Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pollen  (läst 3143 gånger)

fia43

pollen
« skrivet: 24 apr-07 kl 11:15 »
hur vet man var bina hämtat pollen
en som undrar

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:pollen
« Svar #1 skrivet: 24 apr-07 kl 11:39 »
Dom har fickorna fulla när dom kommer hem  ;)

Närå, men titta vid flustret ifall dom landar med klumpar på bakbenen. Man ser också ifall det finns pollenceller nära ägg och yngel. Vana ögon ser också på färgen, vilka träd dom varit på.

fia43

« Svar #2 skrivet: 24 apr-07 kl 12:28 »
hur vet man vilken färg som hör till varje växt o träd

Skånehill Gård

• Skånehill Gård
« Svar #3 skrivet: 24 apr-07 kl 12:44 »

Hej Fia!

Ex. Maskrosor ger ett brandgult pollen.
Sälg klargult och Lönn lite mer gulbrunt.

Mvh. J.
Biodling, Gotlandsfår, RIR-höns, Myskankor, Highland Cattle, Japansk Vaktel mm. Gårdsbutik med hemmaodlade råvaror i huvudsak.

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 24 apr-07 kl 18:55 »
Det finns en liten skrift där pollenfärgen redovisas för de växter som anses mest attraktiva för bin. Kolla efter Biväxter. Ett fång nordiska växter av betydelse för binas näringsförsörjning av Åke Hansson. Finns att köpa på antikvariat och att låna på bibliotek.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #5 skrivet: 10 maj-07 kl 22:15 »
man kan också kika på pollen i mikroskåp
men då måste man lägge det i blöt lite först
annars ser de alla ut som skruttrussin ;)

så kan man också se vart honungen kommer från
1. man löser en matsked honung i en halv honungsburk med varmvatten
2. pressar det genom ett speciellt filter som sedan får torka
3. sen på med immersionsolja och kolla på de små grejerna under frisk förstoring
de olika sorterna har olika pollen. vissa ganska lika, emedan andra är helt unika.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Eulalia

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 10 maj-07 kl 22:26 »
det var hardcore, Jamte!
Men var kollar man vilket pollen det är då? Man måste ju ha nån referens att gå efter....är det boken som Manna tipsade om?

Jamte

• jamte
« Svar #7 skrivet: 11 maj-07 kl 14:37 »
Bästa referenserna får du från blommorna själva.
Men som sagt de måste blötas en stund innan man kollar på dom
Jag hade en bok förr. Men bäst är nog att samla lite från guds goda natur.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

anette i bugared

• -
« Svar #8 skrivet: 11 maj-07 kl 15:56 »
Har just lånat en bok på Bibban som heter "Nyttiga växter för människor och bin", av Roar Ree Kirkevold o Trond Gjessing.

Där visas pollenfärgen för alla beskrivna växter. Beskrivningarna i övrigt är också omfattande och inehållsrika, inte bara ur biodlarsynpunkt.

M.a.o. så verkar den vid första anblicken som ett tänkbart köpobjekt.

En liten rättelse, för NÄSTAN alla växter som beskrivs, visas färgen på pollen, men inte alla.
« Senast ändrad: 13 maj-07 kl 09:46 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jamte

• jamte
« Svar #9 skrivet: 12 maj-07 kl 00:52 »
Det är inte bara färgen på pollenet som avgör. Flera sorters blommor har samma färg på sitt pollen.
Under flygturen tillbaka till kupan så rensas och bearbetas honungen, men det blir alltid något kvar.
För att kunna säga att man har t.ex. hjortronhonung så måste minst 70% av pollenresterna vara från hjortronblomman.

Då måste mikroskåpet fram.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 5 användare (1 dolda)
javill, Mårten Falk, Tur-Johan, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser