Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Allt ni kan om könsbestämning  (läst 3437 gånger)

Franzens

• Västerbotten
Allt ni kan om könsbestämning
« skrivet: 31 jul-16 kl 15:38 »
Hej! Vi är ganska nya som hönsägare, tog hem första gänget i maj. Nu är de totalt nio, och fler och fler tycks vara tuppar. Har köpt en tupp med flit men de övriga har sålts som hönor. Undrar nu om ni har några goda råd för att kunna avgöra vad som är vad. Att tuppar har sadelbehäng har vi hajjat men det utvecklas ju så sent (iaf på de tuppar vi har hemma). Finns det några andra kännetecken? Har en isbar som jag är lur på, hen är född typ i april kanske, var ca 14 veckor när jag köpte den i mitten av juni. Nu börjar hen se mer och mer tuppig ut. Bifogar bild på isbaren. Men även mer generellt är jag intresserad av tecken som kan särskilja könen från varandra. De flesta hönsen vi har är blandras med mycket hedemora, men vi har även en bresse och en isbar som sagt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

sonja på slätten

• Halland
SV: Allt ni kan om könsbestämning
« Svar #1 skrivet: 31 jul-16 kl 20:15 »
Rent generellt:  det är mycket svårare att könsbestämma korsningar än renrasiga.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser