Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dålig fart på bina  (läst 1633 gånger)

maartenm

• Gäst
dålig fart på bina
« skrivet: 20 jun-16 kl 17:24 »
Bina i mittt enda samhälle är väldigt sega, tycker jag:

5 yngelramar inkl drönarram
Drar in dåligt med nektar (skattlåda på för 18 dagar sedan, fortfarande inte ens halvfullt)
Bygger lite vax (av 10 mellanväggar varav hälften i yngelrum och hälften i skattlåda är max två fullt utbyggda efter 18 dagar).

På samma plats hade jag vid denna tid förra året 14 yngelramar och 4 lådor, trots skitväder.

Dr köpt juli förra året. Två yngellådor + en skattlåda.

Någon idé på hur jag ska få igång dem? Drivfodra? Tränga ihop yngelrummet på en låda?

Tacksam för all hjälp!

Thomas_

• Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: dålig fart på bina
« Svar #1 skrivet: 20 jun-16 kl 18:27 »
Hur är de behandlade emot varroa?

Spontant låter det annars som Nosema. Det ser du allra enklast genom att studera 1-dagars ringlarver. Ligger de och är nästan snus-torra på cellbottnarna så är samhället angripet av Nosema, men dryper larverna av fodersaft så kan du utesluta det.

Synd att du inte har ett annat samhälle att ta kläckande yngel ifrån och ge detta samhället. Nu kan du inte göra särskilt mycket åt situationen.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

addebadde

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 20 jun-16 kl 18:59 »
Det låter ju som ett svagt samhälle. Var det väldigt klent efter vintern? Håller med Thomas, sjukdom måste man tänka på. Drivfodra lönar sig knappast nu, det finns så mycket att hämta ändå.

maartenm

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 21 jun-16 kl 21:01 »
Tack! Har kollat och läst på om nosema, men det stämmer inte riktigt med symptomen. Inga torra larver, inga svullna bin, inget skit i kupan eller på flustret.
De var lite långsamma i starten i våras, men samhället har hela tiden stadigt vuxit, om än långsamt. Ägg och larver av olika storlek har det funnits hela tiden, och det kryper ut nya bin. Drönarramen bygger de snabbt, även om de är sega på annat vax.
Finns det några åtgärder som kan förbättra?

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 21 jun-16 kl 23:03 »
Har de tillgång till vatten i närheten?
Finns det stift och larver i fem ramar så kan du väl pröva att göra en avlägga dvs dela sh så att de får en låda var med larver, pollen och mat - men det blir väl inte så mycket bevänt med honung i så fall.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

maartenm

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 22 jun-16 kl 18:55 »
Ja, de har massor av friskt vatten nära.

Avläggare kunde vara en idé, förstås.

Kom på att jag glömde svara på tidigare fråga om varroa: de var massivt drabbade i somras (då jag köpte dem), så de fick två korttidsbehandlingar myrsyra på sensommaren och oxalsyra sent i oktober/tidig nov (de hade yngel länge). Kollade varroaskivan idag efter 10 dagar, fanns inte ens 10 kvalster.

Idag flög de som tusan, men jag kollade inte i kupan.

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 22 jun-16 kl 19:54 »
Historiskt varroatryck var inte bra även om det minskat nu.

DWV och andra sjukdomar associeras med varroa i många undersökningar.
Är det vaga synliga symptom så kan det vara svårt att avgöra vad som är fel.
Bitillsynsmannen (eller kvinnan) kan skicka på labbanalys såklart.

Erfarenhetsmässigt är det ofta svårt att vända ett strulsamhälle.
Nu är det fortfarande rätt mycket sommar kvar...
Jag skulle ta i ordentligt här. Slå bina på helt nya ramar i en rengjord kupa, drivfodra lite och försöka starta om dom.

maartenm

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 22 jun-16 kl 23:41 »
Jag skulle ta i ordentligt här. Slå bina på helt nya ramar i en rengjord kupa, drivfodra lite och försöka starta om dom.

Mmmm... Så skulle en kunna göra - men allt jag har är 20 mellanväggar och två tomlådor. Inga utbyggda ramar utöver de som är i kupan. Hur löser en det?

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 23 jun-16 kl 20:21 »
Mmmm... Så skulle en kunna göra - men allt jag har är 20 mellanväggar och två tomlådor. Inga utbyggda ramar utöver de som är i kupan. Hur löser en det?

Det är allt du behöver, möjligen en ny botten och ett nytt tak.
För tak så räcker det med en plyfa skiva utan isolering och till botten en lika dan skiva fast med en 10mm kloss mellan skiva och låda på en sida så att du får flusteröppning.
Sanera lock och botten och lägg dit dom vid tillfälle.
« Senast ändrad: 24 jun-16 kl 01:29 av hofboss »

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 23 jun-16 kl 23:01 »
Som hofboss skriver är det allt du behöver.

1 -1½ kg arbetarbin + en bra drottning + tomma mellanväggar är allt som behövs för att starta om ett samhälle vid den här årstiden.

Tänk bort utbyggda och gamla ramar. Det är ju så svärmar eller paketbin börjar sitt nya liv.

maartenm

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 24 jun-16 kl 11:25 »
Tack för engagemanget! Det låter som en vettig lösning. Då blir det knappast någon honung i år, antar jag, utöver det som de tagit in redan?

Bästa sättet att sanera frigolitkupa? Skrubbning + Virkon, eller kaustiksoda?

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
« Svar #11 skrivet: 24 jun-16 kl 11:35 »
Tack för engagemanget! Det låter som en vettig lösning. Då blir det knappast någon honung i år, antar jag, utöver det som de tagit in redan?

Bästa sättet att sanera frigolitkupa? Skrubbning + Virkon, eller kaustiksoda?

Virkon och när det är torrt så kan man försegla med schellacks lösning som man tunnar så att den blir lättarbetad på stora ytor, detta funkar även som gnagskydd så att bina inte tuggar frigolit.
http://www.linoljeprodukter.se/webshop/ovriga-produkter/schellack

Dela detta:

* Inloggade just nu

452 gäster, 1 användare
Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- För moder jord skull!
/Henrik

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser