Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?  (läst 16690 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Gammal Atlas CopCo, värd att köpa?
« Svar #40 skrivet: 22 aug-16 kl 10:56 »
En gissning beträffande den kompressorn är trasig topplockspackning. Röret mellan kompressor och tank går ju i en slinga för att kyla tryckluften litegrann, om det skulle ha samlat sig vatten i det röret som sedan har frusit när man startar kompressorn, så går topplockspackningen obönhörligen sönder.

DennisCA

• Finland
« Svar #41 skrivet: 23 aug-16 kl 11:13 »
Låter inte som det vore så svårt att ågärda. Jag fick en bild på kompressormotorn och den är en gammal modell, 920 rpm dock och det är sällsynt varvtal.

Skrota det jag skrev om volymen. blandade på radius och diameter, typ 40l tank snarare. Tyckte det lät osannolikt stort...
« Senast ändrad: 23 aug-16 kl 11:38 av DennisCA »

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #42 skrivet: 23 aug-16 kl 11:57 »
En ny kinamotor gick för några år sedan på kanske 1500:- i Sverige.
Lagren på dem är skit, fästena på dem är skit, de har alldeles för lite metall i godset för att det skall gå att fixa till dem, de är redan från början slit och släng prylar som håller några år.

Vi har gamla elmotorer på jobbet som är från 1930-40 talet och fortfarande fungerar utmärkt.
De drar mindre ström än kinamotorerna då de är mer välbyggda och har mindre transmissionsförlust sett över ett längre perspektiv (även om de naturligtvis drar mer vid korta start och stopp, men en bra sådan motor kostar snarare 7-15 k idag om man vill ha en av hög kvalitet... Man vinner kanske bara max 7-8% högre verkningsgrad och då snackar jag moderna supermotorer med över 97% verkningsgrad... De gamla ligger redan på över 90% MED transmissionsförluster inräknat. (i allafall de jag mätt upp) (nu snackar jag dock industrimotorer som var mycket dyra när de kom (Edit, man kan räkna på ca 10% förlust vid mekaniska överföringar, så summan av vad man kan ta ut i praktiken blir inte lika hög, men det får man på alla typer av motorer. En bensinmotor av kolvkonstruktion har ca 15% verkningsgrad.))).

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

• Finland
« Svar #43 skrivet: 23 aug-16 kl 12:06 »
Jo jag har några gamla motorer själv därhemma, denna renoverade jag och den driver min lilla rikt o plan hyvel:
https://c2.staticflickr.com/8/7762/17869415171_a174a3c64d_b.jpg

Står på hyllan och inväntar ett syfte:
https://c1.staticflickr.com/1/326/20276944628_b37a039a34_b.jpg

Har även en 2,2 och 3kw strömbergare av 60 tals modell samt någon 1-fasare. Brukar betala runt 25-45 euro för motorerna.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #44 skrivet: 23 aug-16 kl 14:58 »
Jo, dedär är trevliga, enda felet är att de tappar kraft fort vid hög belastning, även om de tål många gånger mer överlast än de nya så är det lätt att man bränner dem om man belastar dem till max.

Men de är ju onekligen väldigt fina och det är ju ett argument i sig tycker jag...  :)

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

DennisCA

• Finland
« Svar #45 skrivet: 23 aug-16 kl 19:21 »
Nu är den hemma, den var så jääkla tung, tog 3 personer att få in den i min lilla yaris. Att få ut den själv sen var lite svårare men jag demonterade helt enkelt motorn, den står för hälften av vikten säkert. Riktig stor motor.

Den har ju nån sorts tryckbrytare så den är av den lite modernare sorten som stannar och startar enligt behov, det gillar jag.

Instruktioner för hur man använder tryckbrytaren:

United States Of America står det:

Hmmm, så... what next? Funderar om det är OK att spruta av den med högtryckstvätten om jag lägger tryckbrytaren i en plastpåse. Sen antar jag tanken ska öppnas och inspekteras. Sen får jag väl ta isär kompressorblocket, men vad ska man kolla efter?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #46 skrivet: 23 aug-16 kl 19:33 »
Lite anmärkningsvärt att motorn är gjord för 500 V. Kör man den på 400 V får man inte ut full effekt, men å andra sidan bör den gå mycket lugnt och brumfritt och får kanske något bättre verkningsgrad än annars. Eftersom märkvarvtalet är 920 varv/min så är motorn sexpolig (1000 varv/min synkront varvtal).
Det är ganska bekvämt att ha en motorlyft, svängkran, telfer, minigrävare eller liknande till hands när man har att göra med tunga gamla elmotorer med lyftögla.

Beträffande kompressorblocket och felsökning på det är det väl lämpligt att börja med att tappa ur oljan ur vevhuset och se efter hur den ser ut.  Om backventilerna går att lossa utifrån kan du ge dig på dem sedan. Om de är friska och det fortfarande inte finns någon bra förklaring till att kompressorn inte pumpar (eller om de inte går att komma åt utifrån) så blir det till att ta av topplocket för fortsatt felsökning.

DennisCA

• Finland
« Svar #47 skrivet: 24 aug-16 kl 08:45 »
Rengjorde den lite igår, ska väl se idag lite närmare på den.

Annars på bilden som visar tryckregulatorn står det:
Yläpaineen säätö (Justering högtryck)
Alapaineen säätö (Justering lågtryck)
Paine-eron säätö (Differenstryckreglering)

Jag förstår det som så att den första är vid vilket tryck slutar kompressorn pumpa, den andra är hur lågt trycket kan sjunka innan den startar. Den tredje har jag ingen aning om. Om tryckerna som visas där har nån relation till vad tanken klarar av vet jag inte.

3,4-14 bar för övre tryck
1-10 för undre tryck
2,5-6 för differenstryck

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #48 skrivet: 24 aug-16 kl 09:24 »
Differenstrycket i tabellen är helt enkelt det tillåtna området för skillnad mellan till- och frånslagstryck (undre och övre tryck).  Om du t ex väljer att ställa in övre tryck till 10 bar så bör det undre trycket vara mellan 2,5 och 6 bar lägre, dvs mellan 4 och 7,5 bar.

Det borde stå någonstans på tanken vad som är max tillåtet arbetstryck för den. Antingen på en skylt eller instansat direkt i tanken.

DennisCA

• Finland
« Svar #49 skrivet: 24 aug-16 kl 09:41 »
Jag har kollat men inte hittat något, tanken verkar ommålad, ser ut att ha varit röd först.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #50 skrivet: 24 aug-16 kl 11:23 »
Om det är instansat direkt i tanken kan ju märkningen döljas under tjocka färglager.
Men saker som kan antyda vilket arbetstryck den har använts för kan ju vara t ex hur pressostaten är inställd nu, vid vilket tryck säkerhetsventilen öppnar, och vad manometern har för mätområde. Ev kan ett rött streck på manometerns skala markera högsta tillåtet arbetstryck.

DennisCA

• Finland
« Svar #51 skrivet: 24 aug-16 kl 14:06 »
Tack för all information, ska bli intressant att luska ut hur den här funkar. Finns det något sätt att få reda på hur stark den här kompressorn är? Motorn är ju ganska normalstark på 2.2kw, som min nuvarande 1-fasare fast mycket slöare RPM, undrar hur mycket luft den klarar av att pumpa i jämförelse.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #52 skrivet: 24 aug-16 kl 15:14 »
När du vet remskivediametrarna är det ju lätt att räkna ut kompressorns varvtal. Sedan behöver du bara veta dess cylindervolym för att räkna ut luftflödet. Antingen kanske det går att googla fram data för kompressorblocket, eller också kan du mäta upp slaglängd och cylinderdiameter om du ändå blir tvungen att lyfta av toppen.

DennisCA

• Finland
« Svar #53 skrivet: 24 aug-16 kl 21:07 »
Hann inte se så mkt på den ikväll, gräsklippning, matlagning, pilla med bandsågen osv. Jag undrar vilken som är dräneringspluggen här, det finns en fyrkantig plugg som sticker ut, det kan vara en möjlighet. Finns även på vänstra sidan en väldigt stor mutter, men jag är inte lika säker på den.

Jag undrar också vad cylindern på sidan har för funktion. Jag tror det är nån sorts luft/olje separator innan luften går in i tanken. Men jag ser inget rör som skulle återbörda oljan till kompressorblocket sedan. En massa muttar och konstiga saker jag sitter och undrar vad dom är till för. Som den här saken på tanken i övre vänster hörn, brevid där luftslangen går in i tanken, tog bort skiten och det står en liten text som säger typ "this side up", men vad det är, ingen aning...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #54 skrivet: 24 aug-16 kl 22:34 »
Dräneringspluggen/kranen är den som sitter mitt under den stora tanken.
Den där saken som finns på den lilla tanken där slangen till stora tanken är ansluten, verkar misstänkt lik en uråldrig serviceventil till kylanläggning, men svårt att säga när man bara ser den från ett håll.

DennisCA

• Finland
« Svar #55 skrivet: 25 aug-16 kl 05:15 »
Jag menade dräneringen av olja, jag tror den är här, den fyrkantiga biten:

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #56 skrivet: 25 aug-16 kl 14:45 »
Typisk oljeavtappning.

DennisCA

• Finland
« Svar #57 skrivet: 25 aug-16 kl 20:54 »
Plockade bort topplocket och började ta isär det.

Jag mätte slaghöjden på cylindrarna, den har två kolvar som är 42mm diameter och slaghöjd på 35mm, det ger mig en volym på 0,04849 liter per cylinder, eller 0,09698 för båda. Jag bara gissar den går runt 500rpm med utväxlingen, har inte mätt hjulen. Så en futtiga 48 liter i minuten klarar den av om mina beräkningar stämmer.

Delarna ser ju mer eller mindre OK ut... tror jag.... förutom att det verkar vara vatten och rost vid ventilerna i topplocket. Den verkar annars skapa tryck när jag höll fingret ovanpå utloppet och vred om för hand. Oljan var svart då jag tömde den, såg väl annars normalt ut. Tanken var väldigt full med vatten så jag vet inte om den är så säker.

DennisCA

• Finland
« Svar #58 skrivet: 26 aug-16 kl 06:05 »
Annars är ju maskinen så slö vad gäller luftpåfyllningen man undrar om det ens är värt att plocka ihop det igen,  ens om det nu gick på 1000rpm skulle den vara ge ifrån sig 100l/min och min lilla kompressor klarar 190l/min.

DennisCA

• Finland
« Svar #59 skrivet: 26 aug-16 kl 10:48 »
Här är också en bild på den konstiga kopplingen vars syfte jag inte förstår
https://c1.staticflickr.com/9/8106/28951731690_5d3a9d544d_b.jpg

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser