Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bekämpa varroa med värme  (läst 1689 gånger)

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
Bekämpa varroa med värme
« skrivet: 10 aug-16 kl 09:53 »
Eftersom den andra tråden har spårat ur med en massa tjaffs så kan vi hålla denna tråden till att enbart innehålla informativa fakta och egna försök med hur det går.

Själv har jag precis testat ett "värmeelement" som i dagsläget ger 60grader och som ska trimmas ner till runt 40grader.
Så slutet på nästa vecka borde den vara klar för testning

Här är lite att läsa http://thermosolarhive.com/wp-content/uploads/2016/05/thermotherapy_2015_EN.pdf

Övriga diskussioner kan vi hålla till denna tråden http://www.alternativ.nu/index.php?topic=183499.0

asmir

• -
SV: Bekämpa varroa med värme
« Svar #1 skrivet: 10 aug-16 kl 10:15 »
Jag tänkte på en sån här metod innan jag läst om den på nätet. Första gången då jag såg bin grilla getingar som kommer in i kupan tänkte jag att kanske varoan inte tålde lika högt eller lågt värme som bin... Det stannade på tanken.

Sent from my OPT

tropfrog

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 10 aug-16 kl 10:17 »
Jag funderar på placeringen av kupan. Jag har fått lära mig att bikupor inte bör stå i direkt solljus eftersom de kan vakna för tidigt på våren och frysa ihjäl. Och denna lösning kräver ju precis det. Men det kanske räcker att skugga på våren?

MVH
Magnus

kurt

« Svar #3 skrivet: 10 aug-16 kl 10:28 »
Jag funderar på placeringen av kupan. Jag har fått lära mig att bikupor inte bör stå i direkt solljus eftersom de kan vakna för tidigt på våren och frysa ihjäl. Och denna lösning kräver ju precis det. Men det kanske räcker att skugga på våren?

MVH
Magnus

Måste du ha den i solljus för att kunna värma i 150 minuter?

tropfrog

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 10 aug-16 kl 10:53 »
Måste du ha den i solljus för att kunna värma i 150 minuter?

Nja, det vet jag inte. Läste bara utantill i dokumentet som länkades till:

The hive must be placed on a sunlit spot in the exterior so that the entrance is turned to the southeast.

Det är just en sådan placering som jag lärt mig skall väcka bina för tidigt och kunna leda till att de fryser ihjäl. Men, som sagt. Det kanske är ljuset i sig som gör att de lämnar klotet och inte värmen, i sådana fall är det ju bara att skugga.

De rekommenderar April månad för den första behandlingen. Den kanske bör senareläggas för Svenska förhållanden? Jag antar att man bör vara säker på att samhället har vaknat och börjat att dra in något? Det är väl inte så att det är säkert för alla ställen och alla år i Sverige?

MVH
Magnus

MVH
Magnus

Små

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 10 aug-16 kl 15:26 »
Eftersom den andra tråden har spårat ur med en massa tjaffs så kan vi hålla denna tråden till att enbart innehålla informativa fakta och egna försök med hur det går.
Måste man vara positiv till metoden för att få skriva i denna tråden?

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #6 skrivet: 10 aug-16 kl 21:04 »
Måste man vara positiv till metoden för att få skriva i denna tråden?

Absolut inte,  så länge som det tillför tråden något så är det bra med både för o nackdelar på saklig nivå

Gep

• Blekinge
« Svar #7 skrivet: 11 aug-16 kl 12:12 »
Läste snabbt igenom dokumentet som finns i första inlägget.
Korttidsbehandlingen då de stängde kupan och under kontrollerade
former värmde upp den till en viss temperatur under en kort tid
låter intressant.
Men när de propagerar för långtidsbehandlingen (och därmed behovet
av "Solar-hive") jämför de då inte kupor som fått olika antal behandlingar
och olika sort där jämförelsebehandlingen bara har 50 % effektivitet ?
Är också tveksam till att långtidsbehandlingen med öppen kupa lyckas värma
yngelklotet till ett par grader över normal temperatur.
Bland bisamhällets högsta prioriteter måste vara att hålla rätt temperatur
i yngelklotet, 34 grader (?). De borde avdela bin till det jobbet tills det fungerar.

Alexn72

• Moderator
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 11 aug-16 kl 12:58 »
...
Men när de propagerar för långtidsbehandlingen (och därmed behovet
av "Solar-hive")...
Vet inte riktigt var jag läst det men poängen isåfall med att hålla lite högre temperatur hela tiden var att varroan inte förökade sig.
Jag är lite tveksam till att det är en bra metod  och min inrikting är endast för "korttidsbehandling"

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 2 användare
Skogsträdgård, Besksöta

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser