Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  gammalt spärrgaller  (läst 1221 gånger)

Bilou

• Blekinge
gammalt spärrgaller
« skrivet: 16 jul-16 kl 15:20 »
Köpte begagnat spärrgaller i fjol (behandlat med varmluftspistol). Använde det utan problem då. I år har jag blivit lite tveksam om jag använder det på rätt sätt: det kom ut några arga drönare ur skattlådan för några veckor sedan. Nu har jag vänt om det, men får lust att ta bort det helt. Gallret är et sånt med nån liten drönargång på (som en liten låda). Jag tänkte att kanske även en nyuppdragen drottning tagit sig upp och inte kunnat ta sig ner igen. Annars förstår jag inte varför dem förblivit viselösa. De har fått en ny ram med ägg. Kan dem dra upp en ny drottning även om det finns en oparad drottning där med?

christelle

• Blekinge
SV: gammalt spärrgaller
« Svar #1 skrivet: 16 jul-16 kl 21:09 »
Köpte begagnat spärrgaller i fjol (behandlat med varmluftspistol). Använde det utan problem då. I år har jag blivit lite tveksam om jag använder det på rätt sätt: det kom ut några arga drönare ur skattlådan för några veckor sedan. Nu har jag vänt om det, men får lust att ta bort det helt. Gallret är et sånt med nån liten drönargång på (som en liten låda). Jag tänkte att kanske även en nyuppdragen drottning tagit sig upp och inte kunnat ta sig ner igen. Annars förstår jag inte varför dem förblivit viselösa. De har fått en ny ram med ägg. Kan dem dra upp en ny drottning även om det finns en oparad drottning där med?
Det beror nog på vad bina tycker - tycker de att de har en bra vise så gör de ingen ny. Vise för dem kan vara såväl en oparad som en parad drottning som ett äggläggande arbetsbi. Ta bort spärrgallret om du inte vet om drönarna kan komma ut - rätt trist med en massa döda drönare som fastnat i gallret.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Bilou

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 17 jul-16 kl 21:07 »
Tack för svaret Christelle! Ska skatta först och sedan ta bort gallret. Behövs nog inte för resten av sommaren. Otroligt så mycket nektar dina bin drar in nu!

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 17 jul-16 kl 21:14 »
Vise för dem kan vara såväl en oparad som en parad drottning som ett äggläggande arbetsbi.

??? ??? ??? ??? ???

Ibland är tala silver, men tiga är _ _ _ _ .........
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #4 skrivet: 18 jul-16 kl 20:30 »
Nu förstod jag inte vad som var problemet mer än att du hade några drönare över spärrgallret. Det kan vara helt normalt. I helt normala välfungerande bisamhällen finns det ofta lite äggläggande arbetsbin. Man märker ju inte det mer än om man har spärrgaller och de råkar vara över spärrgallret. Det är inte alls vanligt, men det är olika från år till år. I år var ett sådant år här under juni.

Bilou

• Blekinge
« Svar #5 skrivet: 19 jul-16 kl 21:57 »
Kanske frågan är hur gallret ska ligga på?Hittar det ingenstans. Bina kan krypa i den lilla lådan från sidan och gå ut i mitten, eller tvärtom. Har nu den lilla lådan med sidingång uppe i skattlådan.

İntressant det där med äggläggande arbetsbin! Ska kolla noggrant om det finns drönarceller.

Dela detta:

* Inloggade just nu

474 gäster, 1 användare
evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser