Ankor på rymmen

Startat av Löpankan, 28 Jun-16 kl 23:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Löpankan

Fick hem 5 st indiska löpankor häromdagen.
Vi har gjort ett hägn i anslutning till vår rätt stora damm. Dum som jag var släppte jag ut dem i dammen redan dagen efter ankomst. (ja jag vet, dumt, men det är lätt att vara efterklok😞)
Nu vill de såklart inte komma in, inte ens på natten. Utan de sover i dammen.

Jag vill ju ha de instängda på natten, o kunna mata dem osv. Nu är de som vild-ankor, dvs lätta byten nattetid....

Hur gör jag för o få in dem? Tänker att får jag in dem kan jag göra som man ska o vänja dem vid hägnet innan de släpps ut..

Nyfikenskåne

Om de nu inte går att locka med något gott (antar att du provat..) så får du ju helt enkelt vara brysk och fösa in dom alternativt fånga dom och bära in dom!
Nu vet ju inte jag hur stort område de rör sig på, men förmodligen behöver du ha hjälp av några personer.

Ankorna kommer att skrika och springa för livet om dom inte är vana vid att bli fösta, men i detta fall har du ju inget val! Gör nu detta direkt, det är definitivt inte god djurhållning att lämna sina vänner ute utan skydd mot alla faror!! Dom ska vara trygga!

Löpankan

Tack för ditt svar. Nu är dammen så pass stor o djup att fösning inte är möjligt, möjligtvis om jag hade en massa kanoter😂

Är medveten om att det inte är en bra situation för ankorna, därav min fråga om hjälp!

Löpankan

Såg att ankorna va i hägnet, så sprang ner o stängde. Nu får de vara där en vecka eller två för o vänja sig👍

Weasel

Nämen, kände ju igen denna historien :D

Hej hej, från grannen ;)
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Löpankan

Haha, ankvärlden är allt bra liten💗 så lättad att de är tillbaka!

Permission

Mina Guldfasaner rymde i vintras efter att dörren med undermåligt (byggmax)lås skakat upp i vinden.

Men efter 2 veckor i frihet så började de nog känna sig hungriga, otrygga och små i den stora världen utanför så de gick in i en liten lucka jag byggt med spjälor in i voljären, det gick bara att gå in men inte ut, på insidan fick jag lägga högvis med gottis så de kunde se in genom luckan hur trevligt det såg ut på insidan.

En dag hade alla gått in, men det var inte långt ifrån att man tog fram hagelgeväret :P

Weasel

Citat från: Löpankan skrivet 30 Jun-16 kl 20:10
Haha, ankvärlden är allt bra liten💗 så lättad att de är tillbaka!

Haha, jag har hängt här lääänge. Sen 2007 såg jag nu :)
Skönt du fick in dem. Här uppe hos oss går häst, gäss och kanin (ibland) lösa dygnet runt, men hunden är alltid ute och kollar till dem så det inte kommer odjur.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

Du behöver registrera dig eller logga in för att delta i forumet. Det är enkelt och gratis, välkommen : )

* Online just nu

852 Gäster, 1 användare
stjärnflockan