Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla fönster till odlingsbänkar, tips på hur & med vad.  (läst 515 gånger)

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
Då ska vi försöka förklara vad jag vill ha hjälp med.
Jag har 6 st odlingsbänkar som, til viss del, består av fönsterkarmar. Til dessa karmar har jag fönster, ganska slitna men en hel del färg sitter väldigt fast. Jag skulle vilja fräscha upp dessa och skrapa, kitta och måla så de kan ligga ute året om, som fönster brukar göra, dessa blir dock horisontalt monterade.

Då jag har slut på färgen jag har till huset funderade jag på att kanske byta till linolje eller något liknande och nu behöver jag er hjälp.

Behöver jag göra trärent? Jag kan med bästa vilja inte få bort all färg från fönstren om jag inte köper/hyr en IR värmare.

Vad för behandling rekommenderas? Linolja, oljefärg, ert alternativ?

Alla förslag beaktas & fråga om jag lämnat information osagt.

"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Måla fönster till odlingsbänkar, tips på hur & med vad.
« Svar #1 skrivet: 17 jun-16 kl 17:12 »
Linoljefärg. Men vad är det för färg nu då?
Är det plastfärg måste den bort helt och hållet.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Måla fönster till odlingsbänkar, tips på hur & med vad.
« Svar #2 skrivet: 17 jun-16 kl 17:15 »
Ja det är ju det, fönsterna kommer från nått rivningshus, typ flerfamiljs/hyres. Så jag har ingen aning vad det är målat med tidigare.
Skulle bra gärna slippa göra trärent.
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"

Pettson2

  • Inlägg: 200
    • Skåne
SV: Måla fönster till odlingsbänkar, tips på hur & med vad.
« Svar #3 skrivet: 17 jun-16 kl 19:39 »
Det första steget är att ta reda på om fasaden sedan tidigare är målad med vattenbaserad färg eller oljefärg. Om du inte vet det själv kan du pröva något av följande test:

Test 1: Ta en trasa och blör den med T-röd. Gnugga hårt emot färgen du vill testa. Om du efter detta tittar på trasan och ser att färgen släppt har du antagligen målat med en vattenbaserad färg.

Test 2: Få bort en bit av färgen från fasaden. Bryt färgbiten i två. Går den av som en tändsticka är det ett tecken på att det är en oljefärg. Om den istället böjs med och känns mjuk är det antagligen en vattenbaserad färg.
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Kontorsråttan

  • Inlägg: 953
  • Frågar för att förstå. Hobby Dyslektiker.
    • Dalsland
SV: Måla fönster till odlingsbänkar, tips på hur & med vad.
« Svar #4 skrivet: 17 jun-16 kl 20:07 »
Bra tips, får bli steg ett.
Tack
"Vi är alla våra egna djävlar, och vi gör världen till vårt helvete."
"“Don’t confuse my personality with my attitude. My personality is who I am. My attitude depends on who you are.” ― Frank Ocean
"I reject your reality and replace it with my own"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

368 gäster, 3 användare (1 dolda)
ärt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser