Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Förslag på verktygsbygge med 150w 1420varv/min elmotor?  (läst 2504 gånger)

Humle

• Västerbotten
Hej fyndade en gammal elmotor för 30 kr. Har bytt kablar och kondensator så nu går den! De gamla kablarnas isolering gick sönder bara jag vred i kabeln lite så bytte dem innan jag startade motorn. Noll glapp i axeln och den är mycket tung så känns bra kvalite. Lite osäker på hur jag kommer åt lagren, är det gängade "lock" eller ditpressade? Vore intressant att få förslag på vad jag kan hitta på med den :).

Det jag funderar på är en smärgel med skivor av mdf med slippasta för att polera grejer på. Eller också en träsvarv eller "större" tallriksslip. Eller också göra drivhjul och dreva ner den så den kan snurra en våtslipsten i lagom takt. Tankar kring det?

Står stämplat 1958 på den bland annat.

Gamla kondensatorn till vänster, nya från ebay till höger (köpte 2st).

Motorns märkning, 150w och 1420 varv/min, ni får gärna berätta om ni vet något om märket etc.

Motorn ihopmonterad och skyddad med smältlim.

1958, besiktningsstämpel?

Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Förslag på verktygsbygge med 150w 1420varv/min elmotor?
« Svar #1 skrivet: 15 aug-16 kl 17:24 »
Zanker är en gammal (väst-)tysk firma som bl a har gjort tvättmaskiner.
Jag tror inte att gavlarna är gängade, utan man får nog lossa de tre muttrarna innan man drar isär det hela. Märk upp dem så du kan sätta tillbaks dem i exakt samma läge.
Den gamla kondensatorn kan eventuellt vara impregnerad med PCB, så det är bäst att lämna den till personalen på en bemannad miljöstation (alltså inte som allmänt elskrot).

Eftersom motorn går 1400 varv/min så är den inte så lämplig för att göra en vanlig bänkslipmaskin av, 2800 r/min -motorer är bättre för det ändamålet.
Det står 50 % ED på typskylten, det innebär att den inte är gjord för kontinuerlig drift utan tänkt att gå 50 % av tiden och stå och svalna 50 %. Förmodligen skulle den ha klarat 100 % drift om den hade haft kylluftöppningar och en kylfläkt.

150 W är ju inte så hög effekt, men en mindre våtslipsten klarar den säkert av.

Humle

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 16 aug-16 kl 09:43 »
Funderat på våtslipstensbygge. Har en gammal våtslipsten. Skulle behöva ha en utväxling på 1:11 annars kommer stenen snurra för fort, ser många slipstenar har ca 130 rpm. Funderar på hur jag ska göra det utan att den blir för klumpig. Stenen är ca 25-30 cm i diameter. Med en remskiva på motorn och en remskiva på stenen, sägs den är 5cm i diameter på motorn då måste remskivan på slipsten va 55cm?!  ::)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 16 aug-16 kl 12:03 »
Man brukar inte bygga slipstenar med ren remutväxling, åtminstone inte i ett steg. Man tar gärna en kuggväxel också. Ett tips är att använda slutväxeln från en EU-moppe, då får man också en bra lagring för slipstenen på köpet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

515 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser