Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Invertersvets  (läst 19061 gånger)

David_ka

• Småland
Invertersvets
« skrivet: 25 jul-16 kl 06:24 »
Tänkte köpa mig en invertersvets för hobbybruk. Har blandannat en bakskopa som det rostat lite hål i som jag tänkte lappa ihop.
Men jag är helt ny på svetsning så dels vill jag inte lägga ut för mycket pengar på en svets då jag inte vet hur mycket den kommer användas. O andra sidan vill jag inte köpa nåt skit som kommer strula o är extremt svårsvetsad.
Måste ju vara enklare att lära sig på en bra svets.
Har hört gott om kemppi minarc 150, men den är lite dyr. Esab buddy arc 180 är lite billigare. Hur är den?
Andra förslag?
Vågar knappt köpa beg om det inte är nån jag vet o litar på som säljer då jag inte själv har kunskap att kontrollera så allt funkar.

Fnixen

• Öland
SV: Invertersvets
« Svar #1 skrivet: 25 jul-16 kl 08:04 »
Det kan inte bli fel med kempi eller esab det är bra svetsar!

Skickat från min E6653 via Tapatalk

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 25 jul-16 kl 09:47 »
Jag har inte hört talas om någon invertersvets som skulle ha dåliga svetsegenskaper. De allra billigaste Kina- eller Italien-märkena kan i och för sig vara av något tveksam kvalitet, och man bör ha klart för sig att alla invertersvetsar oavsett märke och pris är mycket starkt optimerade för att vara så små och lätta som möjligt för den svetsström de ska kunna ge. Och i och med detta har man fått pruta en del på allmän robusthet. De är mer känsliga för t ex fukt och kringflygande elektriskt ledande damm (rondellsprut mm) än större och mer stationära elsvetsar.

Ska man köpa en begagnad invertersvets är det bra att avsyna den noga, gärna ta av kåpan och kolla att det inte ser för smutsigt och vattenskadat ut inne i den.
Ett vanligt fel är varmgång i de grova anslutningarna (vanligtvis kopparskenor) mellan likriktare och uttagen för svetskabel, där måste man hålla sig framme och efterdra skruvar osv regelbundet innan det blir alltför varmgånget, oxiderat och fult.
Det är också bra att blåsa ur den med tryckluft regelbundet.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 25 jul-16 kl 11:33 »
Biltemas invertersvetsar duger gott. Svetsar helt underbart jämfört med en gammal humla. Givetvis kan man inte svetsa kontinuerligt med 100A på en liten 140A-svets, men den duger gott till reparationer och konstruktionssvetsning när det inte är serieprodukton eller för grovt. Jag köpte föregångaren till den här  http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Svetsning-och-lodning/MMA--och-TIG-svets/Svetsinverter-MMA-140DC-2000035249/  för 10-15 år sedan och den har tjänat väl. Det är bra att kunna kasta om polariteten när man vill svetsa lite grövre.

Kör man med 2,5-pinnar så kan man dra ut skarvsladd bra långt utan att det sackar. Har även lyckats svetsa, då med 1,6 pinnar, med invertern matad med bilens 1000W omformare.

David_ka

• Småland
« Svar #4 skrivet: 25 jul-16 kl 15:50 »
Ok, har väl blivit lite rädd när jag läst på vissa forum hur de förfasas över kinamaskinerna:) då kanske jag kan tänka om.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #5 skrivet: 25 jul-16 kl 16:09 »
Visst vill jag ha en Fronius CMT som de andra snobbarna, men Kinamaskinerna gör jobbet till en bråkdel av insatt kapital.

De små invertersvetsarna är så lätta och praktiska att svetsa med att de borde finnas i var mans hem. Nu överdrev jag nog, men om man behöver reparera grejer av järn så skall man verkligen inte dra sig för att köpa en. Köp även en svetshjälm (finns från 500:-) så du slipper hålla en skärm.

David_ka

• Småland
« Svar #6 skrivet: 25 jul-16 kl 16:24 »
Jo det är väl så. Jag har väl ett par (ej livsnödvändiga)  reparationer jag skulle behöva svets till. Men ju mer jag tänker på att ha en svets ju fler grejer kommer jag på som jag "behöver" den till. :)

DennisCA

• Finland
« Svar #7 skrivet: 25 jul-16 kl 18:11 »
Jag kör med en gammal 150A kemppi likriktare, 100 euro eller ca 1000kr gav jag för den, där ingick 10kg 3,2mm stickor (värde 400kr). Svårt att se den går att slå då det gäller pengar vs prestanda, även av en inverter.

David_ka

• Småland
« Svar #8 skrivet: 25 jul-16 kl 19:14 »

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 25 jul-16 kl 23:52 »
Den ser ju bra ut, lite mer tryck i än Biltemas. Jag har en lite större GYS-mig och den är jag nöjd med.

Det där med generatorvänlig låter bra om du behöver svetsa i skogen. Biltemas variant, i alla fall den äldre modellen jag har, har lite svårt att gå på det billiga elverket. Trots att det är på 2000W.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #10 skrivet: 26 jul-16 kl 07:49 »
Den största anledningen till att en del (äldre) invertersvetsar inte går bra på ström från billiga elverk är att de bara drar ström på växelspänningens toppar - på precis samma sätt som t ex en datornätdel från 90-talet. Sedan några år tillbaka är det dock ett krav för CE-märkning att de har s k effektfaktorkompensering (PFC), så att de uppför sig som en i stort sett resistiv last från elnätet sett.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #11 skrivet: 26 jul-16 kl 09:34 »
Ok, tack, då förstår jag lite bättre varför kombinationen blev så misslyckad.

krikav

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 26 jul-16 kl 11:20 »
Jag har en buddy arc 145 som jag är extremt nöjd med.
Hade ingen tidigare erfarenhet av svetsning och det var jobbigt att svetspinnarna fastnade heeeela tiden i början.
Har lagat massa jordbruksgrejor och även kört lite konstruktionssvetsning där jag svetsat fast ett plogblad på en slaktad slåtterbalk och svetsat fast skivrister på en plog.
Aldrig haft något problem med att den behövt vila sig.
Skulle inte drömma om att köpa något större, om det är något som bara MÅSTE hålla i någon kran eller dylikt så vågar jag ändå inte förlita mig på mitt "kladdande" i nuläget.

Skaffa en svetshjälm som mörklägger automatiskt, förstår inte hur någon klarade sig utan förr i tiden. :)

David_ka

• Småland
« Svar #13 skrivet: 26 jul-16 kl 11:36 »
Hat varit inne på buddy arc145 men tänkte att den var för liten, det är den kanske inte då.

krikav

• Hälsingland
« Svar #14 skrivet: 26 jul-16 kl 11:47 »
Jag är ju ingen expert, så jag kanske missar något. Men för mig som för ett par år sedan var i samma sits som dig, så har den fungerat utmärkt.
Har svetsat och lyckats laga massa saker och lärt mig mängder på köptet och aldrig känt mig begränsad av 145:an.

Hade jag haft en biltema precis kring knuten så hade jag nog provat en sådan, men då jag behövde beställa så kändes det tryggt att köpa esab, fast jag säkert fick betala överpris för en logotyp. Men känslan av trygghet (om än inbillad) är viktig också!

Aqualize

« Svar #15 skrivet: 27 jul-16 kl 14:07 »
Hade först en trafosvets (<1000 kr på Bauhaus) men gick över till inverter för några år sedan. Blev en Helvi från duabhuset.
http://www.duabhuset.se/#showProduct.php?id=7614
Finns även en mindre för 2600
Tycker den gått bra.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #16 skrivet: 27 jul-16 kl 19:27 »
Jag har en buddy arc 145 som jag är extremt nöjd med.
Samma här. 3000kr på jula, men den funkar till precis allt så det är värt det om man grejar mycket.

TW

• Finland
« Svar #17 skrivet: 29 jul-16 kl 15:10 »
Jag har en 200A Unitor likriktare av 60-talsmodell. Kostade 90 euro (ca 900 kr på den tiden) plus nya kablar. Den har fungerat perfekt i ungefär 10 års flitig användning och i vintras blev vi tvungna att byta dioder i den.

Jag tycker att en svets för husbehov skall ge minst 150 ampere för att vara användbar helst 200 ampere...... och så tror jag inte på kineserna.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #18 skrivet: 29 jul-16 kl 15:14 »
Jag har en 200A Unitor likriktare av 60-talsmodell. Kostade 90 euro (ca 900 kr på den tiden) plus nya kablar. Den har fungerat perfekt i ungefär 10 års flitig användning och i vintras blev vi tvungna att byta dioder i den.

Jag tycker att en svets för husbehov skall ge minst 150 ampere för att vara användbar helst 200 ampere...... och så tror jag inte på kineserna.
Då tror jag en svets som ger 145 ampere och inte kräver två man för att flytta på är mer användbar för en vanlig hemanvändare.

ensamhet

• Lappland
« Svar #19 skrivet: 29 jul-16 kl 17:05 »
Jag har en ESAB LHD 630, den är på 630 A och har 63 A handske.
Fördelen är att  den är billig och jag slipper låna ut den, inte så många som har 63 A uttag.

Jag har 16 A säkringar och det funkar bra upp till 5 mm pinnar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

660 gäster, 3 användare (1 dolda)
torbjorn, ravveljack

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser