Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader  (läst 10825 gånger)

HC

• Ångermanland
Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« skrivet: 20 jun-16 kl 16:17 »
Hej Alternativ.nu  :)

Jag har läst lite på detta forum ett tag och nu bestämt mig för att skriva något.

Har tidigare jobbat med kundtjänst inom telecom och tänkte skriva en guide som kanske kan hjälpa någon ekonomisk och nybörjande teknisk alternativare därute.
Jag är medveten att det finns massor med folk som redan kan vad jag tänker skriva men denna guide är till alla dem som är osäkra eller inte orkat läsa eller vad det nu kan bero på  :)

De olika typer av uppkopplingar som är vanligast idag:

ADSL: Uppkoppling via telestation över kopparnätet som till största del ägs av Skanova som ägs av Telia. Skanova sköter i och urkoppling fysiskt i telestationer på denna uppkoppling.
Hastigheterna är teoretiskt upp till 60Mbit idag. Telia vill lägga ner denna typ av nät. Årliga prishöjningar.
ADSL har problem med att skicka och ta emot samtidigt, hastigheterna kryper nedåt väldigt mycket om du både laddar ner och tankar hem samtidigt.
De ADSL anslutningar vi har i dagsläget i Sverige är vad jag vet obegränsade. Du kan alltså använda bandbredden så mycket du vill. Operatörerna har skrivit in en klausul att de skall kunna stänga av dig som betalande kund om de tycker du använder det för mycket (dygnet runt till 100%). Vad jag vet har ingen blivit avstängd på grund av detta.
ADSL har ofta mycket sämre hastighet än utlovat. En uppkoppling som teoretiskt skall vara 30Mbit/s kan ofta ligga på 10Mbit/s. Beroende på belastning i nät, avstånd till telestation eller bara snålhet från operatörerna och hoppas att man skall fortsätta vara kund och betala ändå.
På ADSL används ett modem som ansluts till Telejacket som oftast är första inkommande jacket i bostaden där signalen teoretiskt skall vara som bäst och ej riskera störning eller avbrott på uppkoppling på grund av eventuella parallellkopplingar på telefontrådarna i bostaden.
Om du inte har hemtelefon kopplad och drar in uppkoppling via ADSL får du en staffkostnad kallad "nätavgift" hos operatörerna. Dena brukar ligga på 80-100kr per månad.
Väljer du istället ett aktivt hemtelefonabonnemang hos operatören får du kostnaden för den tjänsten istället och slipper "nätavgiften". Telias bredbandstelefoni som kopplas till modemets telefonport kostar cirka 80kr månaden i dagsläget. Sedan betalar du för alla samtal om du inte har någon extra prisplan du betalar för, exempelvis "Dygnet runt" eller "Kvällar och helger" som du kan ringa "gratis" för en fast kostnad till svenska privata hem och mobilnummer och de flesta lokala företagsnummer (ej 0771 och dylika betalnummer till kundtjänster).
ADSL har ofta en "startavgift" för att operatören skall trycka på knappen att starta din tjänst. Denna kan ligga på 500kr och uppåt.

Fiber: Den "modernaste" typen av uppkoppling som grävs in till fastighet. Klarar en mycket högre hastighet än ADSL. Här kan du teoretiskt få över 1Gigabit/s i hastighet vilket enligt mig är mycket onödigt för en privatperson som inte har extrema behov och driver någon slags serverpark med många datorer i sitt hem.
En grävning i samband med anslutning kan kosta allt från 15.000kr till 35.000kr. Sedan tillkommer ofta en "startavgift" på cirka 1000kr till flera tusen kronor.
Operatörerna vill ofta binda upp dig i mycket långa avtal. Allt ifrån 1 till 10 år och längre. Om månadsavgiften ligger på 350kr för 100Mbit/s i 10 år blir du skyldig bolaget 42000kr över 10 år.
Cirkapris kan vara allt från 100kr/månaden för 100Mbit vilket är normalt till cirka 350kr för 100Mbit och cirka tusenlappen för 1Gbit/s. Där emellan finns andra hastigheter i prisspannet också.
Detta är så klart önskedrömmen för operatörerna att få din underskrift på ett lukrativt avtal som detta för dem.
Detta kan anslutas via ett modem eller en omvandlare som ger ett nätverksuttag direkt i väggen.
Denna typ av uppkoppling hanterar att ta emot och skicka data samtidigt mycket bättre än ADSL och försämringen är oftast minimal.
Via fiberuppkoppling får man oftast ut vad man betalar för så att säga.

Mobilt bredband 3G / 4G: Uppkoppling via mobilnätet. 3G är den äldre standarden som teoretiskt skall klara upp till cirka 32Mbit nedströms och cirka 8Mbit uppströms. Dessa hastigheter beror helt på vilket modem du har och vilken mottagning du har. Mottagningen kan vara bra i ett rum men obefintlig i ett annat rum. Betongväggar och annat påverkar mottagningen negativt i de allra flesta fall.
Bäst mottagning kan oftast nås via ett fönster högt upp i direktion mot närmaste mast.
I 4G nätet är hastigheter upp till 100Mbit teoretiskt möjliga. Mottagningsmässigt gäller samma som för 3G.
Den som använder sin uppkoppling väldigt lite kan spara mycket pengar på att använda en uppkoppling via mobilt bredband som jag själv gör för tillfället.
Jag själv använder Halebop kontantkort som jag laddar själv i förväg och får en viss mängd data över ett visst tidspann.
Det jag använder är 20Gigabyte datamängd i 6 månader som jag betalade engångsladdning 199kr för. Slår man ut detta på 6månader betalar jag 33kr i månaden för 3.3Gigabyte i snitt per månad. Detta räcker till att läsa lite nyheter och betala räkningar och läsa mail. Ej till att titta på strömmande video eller lyssna på strömmande musik som använder bandbredden konstant. Det tar snabbt slut på detta vis. En video i upplösningen 720p på 1.5timme kan ta upp allt från 1.5Gigabyte till kanske 2Gigabyte.
Använder man webbläsaren Opera och aktiverar Opera Turbo så komprimeras bilder på webbsidor med kanske 10-30% beroende på hur stor bilden är och du sparar  mycket data på detta vis.
Använder du även en reklamblockerare som µBlock Origin från Opera Addongalleri så kommer reklam filtreras bort och du spar all datamängd som skulle använts till reklamen på dessa sidor.
Opera använder Chromium källkoden till sin webbläsare med modifikationer av företaget Opera och Webkit för rendering av vissa hemsidor vilket jag upplever som en prestandaförbättring på många sidor utan att använda mer datamängd. Opera är mycket bra på att spara en cache av de sidor du besöker så detta inte behöver laddas ner varje gång du besöker sidan utan sparas på din hårddisk och läses in och kollas efter förändring och enbart förändringen laddas ner vid besöker på sidan. Även här sparar du enorma mängder data.
Använder du din uppkoppling mycket mindre än så finns även hos Halebop som jag upplever billigast just nu exempelvis 1Gigabyte datamängd för engångsladdning 59kr för 6 månaders giltighetstid på den surfpotten.
Ni kan räkna själva och 10kr månaden cirka för detta är något som de flesta kan undvara  :)
Denna uppkoppling används med ett Simkort samma som för mobiltelefoner som sätts i ett modem som ofta ansluts via USB uttag i datorn som det skall användas i.
Själv har jag en Dovado router som står i köksfönstret med USB stickan i med simkortet från Halebop. Den routern delar sedan ut trådlöst i mitt hem och min dator har ett trådlöst nätverkskort som kommunicerar med denna Dovado router in till mitt sovrum. Jag har en betongvägg i sovrummet som gör att signalen minskas till nästan obefintlig så att den står i köksfönstret gör att jag får ut en mycket högre hastighet och respons från uppkopplingen.

Angående Mobilt bredband föredrar jag Kontantkort som man själv laddar med en surfmängd som finns tillgänglig över en viss tid. Ju längre tidsspann ju bättre. Jag köper inte om tiden är kortare än 6 månader.
Så billigt som möjligt räknar jag fram innan jag köper.
Undvik dyra abonnemang med bindningstider. Då det kommer till kontantkort är det mycket enkelt att byta operatör om något bättre finns då det är dags att ladda igen. Bara inte ladda mer på befintligt och köpa av någon annan operatör med bättre pris och beställa ett simkort av den nya operatören som man sätter i sitt modem.
Det är viktigt då att modemen inte är operatörslåsta till en operatör utan olåsta så du kan fritt sätta i olika simkort i dessa utan begränsningar.
Modemen kostar begagnade på tradera allt från 50-100kr till nya på 400-800kr cirka. Både 3G och 4G modem ligger i ungefärligt detta prisspann.
Välj ett 4G modem om du ändå skall köpa ditt första mobila bredbandsmodem nu rekommenderar jag. Upplevelsen blir mycket behagligare då.

Några andra tips är att stänga av automatiska uppdateringar i ditt operativsystem och för dina program och manuellt uppdatera så du har kontroll på hur mycket datamängd som används.
Har du en bärbar dator kan du ta med den hem till någon som har en fast uppkoppling och uppdatera manuellt där på större uppdateringar och sedan ta hem datorn igen och spara på din datamängd på det sättet.
Öppna trådlösa nät man kan använda finns lite var stans i samhället annars.

Ställ gärna frågor i tråden så skall jag försöka svara, hoppas någon blev lite klokare av detta  :)

skogaliten

• -
SV: Guide: Internetuppkopplingar, varianter och kostnader
« Svar #1 skrivet: 21 jun-16 kl 00:16 »
Det du inte tar upp, är det stora problemet väldigt många har på landsbygden, nämligen att man överhuvudtaget INTE kan VÄLJA hur man ska kunna få internet förbindelse.

Det spelar liksom ingen roll hur dyrt, eller billigt det är att använda en viss operatör, eller hur snabb eller osnabb en viss kommunikationsteknik är, när det bara finns någon enstaka leverantör att tillgå.

Här i socknen finns för närvarande ADSL för de som inte bor för långt från kopplingsskåpet, och används av de flesta bofasta. Halvknackig 3g uppkoppling kan en operatör förse några med få av oss med, finns i ett hörn av socknen där det är ett sommarstugeområde. 4g finns men enbart via Net1, och då behövs extern antenn för bra funktion...

I höst kommer kopparnätet att läggas ner, men någon utbyggnad till t.ex. 4g är inte utlovad, fiber är något exotiskt som finns "i stan", så hur vi ens ska ha fungerande internet efter nedläggningen kan man undra.
Om "alla" skaffa Net1, så kommer det nätet att bli överbelastat lokalt, mörkret sänker sig i stugorna...

Mobiltelefoner fungerar heller inte något vidare, vi har inte ens GSM-täckning annat än fläckvis...

Har du några tips till oss?

Klasb

• Gotland
« Svar #2 skrivet: 21 jun-16 kl 08:27 »
Hej Skogaliten. I vår socken beslutade vi oss för fem år sedan att bilda en ekonomisk förening som grävde ner fiber till alla som ville ansluta sig. kostnad 17.000 plus 2.000 i statligt/kommunalt bidrag.
Jag pratade just med en god vän i södra Norrland där dom just nu håller på att gräva ner fiber. I dag får dom 60% i bidrag
Det är bara att sätta igång att gräva

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #3 skrivet: 21 jun-16 kl 08:59 »
Om man ska skaffa ett 3G eller 4G-modem, så välj ett med uttag för yttre antenn. Är det långt till närmaste basstation och dåligt med signalstyrkan så kan en högt placerad riktantenn hjälpa upp saken, med en riktantenn kan det också finnas möjlighet att få kontakt med någon annan bas längre bort om den närmaste är kroniskt överbelastad (vanligt den här årstiden i områden med mycket sommargäster).  Tänk på att vid så höga frekvenser som det här är frågan om, så blir dämpningen per meter antennkabel ganska hög. Det lönar sig att ha så kort kabel som möjligt mellan modem och antenn, och hellre en lång nätverkskabel till datorn. Långa USB-kablar till modemet bör helst undvikas, i synnerhet om det är modem som även får spänningsmatningen via USB. I nödfall kan man skära upp kabeln nära modemet och hänga på en annan 5 V-spänningskälla parallellt.
Modemet bör sitta inomhus, i torrt och helst uppvärmt utrymme.

Ett alternativ till de vanliga 3G- och 4G-operatörerna är Net1.

DennisCA

• Finland
« Svar #4 skrivet: 21 jun-16 kl 09:06 »
Blev ca 1200 euros att gräva in fiber här då vi byggde hus på landet, egentligen inget grävandes behövdes annat än det vi redan hade gjort på gården, bara rakt över vägen som behövdes.

Haft tur att kommunerna byggt lokalfibernätet sedan 90 talet och tänkt framåt så det fanns tillgängligt. Annars hade det väl varit ADSL som gällt.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #5 skrivet: 21 jun-16 kl 10:52 »

Ställ gärna frågor i tråden så skall jag försöka svara, hoppas någon blev lite klokare av detta  :)

Jag har en fråga.. jag har mobilt bredband och betalar 179kr/mån för det och varje månad runt den 25:e tar internet slut och då är det så segt att det inte går använda. Jag får ny surfpott den 1:a varje månad. Finns det något sätt att se hur mycket jag har kvar? Jag har operatören "bredband 2". Jag får 10GB, är det bra pris?

HC

• Ångermanland
« Svar #6 skrivet: 21 jun-16 kl 12:36 »
Jag har en fråga.. jag har mobilt bredband och betalar 179kr/mån för det och varje månad runt den 25:e tar internet slut och då är det så segt att det inte går använda. Jag får ny surfpott den 1:a varje månad. Finns det något sätt att se hur mycket jag har kvar? Jag har operatören "bredband 2". Jag får 10GB, är det bra pris?

Hej

Jag rekommenderar dig att genast säga upp det!

Bredband2 använder operatören TRE's nät.
Det gör även Hallon.se och de har 20Gigabyte surf för 149kr i 30 dagar på kontantkort (ladda själv via betal/kreditkort i förväg).

Då får du ett nytt simkort från Hallon på posten du sätter i ditt befintliga modem.

Angående kvarvarande datamängd så kan man se den på Hallon.se då man loggat in. Jag är osäker om Bredband2 har någon sådan funktion.
Jag rekommenderar dig att genast byta till Hallon som jag haft bra erfarenheter av.

HC

• Ångermanland
« Svar #7 skrivet: 21 jun-16 kl 12:39 »
Om man ska skaffa ett 3G eller 4G-modem, så välj ett med uttag för yttre antenn.

Va bra att du skrev det :) det glömde jag bort då jag knåpade ihop första inlägget.

ensamhet

• Lappland
« Svar #8 skrivet: 21 jun-16 kl 12:41 »
vilka använder Telias nät?

HC

• Ångermanland
« Svar #9 skrivet: 21 jun-16 kl 13:05 »
vilka använder Telias nät?

Telias nät:
Halebop, Telia själva

Telenors nät:
Bredbandsbolaget, Telenor själva, Alltele, Universal Telecom, Glocalnet

Tele2s nät
Tele2 själva

TREs nät
TRE själva, Wifog, Hallon

Det finns massa fler mindre operatörer med oftast jättehöga priser som jag inte orkar lista ;)

olivia.k

• Jämtland
« Svar #10 skrivet: 21 jun-16 kl 14:24 »
Jag rekommenderar dig att genast byta till Hallon som jag haft bra erfarenheter av.

Ok, tack. Min bindningstid gick ut i april så då borde jag kunna säga upp det nu. Vilket kontantkort använde du själv eftersom du skriver att du inte använder 30 dagars kort utan de med tidspann på 6mån? Var köper man modem som inte är låsta till en operatör billigast? Det jag har nu lär ju vara låst till bredband 2.

HC

• Ångermanland
« Svar #11 skrivet: 21 jun-16 kl 15:08 »
Ok, tack. Min bindningstid gick ut i april så då borde jag kunna säga upp det nu. Vilket kontantkort använde du själv eftersom du skriver att du inte använder 30 dagars kort utan de med tidspann på 6mån? Var köper man modem som inte är låsta till en operatör billigast? Det jag har nu lär ju vara låst till bredband 2.

Bredband2 använder TRE's nät och då kommer det fungera med samma modem som du har nu om du byter till Hallon även om modemet är operatörslåst då det i så fall är låst till TRE's nät via Bredband2.

Jag själv köpte en kampanj hos Halebop som var 20Gigabyte datamängd över 6 månader för 199kr. Det fanns tillgängligt som kampanj på skottdagen.
Nu har Halebop 20Gigabyte data för 299kr fram till och med sista augusti.

Beställ i så fall ett tomt nytt "startpaket" av Halebop för 0kr redan nu om du är intresserad av att gå över dit då det inte kostar något att få simkortet så du blir redo att ladda på senare och sedan då ditt nuvarande abonnemang har sagts upp och avslutats om 1 kalendermånad gissningsvis om du inte har de äldre avtalen med 3 kalendermånader så kan du ladda de 20Gigabyte hos Halebop sista augusti så blir det i snitt 50kr per månad över de 6 månaderna du har den surfpotten.

Denna 20Gigabyte hos Halebop är för oss som surfar väldigt lite. Det blir i snitt 3.3Gigabyte data per månad om man delar 20GB / 6 månader.

Det låter som att 20Gigabyte för 149 hos Hallon är ett mer lämpligt val för dig om du vill surfa mer än du gör idag :)

husbehov

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 21 jun-16 kl 15:20 »
jag kör på huawei b593 s med externa antenner med tele2 abbonemang i mitt off-gridsystem . ingen bindningstid

HC

• Ångermanland
« Svar #13 skrivet: 21 jun-16 kl 15:47 »
jag kör på huawei b593 s med externa antenner med tele2 abbonemang i mitt off-gridsystem . ingen bindningstid

Har du lust att berätta lite mer om ditt offgridsystem? :)
Det är alltid intressant att höra hur andra löst sina behov.
Vilken utrustning är uppkopplad och har du gjort några specifika val eller inställningar för att spara på dataanvändningen?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #14 skrivet: 21 jun-16 kl 20:51 »
Innan jag fick fiber så hade jag också 3G. Först inne i samhället och sedan där jag bor nu. På båda ställen hade jag stora problem med överbelastade nät. Det gick bra att surfa på natten när andra sov, men speciellt på eftermiddagarna och kvällarna när många använde internet gick det segt. Så fort man inte använde nätet, exempelvis för att läsa något på en nyhetssida, så blev man bortkopplad. Allra värst var det vid högtider, då kunde man glömma att surfa för då var alla hemma och höll på.

Finns detta problem kvar? De skulle bygga ut sina nät sa de, men räckte det? Annars är det ytterligare en aspekt att ta med i beräkningen när man väljer uppkoppling.

HC

• Ångermanland
« Svar #15 skrivet: 21 jun-16 kl 22:20 »
Innan jag fick fiber så hade jag också 3G. Först inne i samhället och sedan där jag bor nu. På båda ställen hade jag stora problem med överbelastade nät. Det gick bra att surfa på natten när andra sov, men speciellt på eftermiddagarna och kvällarna när många använde internet gick det segt. Så fort man inte använde nätet, exempelvis för att läsa något på en nyhetssida, så blev man bortkopplad. Allra värst var det vid högtider, då kunde man glömma att surfa för då var alla hemma och höll på.

Finns detta problem kvar? De skulle bygga ut sina nät sa de, men räckte det? Annars är det ytterligare en aspekt att ta med i beräkningen när man väljer uppkoppling.

Jag har inte märkt något sådant på väldigt länge.
Då 3G var nytt märkte jag att det var mycket sådant men det avtog sedan några år tillbaka här där jag bor.

skogaliten

• -
« Svar #16 skrivet: 21 jun-16 kl 23:48 »
Hej Skogaliten. I vår socken beslutade vi oss för fem år sedan att bilda en ekonomisk förening som grävde ner fiber till alla som ville ansluta sig. kostnad 17.000 plus 2.000 i statligt/kommunalt bidrag.
Jag pratade just med en god vän i södra Norrland där dom just nu håller på att gräva ner fiber. I dag får dom 60% i bidrag
Det är bara att sätta igång att gräva

Vem driftar lösningen idag, och vilka drev projektet? Hur var projektet administrerat?

Det är inte så enkelt för oss som bor där man inte tror att det är glesbygd, men där det ändå är det.

husbehov

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 22 jun-16 kl 07:01 »
Har du lust att berätta lite mer om ditt offgridsystem? :)
Det är alltid intressant att höra hur andra löst sina behov.
Vilken utrustning är uppkopplad och har du gjort några specifika val eller inställningar för att spara på dataanvändningen?
en tung bunt batterier , regulatorer , några paneler och en liten vindsnurra . allt handlar om att ha så LITE laster som möjligt på det med . en 24" tv , en intel compute stick , och huawei b593s går på 12v med . det är min media utrustning . jag skruvade dän baksidan på tv:n och drog ut sladdarna och kör på ett par externa högtalare som ger förvånandsvärt bra ljud på köpet . jag förbrukar inte ens det jag betalar för , har 100 gb men har aldrig lyckats tagit slut på det

Klasb

• Gotland
« Svar #18 skrivet: 22 jun-16 kl 08:42 »
Vem driftar lösningen idag, och vilka drev projektet? Hur var projektet administrerat?

Det är inte så enkelt för oss som bor där man inte tror att det är glesbygd, men där det ändå är det.

Vår ekonomiska förening som vi startade för att gräva ner fibern är fortfarande verksam och driver föreningen med underhåll och avtal motleverantörer.
Här på Gotland är alla soknar anslutna till fiber med några undantag, Fårö och några tätorter.
Frågan togs upp på ett årsmöte i bygdegårdsföreningen, en arbetsgrupp utsågs, sedan har det bara runnit på.
vi är i dag ca 75 abbonenter  av 180 hushåll. Vi har grävt 4mil och det kostade 17000 per anslutning.
Det finns föreningar som sålt nätet till någon stor leverantör och andra som låtit leverantören bygga nätet. Bägge dessa modeller har blivit dyrare för kunden.
jag betalar i dag 350:- för TV, Telefon+samtalskostnad och fri Internet. jag tror inte jag har någon begränsning på datamängden.
För dom som inte anslöt sig direkt har det blivit väldigt dyrt att ansluta sig senare.

Alexn72

• Skåne
« Svar #19 skrivet: 22 jun-16 kl 11:05 »
Om  vi nu tar upp "offgrid" system så kommer här lite mer info
Mobiltbredband har ingen koppling till något nät mer än strömkabeln( men går oftast att köra på batteri)
Adsl behöver både elnät och telefonlina
Fiber har egentligen bara koppling via elnätet, glasfibern är helt skild och om åskan slår ner så kan den inte ta den vägen in.

Så med en ups eller bärbar dator så kan man i full storm vara uppkopplad via fiber och mobiltbredband utan att riskera sin utrustning.
De mobila bredbandet kan dock få sämre mottagning i dåligt väder

Dela detta:

* Inloggade just nu

732 gäster, 2 användare (1 dolda)
iberisk

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser