Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Potatislök - sorter/varianter?  (läst 3380 gånger)

Paradisgården

• Västergötland
Potatislök - sorter/varianter?
« skrivet: 18 aug-16 kl 15:16 »
Verkar finnas en hel del lokala varianter. Vad är det för skillnad på dem, mer än att det såklart är mer anpassade till trakten där de "bor". Vill så gärna prova nån för det är så jobbigt att köpa gul sättlök varje år... Vill ha mitt egna utsäde. Men vill hellar inte ha alltför små lökar för det blir ju så pilligt när man skall använda dem istället :P . Vad har ni provat och har för erfarenhet av dem? Hur stora är de ungefär?
Har man, liten gossunge, 4 katter, höns, kaniner och påfåglar. Bor på liten "gård" på landet i Skaraborg.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
SV: Potatislök - sorter/varianter?
« Svar #1 skrivet: 19 aug-16 kl 16:41 »
Sorterna ser i stort sett likadana ut. Deras odlingsvärde varierar en del, men det är svårt att säga vilka som är bäst, då de går olika bra på olika platser och olika år. Lokalanpassningen varierar. En del sorter som förknippas med en plats har inte odlats där så himla länge och har inte utvecklats där, men passar i alla fall på den platsen.

Det är svårt att få storlek på potatislök, svårare än med vanlig matlök. Det kräver bra lökjord. Oftast får jag bara sättlökar tillbaka på min halvbra jord.

masa

• -
« Svar #2 skrivet: 02 sep-16 kl 13:17 »
Jag har mer och mer gått över till att odla potatis/schalottenlök, vad som är vad kan diskuteras, p.g.a bättre hållbarhet än på vanlig cepalök. Vi äter fortfarande aggregatumlökar (potatis/schalotten) från förra årets skörd. Man får plantera både stora små lökar varje år, de stora ger många mindre lökar, nästa års utsäde, och de små, förhoppningsvis, färre men större lökar för konsumtion.
Jag har kanske 20-25 olika varianter. Ett antal franska varav flera avlånga och en vit variant. Ett par nya tyska sorter, varav den ena ger så många lökar, enl. uppgift 50-60 st., att de inte får plats i jorden utan pressas upp och torkar i förtid, man får plantera de minsta exemplaren. Sedan har jag en rad lokala sorter, varav en del kommer från Anders S. Avkastningen och storleken på de olika sorterna varierar från år till år, men det brukar bli gott om matlök, speciellt om man har tålamod att skala mindre lökar. Årets skörd är väl inte så lyckad, plantorna plågades oerhört mycket av åkersniglar, så att blasten fick aldrig tillfälle att växa ordentligt. Måste tänka på detta till kommande år och ha lökarna i de centrala delarna av trädgården där snigelplågan är lindrigare.

Karlsdotter

• Ångermanland
« Svar #3 skrivet: 02 sep-16 kl 13:28 »
Har sett att man ibland delar in potatislöken i äkta och oäkta? Den oäkta delar sig vid roten i flera lökar med eget skal medans den äkta delar sig som en vitlök med flera lökar inom samma ytterskal men även då delar upp sig multipelt från roten.

Charlottenlök brukar väl dela sig i en och en från roten? Samtidigt har gentester inte kunnat skilja på potatislök och charlottenlök. Mer en zonfråga vart de odlas.

Jag har några sorter från nord-gen i odling

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 02 sep-16 kl 15:53 »
Har sett att man ibland delar in potatislöken i äkta och oäkta? Den oäkta delar sig vid roten i flera lökar med eget skal medans den äkta delar sig som en vitlök med flera lökar inom samma ytterskal men även då delar upp sig multipelt från roten.

Charlottenlök brukar väl dela sig i en och en från roten? Samtidigt har gentester inte kunnat skilja på potatislök och charlottenlök. Mer en zonfråga vart de odlas.

Jag har några sorter från nord-gen i odling

Jag värjer mig mot att kalla saker äkta och oäkta bara för att de (i detta fallet kanske) är olika. Jag har nog heller aldrig hört att man säger så om potatis- och schalottenlök. Däremot är den regel du anger såvitt jag minns en av dem som man brukar åberopa för att skilja potatislök och schalottenlök åt. Jag har inte kollat detta så noga, kanske för att jag tycker det är för odlaren tämligen betydelselöst hur ytterskalet är vuxet. Mitt allmänna intryck är att det inte finns någon övertygande regel hur man skiljer potatis- och schalottenlök åt. Snarare finns det en variation utan tydliga gränser. De gentester du hänvisar till (källa?) förefaller också kunna styrka att det inte finns någon tydlig skillnad. De förs ju också numera till samma systematiska grupp, aggregatumgruppen inom arten Allium cepa.

Jag brukar tycka att de rödare varianterna ser mer ut som schalottenlök medan de gulare verkar vara mer potatislök, men jag tror inte detta håller heller. Likaså att de med mer långsmala och spetsiga klyftor kanske är mer schalottenartade. Dock vet jag inte hur meningsfullt det är att tänka så om de inte går att skilja dem åt någorlunda tydligt. Men det finns olika slags variation, bl.a. sådan som går att se.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 02 sep-16 kl 15:55 »
Vill man ha stor potatislök kan man pröva den finsk/baltisk/ryska typen. Den är mer som vanlig matlök (Allium cepa, cepagruppen): större och färre lökar, men också starkare tendens att gå i blom. Det senare gör att den blir svårodlad vid upprepad vegetativ förökning. MAn kan behöva fröföröka den då och då.

(Masa, den finska potatislök jag fått av dig verkar inte vara av det jag kallar finsk/baltisk/rysk typ. Den är av den typ som är allenarådande i Sverige.)

Vasa81

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 19 okt-16 kl 17:27 »
Jag har i perioder försökt få tag på potatislök utan framgång.

Skulle gärna hitta en sort med dragning åt det större hållet.

Ingen som har ett kg eller 2 att sälja?

Dela detta:

* Inloggade just nu

651 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser