Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vatten eller inte i äggkläckaren???  (läst 3852 gånger)

Ms_Agda

• Småland
Vatten eller inte i äggkläckaren???
« skrivet: 19 jul-16 kl 19:09 »
Hejsan!
Har en "Fiem Smart 20" äggkläckare som jag tänkt stoppa ägg i imorrn, för första gången...
Manualen säger att jag ska fylla 1-2 cm vatten från början å sedan fylla på när det dunstat... medan flera trådskrivare här rekommenderar ju att man låter kläckaren vara utan vatten t o m dag 18... TIPS?? HUR GÖRA?? Manualen är ganska otydlig vad gäller vatten :(
Jag bor i ett gammalt trähus med självdrag i Småland om det kan vara av intresse, kläckaren står i vardagsrummet utan att få solsken på sig. Tror vi har "normal" luftfuktighet här inne.
Tacksam för svar!!!

Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
SV: Vatten eller inte i äggkläckaren???
« Svar #1 skrivet: 20 jul-16 kl 15:03 »
Generellt skall det vara ganska låg fuktiget (dvs halvfuktig men inte vått eller så att det ligger vattendroppar ständigt på dem) men inte helt kruttorrt till ägg, (eller, ja tänk dig ungefär hur det bör vara under en stor höna...  :) Ägg är förvånansvärt robusta, men det kan bildas bakterier på dem om de är för blöta, det är inte så vanligt men man bör känna till det att det kan finnas elaka bakterier på skalet, samt att äggskalet måste kunna andas)  däremot fick man ibland med riktigt gamla maskiner sitta på en stol bredvid och vakta och stryka vatten på äggen för att förhindra att de blev för varma, en del av dem var gaseldade och hade luckor man fick reglera för hand när det började bli för varmt.

Dagens maskiner är mycket lättare att sköta.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Ms_Agda

• Småland
« Svar #2 skrivet: 20 jul-16 kl 17:04 »
Tack för svar mizzarrogh :)
Oj, ja då är man ganska bortskämd jämfört med förr i a f. Hade ingen aning om att "konstruerad" kläckning förekommit så långt tillbaka i tiden, trodde det var ett ganska modernt påfund. Kul att få veta :)
I vilket fall så satte jag in äggen sent i går kväll på eget bevåg. Ingen kondens alls på äggen vad jag kan se hittills. Jag fyllde de fyra vattenfacken till endast en knapp centimeter innan jag la in äggen, och nu tänker jag att maskinen får stå och puttra på sina 37,5 grader tills dag 18. Då stänger jag av den automatiska vändningen och fyller på mer vatten och väntar tills dag 21... Det beslutet grundar jag på många av de erfarenheter jag tycker mig kunnat tyda ut ur alla dessa trådar ang. luftfuktighet här på Alternativ, däribland ditt tips. Tack!! 
Bor på landet med hundar, guldfiskar, höns och en go gubbe.

bo_i_dala

« Svar #3 skrivet: 20 jul-16 kl 18:57 »
Hej!

En ruvande höna har äggen intill sin kropp- blir lite svettigt........ Du kan väga ett ägg vid inläggning och sen väga det efter en vecka- kolla i facklitteratur hur mycket avdunstning man rekommenderar- anpassa sen din kläckares fukthalt.

MVH/ bo

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 20 jul-16 kl 21:19 »
Ja, du kan ta ut provägg och väga dem försiktigt om du är osäker på om de tappat i vätska, men de tappar inte så mycket på grund av sin relativa storlek, så vågen bör vara relativt känslig.
Men, hönan lämnar dem korta stunder så  de är ju inte konstant fuktiga, men jag tror inte att det är så kritiskt så länge de inte torkar ut för mycket, om de torkat kan du badda dem försiktigt med en fuktig trasa på en pinne.

Äggkläckningsmaskiner har jag för mig fans redan på 20 talet, kanske ännu tidigare, de har inte förändrats så mycket egentligen, även en del nya använder fortfarande koltrådslampor enligt samma princip som de gamla. De gasdrivna gick på gasol eller annan gas vad jag mins, en kompis farsa använde en sådan av någon anledning när när jag var liten (gissar att han fått den eller ärvt den av någon släkting, på den tiden använde man annars koltrådslampor eller elektriska slingor), han eldade den med gasol och satt och vakade på en pinnstol bredvid vad jag mins och öppnade luftluckor när det blev för varmt (antar att frun tog över så att de byttes av under dygnet...), men det var ruskigt länge sedan. Låter ganska jobbigt idag att vakta ägg 24 timmar om dygnet...
När de har kläckts kan man ju dock gå över till en lågt hängande värmelampa med IR ljus.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser