Jag har mer och mer gått över till att odla potatis/schalottenlök, vad som är vad kan diskuteras, p.g.a bättre hållbarhet än på vanlig cepalök. Vi äter fortfarande aggregatumlökar (potatis/schalotten) från förra årets skörd. Man får plantera både stora små lökar varje år, de stora ger många mindre lökar, nästa års utsäde, och de små, förhoppningsvis, färre men större lökar för konsumtion.
Jag har kanske 20-25 olika varianter. Ett antal franska varav flera avlånga och en vit variant. Ett par nya tyska sorter, varav den ena ger så många lökar, enl. uppgift 50-60 st., att de inte får plats i jorden utan pressas upp och torkar i förtid, man får plantera de minsta exemplaren. Sedan har jag en rad lokala sorter, varav en del kommer från Anders S. Avkastningen och storleken på de olika sorterna varierar från år till år, men det brukar bli gott om matlök, speciellt om man har tålamod att skala mindre lökar. Årets skörd är väl inte så lyckad, plantorna plågades oerhört mycket av åkersniglar, så att blasten fick aldrig tillfälle att växa ordentligt. Måste tänka på detta till kommande år och ha lökarna i de centrala delarna av trädgården där snigelplågan är lindrigare.