Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  utöka bigården  (läst 1318 gånger)

foxfighter

• Finland
utöka bigården
« skrivet: 31 jul-16 kl 18:32 »
Hejsan alla!
Tänkte fråga hur fort man kan teoretiskt sett utöka antalet samhällen från 2 till 40-50 samhällen om man köper drottningar och bara gör avläggare och gör egna paketbin som man lägger i ny kupa?

Gilbert

• Gäst
SV: utöka bigården
« Svar #1 skrivet: 31 jul-16 kl 19:23 »
Fullt möjligt, det tar några år. Kruxet är att hitta en drottningodlare att lita på, att få drottningar i tid utan 1000 ursäkter. Jag tror jag kan lista bra många sådana från mina leverantörer genom åren.

Små

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 31 jul-16 kl 20:07 »
Två år behöver du minst, teoretiskt sett. Om du köper 10 drottningar första året och 50 andra så blir kostnaden för drottningarna kring 15 tusen.
Men du har förstås fler problem än drottningar, främst kunskap och erfarenhet, kupor och utbyggda ramar. Man kan expandera snabbt utan erfarenhet, om man har lite tur, men riskerna är stora.  Följderna blir så allvarliga när man gör de nästan oundvikliga misstagen, fast inte med två utan med 50 kupor.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 31 jul-16 kl 20:22 »
Två år behöver du minst, teoretiskt sett. Om du köper 10 drottningar första året och 50 andra så blir kostnaden för drottningarna kring 15 tusen.
Men du har förstås fler problem än drottningar, främst kunskap och erfarenhet, kupor och utbyggda ramar. Man kan expandera snabbt utan erfarenhet, om man har lite tur, men riskerna är stora.  Följderna blir så allvarliga när man gör de nästan oundvikliga misstagen, fast inte med två utan med 50 kupor.

Det där var billiga Drottningar!!?

Två år räcker om du gör s.k. "Idioten" vilken bygger på att ett samhälle delas i 5 delar, med 4 nya Drottningar förutom den befintliga. Fodrar du vid dålig väderlek under sommaren har du med god skötsel 40-50 samh av två st efter två säsonger. MEN, det är inget för nybörjare!
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 aug-16 kl 10:03 »
Det där var billiga Drottningar!!?
Jo, du har rätt, men jag tycker det borde gå att hitta en odlare som ändå är villig till det priset. Det som tar tid är ju ofta kundkontakterna och instruktionerna som många förväntar sig, här slipper man det.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 01 aug-16 kl 10:17 »
Kvalitets-Drottningar kostar 380:- till 700:- + moms. Ingen kan sälja billigare än så om de utför alla tester som krävs för att kunna garantera kvalitén. Sen finns det säkert de som rent praktiskt odlar och säljer för dina summor, men sådana bin skulle jag inte vilja syssla med....
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Små

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 01 aug-16 kl 20:24 »
Vi hamnar kanske lite utanför trådens ämne om vi går på djupet i drottningpriset, jag vill bara säga att kvalitet inte alltid är kopplat till pris, och foxfighter behöver bara drottningar som har en bra äggläggningsförmåga. Han ska ju inte odla själv efter dem, så ras och stamtavla har ingen betydelse. Det är mycket viktigare att de t ex är bra parade.

Det borde finnas en del biodlare som skulle kunna tänka sig att leverera 10 drottningar första året och 50 andra, allt för 15 tusen. Om man avtalar att första årets drottningar betalas med 500:- så skulle det räcka till inköp av t ex 20 apideor. Andra året betalar man 200:-/st.
Man skulle kunna komma ännu billigare undan egentligen, foxfighter har ju inte produktionssamhällen så det går lika bra med celler om odlaren finns i närheten. Då kommer man undan med kring 5000:-

Dela detta:

* Inloggade just nu

582 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser