Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ensam kyckling - vad göra?  (läst 2297 gånger)

torpare2

• Hälsingland
Ensam kyckling - vad göra?
« skrivet: 17 jun-16 kl 22:00 »
För ett par timmar sedan hittade vi en nykläckt ensam kyckling på gårdsplanen. Vi har ett par ruvande hönor, men de har bara kommit halvvägs och ligger i reden 50cm över golvet. Att försöka få någon av dem att adoptera kycklingen skulle kanske lyckas, dock med risk att hon överger sina ägg så snart kycklingen trillar ur redet. Därför har vi gjort en halmbädd med värmelampa, mat och vatten i växthuset. Där sitter stackaren nu och skriker. Jag hoppas att jag kan smussla den under en höna när det är kläckningsdags, men det är 10 dagar kvar tills dess. Har någon ett förslag vad vi ska göra med kycklingen tills dess så att den slipper dö av ensamhet?

sonja på slätten

• Halland
SV: Ensam kyckling - vad göra?
« Svar #1 skrivet: 17 jun-16 kl 22:54 »
Hur kan man hitta en ensam kyckling sådär?  Har någon dumpat den där? Eller har någon av dina hönor buskruvat och en kyckling har förirrat sig bort? Kanske resten av kullen finns någonstans?
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 18 jun-16 kl 08:35 »
Det är säkert en höna som ruvat någonstans. Jag befarar att något rovdjur har tagit henne. Varför skulle annars kycklingen spatsera iväg? Vid kvällens närvarokontroll har det fattats flera hönor senaste tiden, men om de ruvar någonstans eller är uppätna av räv eller hök vet jag ju sällan.
I alla fall kunde jag inte somna med den skrikande kycklingen utanför sovrumsfönstret och la den i ett rede där 3 hönor ruvar gemensamt. Det gick bra i natt, men mitt försök att lyfta ut hönan som hade kycklingen under sig och placera dem på golvet misslyckades; hönan var inte intresserad av kycklingen. Vi får se vad jag kan göra i kväll när jag kommer hem från jobbet. Förslag?

torpare2

• Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 19 jun-16 kl 07:41 »
Igår hade en ny höna lagt sig i ett rede med endast färska ägg. Då plockade jag bort äggen och la dig kycklingen. Hon verkar ha förstått uppdraget. Skönt.

torpare2

• Hälsingland
« Svar #4 skrivet: 19 jun-16 kl 10:03 »
 Nu kom mamma med 5 syskon.  ;D

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 19 jun-16 kl 10:38 »
Det var det jag anade!
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

karsan

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 20 jun-16 kl 01:55 »
Berätta hur det blir nu.   Stannar kycklingen hos den nya mamman eller går tillbaks till den första?

torpare2

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 27 jun-16 kl 08:29 »
Den ingår i flocken med den riktiga mamman som får hjälp av en extra höna på dagtid.

karsan

• Södermanland
« Svar #8 skrivet: 27 jun-16 kl 11:05 »
Den ingår i flocken med den riktiga mamman som får hjälp av en extra höna på dagtid.

Vad gulligt att hönorna hjälps åt!

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser