Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hitta en bra gård?  (läst 10345 gånger)

Nordic Vargtand

• Hälsingland
Hur hitta en bra gård?
« skrivet: 17 jul-16 kl 18:00 »

Ja, alltså, jag har som sagt länge sökt en vettig plats att hålla till på som är vettigt prissatt i förhållande till vad där faktiskt finns.
Tycker att jag hade ganska rimliga krav, men just nu verkar det mer troligt att ett UFO skulle landa i trädgården och erbjuda mig skjuts till en annan planet än att hitta någonting vettigt.

Alltså, jag fattar bara inte hur ni -hittat- era gårdar?

Internet är STENDÖTT.

Trots att jag går igenom allt minst en gång i veckan och har sänkt mina krav så mycket jag kan.
Det måste finna något bättre alternativ, just nu känner jag mest för att sätta en kula i skallen hellre än att fortsätta såhär, för att tala i ren klartext.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

• Lappland
SV: Hur hitta en bra gård?
« Svar #1 skrivet: 17 jul-16 kl 18:31 »
Va har du för krav då?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #2 skrivet: 17 jul-16 kl 18:36 »
Ungefär som brorsan, han letar också och lägger skambud på diverse objekt som han inte tycker är värt mer än så. Men det kommer ju alltid någon annan och lägger ett marknadsmässigt bud. Man får helt enkelt inse att bra fastigheter kostar. Och då är det ändå snorbilligt med en gård idag, jämfört med för 150 år sedan.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 17 jul-16 kl 19:40 »
Jag är dock inte alls sugen på att lägga upp motsvarande, eller mer än vad det skulle kosta att bygga nytt.
Jag förstår inte riktigt hur folk som gör det tänker.

Edit, markens värde vet jag hur man räknar ut.

ensamhet

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 17 jul-16 kl 20:14 »
Jag är dock inte alls sugen på att lägga upp motsvarande, eller mer än vad det skulle kosta att bygga nytt.

Då vet jag av hus åt dig, men det vore bra om du berätta vad du söker.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #5 skrivet: 17 jul-16 kl 20:17 »
Det finns alltså gårdar som skulle passa dig, men de kostar för mycket? Eller hittar du inte rätt ställe? Eller har du svårt att bedöma vad som är rätt ställe?

Jag förstår inte det du säger om att bygga nytt. Det är väl sällan fastigheter med äldre hus säljs dyrare än vad det kostar att bygga nytt?

Weasel

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 17 jul-16 kl 20:17 »

Alltså, jag fattar bara inte hur ni -hittat- era gårdar?

Internet är STENDÖTT.

Hemnet är bara att glömma, det kommer upp nytt så sällan, om man som vi hade väldigt begränsad område vi sökte på, för att barnen inte skulle behöva byta skola/dagis.
Så en dag körde jag förbi en gård som jag alltid älskat, har inte kört där förbi på minst 10 år. Det stod tomt och såg ut att ha gjort länge. Via lantmäteriet fick vi adressen till ägarna, i Frankrike, skrev ett brev och frågade om vi fick köpa. Det fick vi, till marknadsvärde visserligen så det var ju inget kap på det viset. Men vi slapp buda med andra till ännu högre pris.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 17 jul-16 kl 20:37 »
Det är ju inte alla gårdar som kommer ut på t ex Hemnet eller hos fastighetsmäklarna.  Det kan löna sig att också kolla t ex Blocket, Kronofogden och lokala annonssajter.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 17 jul-16 kl 20:45 »
Ja, just så funderar jag när man åker omkring och ser alla plakat med till salu text på, men det är bara någon promille av det som går att hitta över internet vad det verkar.

Oavsett budget (om man inte snackar typ 10 miljoner eller liknande...)
Så tycker jag att det är näst intill omöjligt att hitta objekt över huvud taget som är intressanta.

För en miljon kan jag bygga en stor tvåvåningsvilla, har själv hjälpt en släkting att bygga en rätt stor kåk på ett och ett halvt våningsplan, tänker man till litet så kostar det inte alls mångmiljonbelopp om man gör en del av jobbet själv, men räknar man in arbete och kostnad att göra färdigt eller renovera ett äldre objekt så blir ju ändå den insatsen ganska likvärdig det egna jobbet vi lade ned på det huset, kort sagt blir det dyrare om man summerar ihop den totala kostnaden om man räknar med detta om inköpspriset ändå ligger i nivå mot vad det kostade att bygga nytt + eget arbete = begagnat hus, SAMMA kostnad men + eget arbete. (så ser det i allafall i princip alltid ut på hemnet, blocket, mm).

Att bygga både bostadshus OCH ekonomibyggnader nytt blir helt enkelt en för stor post för att vara rimligt.

Ingen renovering jag någonsin sett har jag gillat, då är det ur min synvinkel i princip alltid bättre att det är orört invändigt, i allafall sedan kanske 60-70 talet eller äldre då jag kan använda mycket mer av det gamla köksinredningar, mm då, det nyare är så dålig kvalitet att det bara är att kasta, men de flesta vill ju naturligtvis ändå föröka få igen så mycket pengar som möjligt, alternativt fuskrenoverat själva och försöker att gå med vinst.
Detdär är extremt irriterande tycker jag.

Kalhyggen är inte värda mer än summavärdet på marken i området, dvs ett lågt värde då man måste summera in kostnaden för plantering, markberedning, mm i inköpspriset om det gäller större ytor.

Det underliga är att fastigheter med litet mark verkar ligga ute för i princip samma pris som likvärdiga fastigheter med mer mark.
Sådant är ju bara extremt irriterande när man ens måste öppna annonsen för att kunna se markareal och klassning på en massa objekt som är totalt ointressanta och inte ens borde komma upp i sökningen när man försöker att filtrera den. (Undantaget typ LRF konsult och liknande som har vettiga filter och utgallring av den värsta smutsen på bostadsmarknaden med några få undantag)

Timmervärde på skog och liknande, om det stämmer mot verkligheten när man tittar på plats kan jag ju dock förstå, det är ju bara att sälja till sågverken annars, men även där verkar folk generellt ha vanföreställningar och ger intryck av att vara oärliga in i det sista när det är privatpersoner som säljer.
Det är också djäkligt tröttsamt att man inte kan få fram ärliga siffror med en gång.

Kort sagt så tycker jag att de som annonserar på nätet generellt gerintryck av att vara skojare och bluffmakare som säljer till godtrogna idioter och hoppas att någon skall nappa. Kanske mänskligt, jag skulle kanske också göra det om det gav en chans till god profit, men jag ser inte poängen när man ändå måste lägga upp gråteska summor igen till nästa boende och låna en massa luftpengar.

(ensamhet, du har PM)

« Senast ändrad: 17 jul-16 kl 20:53 av mizzarrogh »

Ylven

• Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
« Svar #9 skrivet: 17 jul-16 kl 21:03 »
Jag säljer en gård på 36 hektar i västerviks kommun, priside 3 miljoner.

https://www.facebook.com/H%C3%A4sselstad-till-salu-1634135046908280/?fref=ts
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 17 jul-16 kl 21:28 »
Såg ju helt ok ut, men tyvärr rätt mycket över min budget, jag kan tyvärr inte låna så mycket i nuläget även om jag tyckte att den verkade väldigt prisvärd sett till den stora markarealen.

TW

• Finland
« Svar #11 skrivet: 17 jul-16 kl 22:26 »
Hmmm..... dags att gräva där du står......?

-Vad finns det för mindre populära områden i trakten? Avfolkningsbyar? Glesbygd? Försök definiera billigzoner.
-Definiera den zon där du kan bedriva ditt yrke och tjäna ditt uppehälle och ha släkt och vänner på rimligt avstånd.
-Fundera sedan på var dessa zoner överlappar varandra.

När man tänker sådär kan man komma till ganska överraskande svar...... ställen som man inte har kommit att tänka på och byar som man aldrig har besökt.
I lindrigt avfolkningsdrabbade byar finns det ofta en vilja att locka inflyttare och få byn på fötter. Det brukar löna sig att ta reda på vem som är dragare för olika aktiviteter i byarna och helt enkelt ringa och fråga om de vet någon gård som står tom och väntar på en driftig och händig karl och/eller kvinna. Då får man tillgång till ett nätverk av bekantas bekantas bekanta och på den vägen hittar man mycket som inte ens är utannonserat.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #12 skrivet: 24 jul-16 kl 17:25 »
Billiga objekt hittar man inte på någon annons.

Dessa hittar man genom att skaffa sig bekanta i bygden man intresserar sig för.
Gör otaliga utflykter där man svänger in på alla mindre nyttjade vägar.
Man skaffar sig en laptop, gps och gröna kartan.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

kackelmann

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 25 jul-16 kl 10:15 »
Att bygga både bostadshus OCH ekonomibyggnader nytt blir helt enkelt en för stor post för att vara rimligt.

Helt rätt, är nog en stor fördel att köpa en befintlig gård, för att bygga ekonomibyggnader måste man egentligen räkna med att de ger en avkastning vilket inte några små lantbruk idag gör.
Det enda man ska se upp med att gamla stall kan ha för trånga utrymmen eller lågt i tak för moderna djurskyddsregler.

Undrar lite som andra i tråden; vad är det för krav du har som gör att du inte hittat något intressant på lång tid?
Vad har du tänkt dig för verksamhet och i vilken skala?
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

Häxan & Trollgubben

• Värmland
« Svar #14 skrivet: 25 jul-16 kl 11:05 »
Never mind...
« Senast ändrad: 25 jul-16 kl 12:10 av Grow2Tall »

kaskelottas

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 25 jul-16 kl 12:03 »
Vi köpte vår gård för ett år sedan, vi var i samma situation.

Vi hade sparat pengar sen 2012 ungefär, varenda öre och bara käkat makaroner, dessutom sålt en lägenhet med lite vinst.
Till slut hade vi iaf fått ihop 750.000:- vilket var vår budget. (inga lån, det är kravet om man ska flytta till norrland)

Mellan 2011 och 2015 hade vi dessutom sparat ner alla annonser på hus som varit relativt intressanta för oss i det område vi sökte. (vår budget tillät södra norrlands inland)

Så vi hade grymt bra koll på marknade iom vårt stora arkiv av hus annonser, jag var så insatt att jag genast kunde se utifrån bilderna om husets skick och markens storlek rättfärdigade priset.

Tillslut dök drömhuset upp iaf, men det kostade en miljon. Men då hade vi väntat så länge och letat så vi tog beslutet och lånade resterande 250.000:- och slog till.

För det fick vi ett jättefint pedantskött torp på 180kvm i två våningar och ca 50 hektar mark varav 10 åker resten skog det mesta nedhugget. Inte renoverat sen 90-talet men bra skick och o-slitet, inget renoveringsbehov alls.

Vi hade egentligen siktat på ett ruckel med ca 10 hektar mark, det är vad man får för 750.000:- i södra norrland.

Sen visade det sig att det fanns mer skog än vad vi trodde på fastigheten, så vi sålde en avverkning och fick in nästan 400.000:- på den.

Det gjorde att det blev en riktigt bra affär. Även om de mesta av skogen nu är nedhuggen så finns det ändå till ved för fastigheten utan bekymmer. Och det var vårt krav. Men den stora arealen kommer nu få stå och växa och li en skön tillgång för våra barn i framtiden.

Så tänk på att om du ligger och sniffar på fastigheter för en halv miljon så kan det vara värt att kolla lite högre prisklass om det finns nått att avverka. För oss blev det en jättebra affär trots att vi lånade pengar av banken som vi svor att inte göra. Nu är det lånet avbetalt.

kaskelottas

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 25 jul-16 kl 12:11 »
Kan tillägga ang själva husletandet:
Vi kollade hemnet, booli, boliga, bovision, blocket varje dag.
Även lokala annonssidor, tex aktuella kommuners annonsblad, lokalblad, lokus, etc.
Kan rekomendera att spara ner annonser och bilder till hårddisken så du kan jämnföra objekt såsom  vi gjorde. Då får du bra koll på prisläget.

Vi provade även att åka runt med bil och leda "till salu" skyltar. Sen åkte man hem och beställde fastighetsinfo för att kolla om huset hade nån mark - det hade de aldrig. Dålig metod.

Vi provade även att kolla på kartor med utmarkerade tomtgräser och på så vis hitta hus som såg ut att ha stor bra mark runt bostadshuset. Sedan skickade jag vanlig post till ägarna och frågade om de ville sälja. Skickade uppåt hundra brev, fick kanske två svar. Nån blev till och med arg och skickade otrevliga sms. Men generellt noll intresse, de som inte har sin fastighet ute till salu vill oftast inte sälja.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #17 skrivet: 25 jul-16 kl 13:15 »
Tackar för bra svar!
Underlättade en heldel om ni sade att det inte fungerade att åka runt respektive att ringa folk från en karta, det har jag dragit mig för länge att göra...
Tycker det är nästan omöjligt att få någon riktig struktur på letande om man åker runt med bil, känns ändå aom att man dels har väldigt litet tid på sig, dels mer eller mindre åker runt slumpmässigt i områdena och bockar av.

Internet tycker jag att det typ dyker upp kanske 15-20 objekt, vara 99% inte fungerar och resterande 1% visar sig vara behäftad med någon allvarlig hake, eller är extremt överprisad i förhållande till markarealen.

Weasel

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 25 jul-16 kl 13:27 »
Sedan skickade jag vanlig post till ägarna och frågade om de ville sälja. Skickade uppåt hundra brev, fick kanske två svar. Nån blev till och med arg och skickade otrevliga sms. Men generellt noll intresse, de som inte har sin fastighet ute till salu vill oftast inte sälja.

Vi har väldigt olika erfarenhet där. Vi fick köpa det tredje vi frågade på. De andra svarade och tackade för visat intresse och tyckte det var roligt att vi gillade deras gård. Det avgörande är kanske hur man lägger fram det...
« Senast ändrad: 25 jul-16 kl 13:41 av Weasel »
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #19 skrivet: 25 jul-16 kl 14:35 »
Några Önskemål:
(De med stjärna är av högre vikt)

Gärna zon 4 om det går, eller i vart fall max zon 5-6.

* Max ca 6 månader med snö på backen!

Ej för litet (i allafall minst hyggligt högt i tak, kvadrat är inte så noga, men inte för liten bottenarea på byggnaderna).

* Större Ekonomibyggnader får inte vara rivna!
(Behöver inte vara godkända men jag behöver lagringsytan, även en i dåligt skick är bättre än ingen alls, bara den går att rädda.)

* Minst ca 15 hektar skog, gärna mer.
(går utmärkt med enbart skog)

Helst inte sönder renoverat invändigt efter 70 talet.

* Ej för nära grannar eller trafikerade vägar.

* Väg får inte skära tvärs genom gården så att den delar av bostadshusen från ekonomibyggnaderna.

* Lugnt område med närhet till skog.
(Mycket gärna avfolkningsbyggd, inga krav på pendlingsavstånd eller liknande då jag har eget företag och inte är beroende av det)

(Gärna hyfsat lätt att ta sig till havet med tung båtkärra)

** Pris någorlunda i proportion till värdet på skogsmarken.

Budget, absolut max en milion.
(Jag har liknande budget som tidigare post, jag vill undvika att vara beroende av löpande kostnader, då det är en förutsättning för att kunna bo och leva som jag önskar. Därför kan jag inte låna mycket, då blir man beroende av pendligsavstånd och skit, tvingas att bo i sämre områden, samt att jag inte kommer att få loss tillräckligt med tid att driva företaget som är mitt levebröd för det som skjuter över vad jag kan få in på att vara självförsörjande på det gården ger, vilket är mitt mål.)

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 1 användare
CarolinaA

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser