Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  dränera  (läst 1185 gånger)

AntiUrban

• Backwoods Home
dränera
« skrivet: 22 apr-07 kl 10:49 »
funderar på en ny stuga på tomten, den ska bli ca 6,5x3m. Marken är av våt jordmån mull och lera. Det ska stå intil det gamla huset, som ska rivas, nära ett djupt dike. Detta är diket som gjordes för ca 10år sedan och fick nyvarande hus att sätta sig svårt.

Hur mkt måste jag dränera för de nya plintarna. räcker diket eller måste jag ha dräneringsrör underst? Jag är helt ny på detta och tankarna är i sin linda, jag vill få lite "hum" om hur mkt jobb det är!

AntiUrban

• Backwoods Home
Re:dränera
« Svar #1 skrivet: 22 apr-07 kl 14:04 »
lecablock?! Kan kan bara göra som fundament i på hörn och i mitten när det är så liten stuga? så att det är öppen mkt, det är ju fukigt här vetty!

Bo

Hur jag skulle gjort
« Svar #2 skrivet: 22 apr-07 kl 15:53 »
om jorden är djup och stenfri är att banka ner 4 eller 6 stycken tvåtums galvade rör och ha plattor överst som virket vilar fritt på. (- För att inte tjälrörelser skall ge sprickor i huset.)

« Senast ändrad: 22 apr-07 kl 15:58 av Bo »

Dela detta:

* Inloggade just nu

687 gäster, 2 användare
nordictinkerer, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser