Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  återanvända gammalt murbruk  (läst 2909 gånger)

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
återanvända gammalt murbruk
« skrivet: 02 jul-16 kl 12:50 »
Jag köpte begagnade tegelstenar i vintras o på en del av dem satt det kvar gammalt murbruk.  Nu undrar jag om jag kan återanvända det om jag pulveriserar det igen o blandar med vatten?
Västgötamor

Skogsvilde

  • Inlägg: 17001
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: återanvända gammalt murbruk
« Svar #1 skrivet: 02 jul-16 kl 13:45 »
Jag köpte begagnade tegelstenar i vintras o på en del av dem satt det kvar gammalt murbruk.  Nu undrar jag om jag kan återanvända det om jag pulveriserar det igen o blandar med vatten?

Vill minnas att man göra det genom att tillföra en mindre del kalk.
Men tyvärr kan jag inte peka på vart man skall finna korrekt information.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: återanvända gammalt murbruk
« Svar #2 skrivet: 02 jul-16 kl 13:58 »
Det innebär i så fall snarast att man gör nytt kalkbruk och återanvänder det gamla bruket istället för sand i det nya.

När kalkbruk hårdnar så omvandlas ju den släckta kalken (kalciumhydroxid) till bl a kalciumkarbonat, dvs kalksten, och ska man återvinna den måste man bränna den i en kalkugn precis som man gör vid tillverkning av bruk. Det är en hel vetenskap att få kalken lagom bränd, så att kalciumoxidmolekylerna hänger ihop lagom mycket. Bränner man för löst blir det bara en sörja när kalken ska släckas (dvs omvandlas från kalciumoxid till kalciumhydroxid) och om man bränner för hårt så går den inte att släcka fullständigt utan det blir kalciumoxid kvar.

Västgötamor

  • Inlägg: 324
  • trollen vaktar hönsen
    • Småland
SV: återanvända gammalt murbruk
« Svar #3 skrivet: 02 jul-16 kl 15:02 »
Har kalk, så om jag tillför det o kanske lite fin sand så kan det alltså funka? Har ett sandtag en bit hemifrån med varierande kornstorlek
Västgötamor

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: återanvända gammalt murbruk
« Svar #4 skrivet: 02 jul-16 kl 15:59 »
Det där skall du glömma. Både kalk och cement härdar bara en gång och sedan aldrig mer.
Bästa återanvändningen är som fyllning i hjulspåren på någon skogsväg.

Lerbruk är en helt annan sak. Det går att blöta upp med vatten och återanvända.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17001
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: återanvända gammalt murbruk
« Svar #5 skrivet: 02 jul-16 kl 16:42 »

 (:)  Följdmoderering (Ett par rader borttagna). /Torpjens
Kan man krossa ner det lagom mycket och tillsätta nytt kalk så brinner det nya kalket och man har en fungerande produkt igen.
Dock kan hållfastheten bli sämre.
« Senast ändrad: 02 jul-16 kl 23:12 av torpjens »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

TW

  • Inlägg: 2688
    • Finland
SV: återanvända gammalt murbruk
« Svar #6 skrivet: 02 jul-16 kl 20:49 »
Skogvilde:
Murbruk och i synnerhet kalkbruk har dålig hållfasthet från början så att försämra den ytterligare låter inte som någon bra ide.



 (:)  Följdmoderering (rader borttagna). /Torpjens
« Senast ändrad: 02 jul-16 kl 23:13 av torpjens »
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: återanvända gammalt murbruk
« Svar #7 skrivet: 02 jul-16 kl 23:06 »
Som Skogsvilde och torbjorn var inne på kan man använda det som mer eller mindre likvärdigt med sand. Det lär främst innehålla sand och brunnet bruk. I torrsläckt kalkbruk förekommer inblandning av dolomitkalk, som i princip är brunnet dolomitkalkbruk.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: återanvända gammalt murbruk
« Svar #8 skrivet: 02 jul-16 kl 23:13 »
Bättre att knacka ner det i småbitar och sprida ut i skogen, så motverkar man kanske försurningen lite

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: återanvända gammalt murbruk
« Svar #9 skrivet: 02 jul-16 kl 23:14 »
 (:)  Tagit bort ett inlägg med personpåhopp och hanterat följderna av det. Håll isär sak och person. /Torpjens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 2 användare (1 dolda)
Oskar.niels

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser