Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne: Skåne Dieselbil köpes  (läst 734 gånger)

Pettson2

• Skåne
Skåne Dieselbil köpes
« skrivet: 18 jul-16 kl 01:39 »
Bor i Skåne men är inte begränsad geografiskt för rätt åkdon.

Jag letar efter en äldre diesel. Inte nyare än -87. D.v.s. skattefri senast nästa år.
Helst kombi men rymlig sedan går för sig. Komfortabel att köra och åka i.

Absolut mer än 100 kusar. Ingen slöhetsförmedling. Körklar, bara sätta nyckeln i och köra hem.

Pettson2 önskar PM
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

kackelmann

• Skåne
SV: Dieselbil köpes
« Svar #1 skrivet: 20 jul-16 kl 17:07 »
Inte många dieselbilar från 87 och äldre som har 100 kusar. Kanske söker du efter en enhörning.
Hittar du ingen i Sverige, kan jag rekommendera import från Holland, du som bor så långt ner i Sverige. Har själv köpt därifrån, landade på total importkostnad ca 7000 kr. I det ingår: flygbiljett ner, boende en natt, resa till säljarens plats, exportkostnad + försäkring för hemfärden, bränsle, färja och öresundsbro hem, ansökan om ursprungskontroll, registreringsbesiktning och besiktning i Sverige. Holländare talar perfekt engelska och exporten kan man göra på speciella bensinstationer med besiktningsrätt (finns överallt). Åker du ner en kväll är du hemma nästa kväll med bilen. En bonus med holländska bilar är att de inte gått så hårt i salt, så rosten är betydligt mindre problem än i Sverige.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

kackelmann

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 20 jul-16 kl 18:04 »
Vad ska du ha den till förresten?
Tänk på att bilar före 87 inte hade femväxlad låda mer än i undantagsfall. Man tröttnar snabbt att köra 110 med en fyrväxlad.

Har själv en 80 hästars diesel, 1,6 tons 1983:a med femväxlad som duger alldeles utmärkt till blandtrafik. Går utmärkt till 110, går även fortare men känns som att bränsleekonomin försvinner efter det. Man kan absolut köra om någon traktor eller nån som håller 80 på 90-väg. Men krävs lite längre siktsträckor med en sådan här bil. 100 hästar är att skjuta över målet tror jag :)

ensamhet

• Lappland
« Svar #3 skrivet: 20 jul-16 kl 18:41 »
MB W-124 har en bit över 100 hästar och kombi är ganska vanligt.
Det sägs att de är lätt trimmade och skottsäker, har hört att en del plockar ut 300-400 hästar, räcker det?

kackelmann

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 20 jul-16 kl 18:50 »
MB W-124 har en bit över 100 hästar och kombi är ganska vanligt.
Det sägs att de är lätt trimmade och skottsäker, har hört att en del plockar ut 300-400 hästar, räcker det?

Första motorn som når över 100 kusar är 250 turbon eller 300 sugmotorn. Det är ju inte direkt ovanliga men begränsar så klart valet av bil.
Du kan plocka ut 300-400 hästar med en roligare pump, turbo och ic på dessa men tror motorerna då förlorar egenskapen "skottsäker" ;)

Pettson2

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 jul-16 kl 21:39 »
Nå´n som har nå´t till salu!??
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.

Pettson2

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 20 jul-16 kl 21:42 »
Eller kan hjälpa till att snoka upp något!??

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 20 jul-16 kl 22:53 »
Stirra dig inte blind på just Mercedes. Ett par andra förslag är Citroën CX eller Peugeot 505.

Tänk dock på att priset på gamla dieselbilar går upp när de blir skattebefriade eller bara har något enstaka år kvar. Det kan vara en bättre affär att köpa en något nyare bil för nästan inga pengar alls och betala den högre skatten ett par år.

Det finns också stora tekniska fördelar med att köpa dieslar från några år in på 90-talet jämfört med 80-talsbilar.
Dels skedde det ett tekniksprång i början av 90-talet, som märks tydligt på både bränsleförbrukning och effekt. Och dels är chansen betydligt större att en dieselmotor från 90-talet fortfarande är i bra skick, eftersom den troligen aldrig har körts på gammaldags högsvavlig dieselolja (svavlet bildar ju svavelsyra efter förbränning och tillsammans med vattnet i avgaserna, och den är den stora boven för cylinderfoder- och kolvringsslitage på äldre dieslar), och dessutom har gått med smörjoljor av bättre kvalitet än vad som fanns på 80-talet.

Pettson2

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 20 jul-16 kl 23:13 »
Jag är inte Mercedeslåst. Men det finns nog inte så mycket att välja på...tyvärr.
Framhjulsdrift och så´nt tillverkat söder om Tyskland (i Europa) kommer inte i fråga.

kackelmann

• Skåne

Pettson2

• Skåne

kackelmann

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 21 jul-16 kl 12:28 »
Om du har Facebook-konto kan du gå med i gruppen "Mercedes-Benz Köp/Sälj/Byt" där det förmedlas en hel del bilar. Fast i likhet med alla andra annonssiter är det lite stiltje just nu för årstiden. Folk sörplar väl öl i hängmattan.

Pettson2

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 22 jul-16 kl 12:10 »
Tänk på att bilar före 87 inte hade femväxlad låda mer än i undantagsfall. Man tröttnar snabbt att köra 110 med en fyrväxlad.

Har själv en 80 hästars diesel, 1,6 tons 1983:a med femväxlad som duger alldeles utmärkt till blandtrafik. Går utmärkt till 110, går även fortare men känns som att bränsleekonomin försvinner efter det. Man kan absolut köra om någon traktor eller nån som håller 80 på 90-väg. Men krävs lite längre siktsträckor med en sådan här bil. 100 hästar är att skjuta över målet tror jag :)

Svar
Åka bekvämt i, till 99% ensam med pryttlar i bagageutrymmet.

Men krävs lite längre siktsträckor med en sådan här bil.
En av de egenskaper jag i allra högsta grad ogillar hos en bil.

Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 9 användare (1 dolda)
NESSEN, alternaiv, DkY, Erika Ekman, Adels, hsd, redkite, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser