Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grunden för ett bra 2017 i biodlingen.  (läst 20519 gånger)

Bilou

• Blekinge
SV: Grunden för ett bra 2017 i biodlingen.
« Svar #40 skrivet: 05 aug-16 kl 19:42 »
Kvinnor borde inte ha rösträtt heller. Har ju funkat i många många århundraden utan deras röster.

Christelle, du får gärna testa dig fram! Lite förnyelse behövs nog. Jag tänker också dela av mina erfarenheter, nog ofta baserade på okunnighet. Då får ni alla berätta för mig hur jag borde ha gjort, men gärna med lite respekt.

Jag har gett flera yngelramar av mitt starkaste samhälle till det mindre, mest för att utjämna varroatrycket. Vet inte hur klokt det varit. Har nu 2 samhällen med oparad drottning, så varroaproblemet har löst sig för tillfället...

Gilbert

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 05 aug-16 kl 19:48 »
Har du två samhällen nu med oparad drottning, dina enda samhällen?

Bilou

• Blekinge
« Svar #42 skrivet: 05 aug-16 kl 21:24 »
precis...

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #43 skrivet: 06 aug-16 kl 10:06 »
...du får gärna testa dig fram! Lite förnyelse behövs nog...
Här måste jag ge Gilbert cred, han är nog den som betytt mest i Sverige de senaste 10 åren för att skrida förnyelsetänk och våga ifrågasätta böckers och lärares auktoritet som lär ut jobbiga metoder som inte alltid är till binas bästa. Han har varit en viktig inspirationskälla både för mig och för många andra och jag tycker det är så synd att hans sätt att framföra det ofta resulterar i bråk.

Små

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 06 aug-16 kl 10:55 »
Jo, han är den svenska biodlingens Donald Trump.. (fast jag uppskattar honom också)
Jag kan räkna upp fler, framförallt har din blogg tagit upp biodling på ett sätt som jag inte sett någon annanstans.

Bilou

• Blekinge
« Svar #45 skrivet: 06 aug-16 kl 21:10 »
Jag tycker inte man får kränka någon på ett forum (:). Och alla ska få ifrågasätta alla på ett respektfullt sätt. Varför kan inte en liten biodlare med liten erfarenhet ifrågasätta någon stor biodlare med stor erfarenhet utan att bli utskälld? Eller så är det ju inte ens. Den ena säger si, den andra så och alla kan ha rätt, det får den som läser avgöra, inte den som tycker sig större. Det jag vill säga är att man tryggt ska kunna säga hur man gör utan att bli rädd för att bli kallad för dum el.dyl. Förstår inte heller varför en som kan så mycket behöver skrika. Det händer lätt att man bara hör skrik och misstar budskapet.

Då får ALLA komma med råd inför följande problem: hur får man en bra grund för ett bra 2017 i biodlingen med 2 kupor utan äggläggande drottning? De verkar flyga på ljung nu, så äggläggningen kommer nog igång snart. Finns det då hopp? Ska jag låta båda drottningarna lägga så mycket ägg som möjligt och sedan slå ihop dem på hösten? Anm: har övervintrat bina i 2 vintrar nu och det fanns yngel fram till november (mycket som blommar i trädgårdarna).

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 06 aug-16 kl 23:03 »
Ja, Gilbert är lite burdus ibland, och precis som alla biodlare (inklusive jag själv) så vet han bäst i alla lägen ;)

Man jag måste också ge lite cred...
Framförallt när det gäller att röra runt lite i gamla förställningar som förs vidare från generation till generation.

Nu är detta ett alternativ-forum och man kanske får anpassa svaren lite utifrån det.

---

När det gäller 2 icke äggläggande drottningar i augusti så skulle jag börja bli lite bekymrad snart. Det är ju ingen garanti för att dom är parade ens, och det börjar bli hög tid att föryngra bimassan inför vintern. Är dom inte parade så är det "rökt" som du förstår.

Kommer båda igång nu och du bor i södra Sverige och vi får en fin höst går det säkert bra.
Kommer en igång så kan du slå samman dom, men då är det demografisk övervikt på gamla bin. Duger kanske att dra ner vinterfoder men är inga 2017-bin.

christelle

• Blekinge
« Svar #47 skrivet: 07 aug-16 kl 17:18 »
Normalåret bör man inleda det kommande årets biodling den 1-14 augusti.
....
Enligt https://www.youtube.com/watch?v=HiElq9bvlaI
bör en, i mitten av juli, börja med att ta bort all honung i yngelrummen för att drottningen ska kunna starta läggandet av vinterbina, inget om att bina ska drivfodras för att hon ska starta med det, viktigast att det finns lediga utrymmen i yngelrummen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Små

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 07 aug-16 kl 18:52 »
Han bor i Georgia en bit norr om Florida, ett helt annat klimat. Det får man tänka på när man ser hans videor.

christelle

• Blekinge
« Svar #49 skrivet: 07 aug-16 kl 19:10 »
Han bor i Georgia en bit norr om Florida, ett helt annat klimat. Det får man tänka på när man ser hans videor.
Ja, det är sant men det är väl ändå relevant att tänka i den banan speciellt efter en sån här snabb, torr och varm sommar? Han menar ju att vinterbina ska anläggas efter att han bytt ut honungsramarna i yngelrummen.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #50 skrivet: 07 aug-16 kl 20:00 »
Enligt https://www.youtube.com/watch?v=HiElq9bvlaI
bör en, i mitten av juli, börja med att ta bort all honung i yngelrummen för att drottningen ska kunna starta läggandet av vinterbina, inget om att bina ska drivfodras för att hon ska starta med det, viktigast att det finns lediga utrymmen i yngelrummen?

Mina bi kan varken läsa bi-böcker eller kolla in tjocke bigurun på Youtube.

Nu skulle ju den här tråden handla om grunden för ett bra 2017 i biodlingen. Ta du bort honungen och låt Drottningen få plats, men du slipper att drivfodra, ingen tvingar dig till det... Frågan är om dina samhällen eller mina först når 8 heltäckta ramar yngel på så sätt? Jag kikakade faktiskt i några samhällen igår kväll, i en bigård som fick korttid myrsyra 28-29 juli, och 50/50-lösning från och med 28 juli - och de har redan nu ägg/yngel i 7-9 ramar, samt en aning 50/50 i övre lådan, spärrgaller mellan.

Om man KAN ge bina väldigt goda förutsättningar för en god övervintring, då kan jag inte fatta varför man inte ger dem alla förutsättningar det? (På samma sätt som jag inte kan begripa hur folk orkar hålla sig med andra bin än de lugna och snälla som finns att tillgå.) Sten-Åke har en poäng i att de som har få samhällen borde ha allra bäst tid till att utföra rationella moment dessutom...
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Thomas_

• Skåne
« Svar #51 skrivet: 07 aug-16 kl 20:01 »
Jag kan tillägga att även jag har tagit ifrån de starka och gett de svaga yngel, men det var för 15-20 år sedan, då mina vinterförluster var 5-10%. Idag tillåter jag inte 1% vinterdöda.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Gep

• Blekinge
« Svar #52 skrivet: 07 aug-16 kl 22:07 »
Om man KAN ge bina väldigt goda förutsättningar för en god övervintring, då kan jag inte fatta varför man inte ger dem alla förutsättningar det?
Tänkte bara ge dig en chans att förstå min inställning till biodling.
Jag skaffade bin för att få mer frukt och bär. Jag har fortsatt med bin för
att det är en trevlig hobby. Jag har inget behov av att optimera min biodling.
Om mina husdjur bina har det bra, ger mig lite honung och gynnar miljön så är jag nöjd. I den prioritetsordningen.
Dina råd som inledde tråden skulle ge mig starkare samhällen, mer honung och
mer jobb i alla led från stödfodring till försäljning.
Stödfodring, användning av thymol/apistan och regelbundna drottningbyten
med inköpta drottningar skulle säkerligen ge mig mer honung.
Men jag tror inte att det gör vare sig mig eller mina bin lyckligare.
Jag kan dessutom omvandla min tid till pengar bättre på andra sätt.
Mitt sätt att hjälpa bina under de magra perioderna är att plantera krokus och
sälg till frukost och kärleksört, snöbär samt murgröna till kvällsmat.
Väldigt ineffektivt men det känns bra.
Jag kanske är naiv men jag tror att de flesta läsarna av detta Biforumet tänker
mest som jag även om ni som har bin som inkomst är de flitigaste skribenterna.
Men vi behöver alla goda råd för att kunna välja den väg som man trivs bäst med.
Så alla vänliga inlägg är välkomna. Men ni får ursäkta om jag småler varje gång någon skriver om den "enda" och bästa lösningen.
« Senast ändrad: 07 aug-16 kl 22:26 av Gep »

Thomas_

• Skåne
« Svar #53 skrivet: 08 aug-16 kl 19:57 »
Även en biodlande bär-odlare behöver väl ha övervintrande samhällen? Eller du räknar det som ok att köpa nya på våren då förra årets av någon anledning dukat under på vintern?

Gep

• Blekinge
« Svar #54 skrivet: 08 aug-16 kl 21:22 »
Varför tror du att mina samhällen dör om jag inte gör som du ?
Känns som om du behöver vidga dina vyer lite.
Jag har i princip ingen vinterdödlighet. Mitt problem är att hitta
köpare till de extra samhällen jag får efter sommarens delningar.
Startade med två samhällen för 8 år sedan, har därefter aldrig köpt
något samhälle eller drottning. Har nu åtta kupor.
Däremot har jag sålt ett antal samhällen. Vill hålla mig runt fyra i min bigård.
Försöker sälja ett par samhällen just nu men lär få vänta till våren.
Min honung vinner priser de år jag tävlar med den. Den är garanterat
inte utspädd med socker och annat skräp från diverse foder man kan ge
bina för att öka honungs-skördarna.
Det händer att jag också stödfodrar då det gått snett med stilla byten
eller då jag fått pucklande samhällen. Men då ger jag bina honung.
För bina är det naturligt att minska äggproduktionen så här års.
Varför lura dem till något annat ? Mänsklig girighet ?
Mitt jobb är att kontrollera att samhällena är starka nog för invintring och
se till att de får tillräckligt med vinterfoder.
I övrigt så sköter de sig bäst själva.

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
« Svar #55 skrivet: 08 aug-16 kl 23:47 »
Få dina bin besiktigade och börja drivfodra dom direkt så kommer jag och hämtar ditt överskott på samhällen.
Jag tar med mig ersättnings socker om du vill.

Mvh
Patrick

Varför tror du att mina samhällen dör om jag inte gör som du ?
Känns som om du behöver vidga dina vyer lite.
Jag har i princip ingen vinterdödlighet. Mitt problem är att hitta
köpare till de extra samhällen jag får efter sommarens delningar.
Startade med två samhällen för 8 år sedan, har därefter aldrig köpt
något samhälle eller drottning. Har nu åtta kupor.
Däremot har jag sålt ett antal samhällen. Vill hålla mig runt fyra i min bigård.
Försöker sälja ett par samhällen just nu men lär få vänta till våren.
Min honung vinner priser de år jag tävlar med den. Den är garanterat
inte utspädd med socker och annat skräp från diverse foder man kan ge
bina för att öka honungs-skördarna.
eller då jag fått pucklande samhällen. Men då ger jag bina honung.
För bina är det naturligt att minska äggproduktionen så här års.
Varför lura dem till något annat ? Mänsklig girighet ?
Mitt jobb är att kontrollera att samhällena är starka nog för invintring och
se till att de får tillräckligt med vinterfoder.
I övrigt så sköter de sig bäst själva.
« Senast ändrad: 09 aug-16 kl 00:18 av hofboss »

Fundersam

• Västmanland
« Svar #56 skrivet: 09 aug-16 kl 00:12 »
Jag drivfodrar när det behövs, vilket det för min del finns ett enormt behov av i år då bina inte haft något drag sedan senare halvan av juli. Förra året behövdes det inte alls då sommardraget byttes av mot ett sällan skådat ljungdrag, vilket fick samtliga samhällen enormt starka och fina inför invintringen. I år däremot hade äggläggningen i princip helt upphört i samtliga bigårdar i slutet av juli.
Det skiljer så klart en hel del beroende på var i landet man har sina bin, om drivfodring behövs eller ej. Men kan man bygga upp bimassan inför vintern med hjälp av drivfodring, där naturliga dragkällor saknas, så är det ett självklart val för min del. För skillnad gör det, inför nästa år.

Gep

• Blekinge
« Svar #57 skrivet: 09 aug-16 kl 00:45 »
hofboss, en annan köpare hann före ikväll, du har PM.
Fundersam, skulle agera som du om bina behövde det.
Jag har drag även på hösten och jag gillar att få med lite
ljungsmak i min hösthonung.
Förra året började jag ge vinterfoder 30/9, året innan 27/9.
Inget jag skulle rekommendera någon annan att göra men
se det som ett exempel på att man kan anpassa sitt agerande
till sina lokala förutsättningar.
Om man är observant på hur bina har det.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 09 aug-16 kl 09:42 »
eller då jag fått pucklande samhällen.
Det var det konstigaste jag läst på väldigt länge.

Gep

• Blekinge
« Svar #59 skrivet: 09 aug-16 kl 12:21 »
Magnus: Får väl förklara.
Jag stödfodrar när jag har svaga samhällen som behöver hjälp
för att komma igång.
I mitt fall blir det oftast när bina gjort stilla byten sent på
säsongen. Jag låter oftast bina själva pensionera sina drottningar
så det går snett ibland. Upptäcker då delvis pucklande eller helt pucklande
omärkta drottningar i samhällen på våren eftersom de kläcktes för sent
för att bli ordentligt parade.

Dela detta:

* Inloggade just nu

666 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser