Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan odlas sent?  (läst 1397 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Vad kan odlas sent?
« skrivet: 11 jun-16 kl 15:08 »
Vad kan jag plantera efter midsommar i zon 7?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tropfrog

• Västergötland
SV: Vad kan odlas sent?
« Svar #1 skrivet: 12 jun-16 kl 02:53 »
Jag vet mycket lite om zoon 7. Jag bor i zoon 2. Men här går det utmärkt att så rädisa och bladsallad flera gånger hela sommaren. Rädisorna är färdiga på 2 veckor här så det borde funka hos dig också. salladen gror ju bättre när nätterna blir lite svalare, så om de bara hinner färdigt vore det kanske nåt?

Potatis, kålrot och kanske palsternacka? ni är väl bara 4 veckor från sista nattfrosten. Jag tänker att det borde hinnas med, med så många soltimmar på sommaren.

Kolla med kulkuri, han borde väl ha liknande zoon och lever ju nästan på det han producerar.

Jaja, kvalificerade gissningar, men nog värt att prova. Vad har du att förlora?

MVH
Magnus

lichiplommon

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 12 jun-16 kl 06:15 »
bor heller inte i zon 7, men mitt förslag är diverse asiatiska bladgrönsaker - pak choy mm - som faktiskt föredrar att dagarna blir kortare igen. spenat, rädisor, rättika och en del salladsorter borde också funka. potatis planterat vid midsommar kan gå om du har en tidig sort, men där tycker jag personligen att risken för tidig bladmögel i slutet på juli är för stor.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 12 jun-16 kl 09:10 »
Hade frost här i natt :(
Bra tips 😊
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 12 jun-16 kl 09:14 »
Man behöver ju inte starta odlingen sent men använda grönsaker som kan skördas t o m i vinter och snö.

Det finns många kålsorter som står sig till nyår här.

Gille

• -
« Svar #5 skrivet: 12 jun-16 kl 10:03 »
Vinterrädisa kanske?
Kaninuppfödare och pelargontant.

christelle

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 12 jun-16 kl 10:47 »
Kanske väl sent nu för vissa grödor men prova nu tex persilja, sockerärtor låga, dill, sallad, bindsallat, asiatiska bladgrönsaker tex mizuna. Förslag på grönsaker längst ner på sidan:
http://blogg.land.se/skillnadens-tradgard/agneta-odlar-nastan-allt-i-zon-7/

Även här finns förslag och utvärderingar av odlande i zon 7:
http://www.alternativ.nu/index.php?topic=10350.0
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Dela detta:

* Inloggade just nu

489 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser