?
+Ska vi förbjuda folk att äta närproducerat kött och förbjuda all djurhållning i Sverige?
+Ska vi förbjudas att äta kött, ägg, ost, smågodis med gelatin, dricka mjölk......
+Vi ska inte få producera ull och andra material som vi får från djuren?
Inte rimligt eller hur?

Jag är osäker på om du driver med mig eller inte, men svarar ändå med fullt allvar. :)

Självklart kan vi inte förbjuda människor att föda upp och äta djur. Däremot kommer den industrialiserade massuppföddningen av djur (vi pratar om ett antal miljarder kor, grisar och fäderfän världen över - årligen!) att behöva begränsas om vi vill uppnå ett ekologiskt hållbart samhälle. Krasst kan man säga att vi väljer mellan att ge den mat som planeten hållbart kan producera till industriuppfödda djur eller äta den själva. Om vi ger den till djuren och sedan äter djuren så kan planeten hållbart bara föda av en tiondel så många människor. Alla dessa siffror är naturligtvis ungefärliga (mina källor är bl.a. SNF) - men logiken är enkel.

För att återgå till bränslefrågan så tror jag som sagt att biogas är en ypperlig energibärare, i den mängd som den kan framställas från den mängd avfall (matrester, gödsel etc.) som är hållbar i längden. :)

Vi kommer troligtvis att driva våra fordon med hjälp av ett gytter av olika decentraliserade lösningar (etanol i sydliga länder, el i länder med mycket vatten/vind-kraft, biogas i viss utsträckning överallt). Men det i särklass viktigaste är att driva fordonen så lite som möjligt!

Gå, cykla, rid, åk kollektivt.. det är (förhoppningsvis) framtidens melodi.
« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 13:27 av begion »

Hopp

« Svar #33 skrivet: 17 okt-07 kl 16:21 »
Jag är osäker på om du driver med mig eller inte, men svarar ändå med fullt allvar. :)

Självklart kan vi inte förbjuda människor att föda upp och äta djur. Däremot kommer den industrialiserade massuppföddningen av djur (vi pratar om ett antal miljarder kor, grisar och fäderfän världen över - årligen!) att behöva begränsas om vi vill uppnå ett ekologiskt hållbart samhälle. Krasst kan man säga att vi väljer mellan att ge den mat som planeten hållbart kan producera till industriuppfödda djur eller äta den själva. Om vi ger den till djuren och sedan äter djuren så kan planeten hållbart bara föda av en tiondel så många människor. Alla dessa siffror är naturligtvis ungefärliga (mina källor är bl.a. SNF) - men logiken är enkel.

För att återgå till bränslefrågan så tror jag som sagt att biogas är en ypperlig energibärare, i den mängd som den kan framställas från den mängd avfall (matrester, gödsel etc.) som är hållbar i längden. :)

Vi kommer troligtvis att driva våra fordon med hjälp av ett gytter av olika decentraliserade lösningar (etanol i sydliga länder, el i länder med mycket vatten/vind-kraft, biogas i viss utsträckning överallt). Men det i särklass viktigaste är att driva fordonen så lite som möjligt!

Gå, cykla, rid, åk kollektivt.. det är (förhoppningsvis) framtidens melodi.

Nä jag skämtade inte.
Du såg problem med uppfödning av kreatur p.g.a av den energiförlust det innebär istället för att producera vegetabilier och då var det rätt naturligt för mig att tro att du vill ställa om och inte föda upp kreatur.
Tyckte du det var konstigt att ja tyckte så kan det berott att ja misstolkade det du skrev och sen kan det ju alltid diskuteras om det stämmer att den energiförlusten som uppkommer är så negativt. Ja menar att vi inte tillgodogöra oss t.ex gräs men det kan djuren, löv har vi väldigt svårt med oxå.
Kanske skulle börja nån ny tråd på det ämnet.

Ja, ja men vi verkar iallafall vara överrens om att biogas är ett bra bränsle att använda inom transportsektorn och frågan är då vilket bilmodell som är miljövänligast?
Biogasbilarna är dyra och många behöver rätt stora bilar och där är det inte så lätt att välja om man inte har en tjock plånbok!
Såg i en annons att det gick och köpa en ny Fiat Punto för 157,900 kr. men den är för liten för många.
Ja leta och letade efter kombibilar i volvo V70 snitt men hitta ingen
men det verkar som om WV ska komma med en Passat som skall kunna gå på biogas 2008. Vad priset kommer och bli verkar inte vara fastställd.

« Senast ändrad: 17 okt-07 kl 16:33 av anders75 »
Call me a skeptic,

Hopp

« Svar #34 skrivet: 17 okt-07 kl 16:30 »
Jag tippar att det går åt mer energi att samla ihop alla sopor och all koskit än vad man får ut i biogas-form.
Man eldar redan sopor, det blir garanterat sämre utbyte att först göra gas av dom och sen elda.

Är ju så att staten lagt skatt på förbränning av sopor och ur miljösynpunkt vet ja inte huruvida förbränning av sopor är så bra.

Det handlar om hur mycket energi det går åt att producera och framförallt vilken påverkan den energin har på miljön. Skulle biogasen vara mer energikrävande än att bränna t.ex sopor kanske det inte gör någonting om den enegin som går åt till att framställa gasen är miljövänlig.

Call me a skeptic,

GlaTzee

« Svar #35 skrivet: 27 jan-08 kl 09:22 »
Nä jag skämtade inte.
Du såg problem med uppfödning av kreatur p.g.a av den energiförlust det innebär istället för att producera vegetabilier och då var det rätt naturligt för mig att tro att du vill ställa om och inte föda upp kreatur.
Tyckte du det var konstigt att ja tyckte så kan det berott att ja misstolkade det du skrev och sen kan det ju alltid diskuteras om det stämmer att den energiförlusten som uppkommer är så negativt. Ja menar att vi inte tillgodogöra oss t.ex gräs men det kan djuren, löv har vi väldigt svårt med oxå.
Kanske skulle börja nån ny tråd på det ämnet.

Ja, ja men vi verkar iallafall vara överrens om att biogas är ett bra bränsle att använda inom transportsektorn och frågan är då vilket bilmodell som är miljövänligast?
Biogasbilarna är dyra och många behöver rätt stora bilar och där är det inte så lätt att välja om man inte har en tjock plånbok!
Såg i en annons att det gick och köpa en ny Fiat Punto för 157,900 kr. men den är för liten för många.
Ja leta och letade efter kombibilar i volvo V70 snitt men hitta ingen
men det verkar som om WV ska komma med en Passat som skall kunna gå på biogas 2008. Vad priset kommer och bli verkar inte vara fastställd.

Varför måste alla ha så stora bilar? I 90% av alla resor kan jag tänka mig att man bara är själv eller med familjen i bilen, inte med full packning eller 10 kartonger i bagaget.
Det idealiska vore ju om alla körde med små bilar (helst fulla med folk) och går med i ett bilkooperaativ där man har en större bil för de transporterna med last man har.
Tycker det är lite väl många som klagar på att de vill ha en stor miljövänlig bil...

Sommartorparn

« Svar #36 skrivet: 27 jan-08 kl 10:32 »
Opel Zafira finns ju sedan flera år tillbaka som biogasbil.

482

SV: vilket märke på ny miljövänlig bil?
« Svar #37 skrivet: 05 feb-08 kl 00:58 »
Ser att tråden fortfarande lever...
Om ni undrar så blev det en dieselbil på oss till slut. Kanske inte det bästa valet men vi är nöjda.
Men vi blev lite fundersamma på första långresan; på E6'an mötte vi lastbil efter lastbil efter lastbil... lite av 2 lastbilar - en personbil - 4 lastbilar - en personbil - 5 lastbilar och så vidare  i mil efter mil...
Det kändes lite futtigt att hålla på att räkna förbrukning och miljöbelastning på vår bil når det är så mycket effektivare att låta bli att konsumera det som lastbilarna kör runt med...

fria radikalen

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 13 feb-08 kl 22:51 »
Hej. Jag har inget direkt förslag till vilket märke på en miljövänlig bil, som ni skall välja eftersom jag anser att alla nytillvrkade bilar är miljöfarliga.  När dessa så kallade miljöbilar finns på gatan kan dom vara mer eller mindre farliga för miljön, om man jämför med standardbilar, som dom flesta åker i. Miljöbilen måste tillverkas! Koldioxid utsläppet i själva produktionsförloppet, tycker jag inte är försvarbart, ur miljö synpunkt. Då vore det mindre skadligt att bygga om ett befintligt fordon , för att uppnå milövärdena som accepteras, i fråga av utsläpp. Det går att bygga om en vanlig bensin eller diesel bil, så att utsläppen blir i nivån som dessa så kallade miljöbilarna har. Kostnaderna för denna ombyggnad är bara en bråkdel av nybils priset samt bidrar till att minska det totala utsläppet . Det finns siffror som sager att man kan köra en vanlig bil i TJUGOFEM år, med dagens utsläpp,  för att motsvara den koldioxidutsläpp  som frigörs vid nyproduktion av EN så kallade miljöbil. Med sådana siffror kan man undra varför folk överhuvudtaget funderar på att skaffa en ny miljöbil. Jag ber om ursäkt för dom dåliga nyheterna, som tyvärr inte alls är nya. Jag tor inte våra bilproducenter är intresserade av miljö, snarare intresserade av att sälja nya bilar med miljöstämpel.  Allt för  hjälpa att stilla vårt samvete.
hälsningar,
fria radikalen

K.A.J

• På flygfotorunda.
    • Skåne
« Svar #39 skrivet: 14 feb-08 kl 09:46 »
I och för sej är det ju bara att skjuta problemet på framtiden. OK jag förstår vad Du menar, men antingen slutar vi med bilar helt eller går vi snabbast möjligt över till miljövänligare bränslesystem.

Det går att köra/bygga om gamla bilar till vätgasdrift. Olof Tegström visade det på ett utmärkt sätt någon gång på åttiotalet i Härnösands kommun. TV-program om det. Vindkraftssnurra som försörjde huset med el och vätgas till spis och bil. En SAAB 900 tror jag det var. Googla på Olof Tegström.

Mvh K.A.J

K.A.J

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 2 användare
Nataks, Helniel

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser