Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Solskenshistoria  (läst 862 gånger)

HelenaSörmland

• Djurgalen!
    • Södermanland
Solskenshistoria
« skrivet: 04 jul-16 kl 12:28 »
Vi är ganska nyblivna ägare till en flock kindahöns. De har ruvat ett antal veckor nu och en dag när jag kom ut i hönshuset hittade jag en liten nyfödd kyckling utanför redet. Jag trodde den var död men när jag tog upp den kände jag en svag rörelse! Jag tog den lilla i mina kupade händer och rusade in till min man (han har väldigt varma händer!!). Han satt med Lillan i sina händer och efter några timmar piggnade hon till lite. Men efter ytterligare några timmar började hon bli sämre igen. Vi har aldrig tidigare haft kycklingar så vi visste inte vad som var fel. Lillan blev bara sämre och sämre, till sist fick vi inse att hon nog inte skulle klara sig. Blödig som man är grät jag hejdlöst!!  :-\ Då undrade min man om det kunde vara så att hon var uttorkad. Hon hade ju bajsat ganska mycket. Hon var så svag att hon inte drack själv men min man matade henne med en droppe vatten ca var tionde minut. Efter en timme satt hon upp helt själv! Förmodligen hade hon fått diarré av nedkylningen vid födseln, det fattade inte vi! Efter en natt sittande i soffan med Lillan i handen började hon äta och dricka själv. Framåt kvällen "smög" vi ut och satte henne under sin mamma. Oj oj vad nervöst det var! Skulle hon leva dagen efter när vi kom ut? På morgonen kom jag ut i hönsgården med lite hackad majs till de små och vem var där om inte lilla Lillan!! Hon hade klarat natten och försåg sig rejält av den goda majsen! Nu springer hon glatt därute med sina syskon! Vilken kämpe! Hjärtat svämmar över av lycka!! Larvig som man är!!  ;D
Hus på landet, passionerad odlare! En fantastisk man, två dobermann, två ölandsgäss samt nitton kindahöns.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
SV: Solskenshistoria
« Svar #1 skrivet: 04 jul-16 kl 14:43 »
Trevligt!
Jag och min pappa räddade ett litet lamm på liknande vis en gång för länge sedan, ingen av oss trodde att det skulle fungera då det var såpass långt gånget, men efter någon dag stod hon på benen och verkade hur pigg som helst, sedan gick det bara framåt.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

HelenaSörmland

• Djurgalen!
    • Södermanland
« Svar #2 skrivet: 04 jul-16 kl 19:35 »
Här sitter Lillan i husses stora varma hand
Hus på landet, passionerad odlare! En fantastisk man, två dobermann, två ölandsgäss samt nitton kindahöns.

HelenaSörmland

• Djurgalen!
    • Södermanland
« Svar #3 skrivet: 04 jul-16 kl 19:41 »
Här syns hon med sin mamma. Det är hon som sitter i matskålen!!  :-*

Dela detta:

* Inloggade just nu

656 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser