Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kläckningsframgångar  (läst 769 gånger)

docydry

• Västergötland
Kläckningsframgångar
« skrivet: 16 jun-16 kl 00:40 »
Det här är förstås mest kuriosa, jag gör inga anspel på att påstå att det är allmängiltigt. Men här på forumet kommer ibland frågor om hur bra det går att posta ägg eller hur väl ägg klarar en avbruten ruvning, så om nån är intresserad så kommer här en redogörelse för mina framgångar:

Jag hade en höna som envisades med att ruva, både på ägg och i tomt rede. Efter ett par veckor bestämde jag mig för att lägga några avelsägg under henne för att få fram lite fler kycklingar (vi har ingen tupp själva). Åtta ägg beställdes från en av forummedlemmarna här och de postades en onsdagkväll. Posten segade så äggen kom inte fram förrän på måndagen, då jag lade dem under den fortfarande ruvande hönan på kvällen. Jag lät dem alltså inte ligga och vila ett dygn som det brukar rekommenderas; jag tänkte att de ändå har legat hos posten sedan morgonen då de kom fram. Efter några dagar hittade jag ett ägg krossat i redet, så jag hade sju kvar.

En till höna började ruva i samma rede, de delade på äggen, eller snodde dem av varandra, men något bråk var det inte än. Efter ett tips här från forumet så flyttade jag efter 15 dagar på den första hönan tillsammans med äggen till en annan plats. Tipset var det väl inget fel på men jag borde nog hellre ha flyttat på den andra hönan; morgonen efter låg hönan kvar på äggen men på kvällen hade hon lämnat äggen och hoppat tillbaka i redet. Äggen kändes inte längre varma så hon hade nog varit borta från dem ett tag. Det var ändå kring 20 grader i hönshuset så i förhoppningen att de hade klarat sig så puttade jag tillbaka äggen under hönan, som fortsatte att ruva på dem. Sedan flyttade jag på den andra hönan och lät henne ligga på några redägg, vilka hon fortsatte att ligga på och lät alltså den första hönan vara.

När jag de följande dagarna lyste äggen så var tre obefruktade eller avbrutna pga postgången så de tog jag bort. Resterande fyra ägg verkade det vara liv i trots avbrottet i ruvningen så de fick ligga kvar. Dag 21-22 kläcktes sedan fyra kycklingar, nu tre dagar gamla och till synes fortfarande välmående!

Således: Sju postade ägg som rest i fem dagar och som övergivits efter två veckors ruvning, gav fyra kycklingar, vilket väl får anses vara ett väldigt gott utfall (och ett mått tur). Så väl går det väl kanske inte för alla som postar ägg eller vars höns kliver av sina ägg en längre tid men det kanske gläder någon att höra att det ändå inte behöver vara kört.

Fransson2003

• Södermanland
SV: Kläckningsframgångar
« Svar #1 skrivet: 16 jun-16 kl 22:26 »
Hej!
Jag har varigt med om något liknande.
Det var en höna som jag viste låg under ett uthus och ruvade. Hon låg på 9 ägg som hon hade legat på i runt två veckor. Men när jag kom hem efter skolan och skulle titta till henne var hon borta. Jag letade med efter en stund så hitade jag hönan halft upäten av  antagligen en hök. Jag hade en äggkläckningsmaskin på så jag plåkade ut äggen och la dom i maskinen. Dom hade antagligen varigt utan värme i runt 3 till 4 timar om inte med. Men efter 6 dagar så kläks det 9 kyclingar som var mycket friska och välmående
M.v.h. Fransson
Frsnsson

Dela detta:

* Inloggade just nu

674 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser