Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varg och andra rovdjur  (läst 10575 gånger)

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #20 skrivet: 23 apr-07 kl 05:16 »
Visst måste det vara skillnad om vargen jagas (lagligt eller olagligt)  eller ej?  Och om den är ensam eller i flock?

Ja givetvis är det skillnad. Och jakt bör inte bedrivas på något djur under föryngringsperioder.
Men det är rimmligt att djurägare får rätt att skydda sina djur utan att riskera fängelse.
Canines (det som vi brukar beteckna som "hunddjur") av arterna björn, varg, coyote, räv m.m är smarta djur. De lär sig snabbt vart det är riskfritt att jaga och vart det innebär livsfara.
En stark rovdjursstam gynnar alla involverade, men det blir bekymmer när rovvilt börjar se tamboskapsbesättningar som snabbmatsrestauranger och djurägarna fråntas sin skyldighet att skydda sina djur.

Jag har full förståelse fär att svenska djurägare i vargtäta områden hatar varg.
Jag försvarar absolut inte utläggning av gift och tjuvjakt för jag tycker det är åt helvete fel.

Men jag förstår reaktionen och jag förstår ursprunget till den.
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #21 skrivet: 24 apr-07 kl 05:52 »
Mycket (o)lustigt kan sägas i denna debatt men att någon jägare skulle släppa sin hund i jakt på varg :o
Har inte hundar blivit dödade av varg när de varit ute och jagat älg?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #22 skrivet: 24 apr-07 kl 05:56 »

Jag har full förståelse fär att svenska djurägare i vargtäta områden hatar varg.
Eller slutar att ha djur.  Och det gynnar väl inte heller någon?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tessiem

  • Inlägg: 693
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #23 skrivet: 24 apr-07 kl 09:24 »
Jo..på vargens revir räknar vargen hunden som en inkräktare. iof vet jag inte om jag anser det vara en mänsklig rättighet att få jaga med lös hund... ::)

Har inte hundar blivit dödade av varg när de varit ute och jagat älg?


Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #24 skrivet: 24 apr-07 kl 18:20 »
Det håller jag med om, och tycker definitivt att det hör till ämnet!  Ska människan jaga överhuvudtaget för något annat syfte än att hålla svälten från dörren?  Skydda sina tamdjur?  Är det rätt att våra tamdjur konkurrerar med vilda djur om betet?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #25 skrivet: 24 apr-07 kl 20:45 »
Det håller jag med om, och tycker definitivt att det hör till ämnet!  Ska människan jaga överhuvudtaget för något annat syfte än att hålla svälten från dörren?  Skydda sina tamdjur?  Är det rätt att våra tamdjur konkurrerar med vilda djur om betet?

Det finns många syften och anledningar att behålla jakten även utaom till direkt födoanskaffning.
En av de främsta är väl poppulationskontroll av arter som vi inte äter men som ändå mår dåligt av att leva i så stora poppulationer att deras habitat inte kan försörja dem.
Visst kan kan hänvisa till att "naturen" sköter dessa själv genom sjukdommar och svält men varför skall vi se på när sådant sker när vi faktiskt kan hjälpa viltstammar att hålla sig friska genom att hålla stammarna på nivåer som deras områden kan försörja?
Vi står ju inte och bara ignorerar sjukdomsspridningar bland oss själva?

Och bor man som jag på en plats som ibland har stora utbrott av både Rabies och Canine Distemper så vill man minimera spridningen av sjukdommarna då de även kan drabba gårdsdjuren och t.o.m en själv.
En rabies- eller distemper-smittad tvättbjörn är inte bara en fara för mina hundar och andra djur på gården utan även för mina ungar när de promenerar ut till skolbussen på morgonen.
Dessutom innebär sjukdommarna stort lidande för djuren själva.
Hur rabies påverkar djuret vet nog de flesta....även svenskar....Distemper gör först djuret väldigt förvirrat....det tappar begrepp om natt och dag och kommer ofta inklampande mitt i dagsljus och pendlar mellan kontaktsökande och aggressivitet. Efter några dygn börjar det förlamas. Först i bakdelen av kroppen och sedan sprider sig förlamningen frammåt tills det når hjärt/lungtrakten djuret får allt svårare att andas och till slut kväver det sig självt.
Processen är mycket utdragen.
Sjukdommen går att vaccinera emot om man gör det på ett djur innan det drabbats. Ett djur som redan är smittat finns det inga kända botemedel för.
Har det fått distemper så kommer det dö en plågsam död och under tiden sprida smittan vidare.....det enda man kan göra är att sätta en kula i skallen på det och förkorta lidandet.
Rabies däremot kan man vaccinera bort....OM det sker inom en ganska snar tid efter smittöverföringen.
Men det är en smärtsam vaccinering som sker i tre etapper över tre veckors tid.
(Jag vet då jag gått igenom det själv).

/Fred


 
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

ledup

  • Inlägg: 331
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #26 skrivet: 25 apr-07 kl 20:42 »
Några anekdoter från de vargtäta dalarna :

Varghatare: Björnparken släpper ut vargar på uppdrag åt skogsbolagen

Vargkramarna: Varghatarna föder upp halvtama varg-hundkorsningar som de släpper ut för att ge vargen dåligt rykte, det är dessa vargar som stryker runt inne på gårdarna och byarna...inte de riktiga vargarna

Jag själv har aldrig sett en varg och brukar säga att det är lika ologiskt för mig att tro på gud som att tro att vargen är livsfarlig.
Den dagen jag får se Gud skall jag tro och den dagen jag får ha vargen "inpå" knutarna skall jag också skaffa mig en åsikt.(enligt min granne kryllar det dock av vargar i skogen nedanför mig).
Hoppas gör jag dock att vi svenskar har så pass mycket tolerans att vi kan behålla vår biologiska mångfald när indierna klarar av att samla ved i skogar där det finns tigrar som bevisligen käkar upp en och annan människa varje år...

Tycker idag att det är lite töntvarning att vara rädd för varg, (man måste ju ha lite perspektiv, sa till min granne att jag var räddare för vår tredje granne som kör bil full lite då och då) fast jag har ju inte sett någon än så jag bör väll var tyst...

ledup

  • Inlägg: 331
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #27 skrivet: 25 apr-07 kl 20:51 »
Läste att det inte fanns så mycket varghat bland jägarna...hm, kom till Orsa på ett studiebesök så skall du få se och höra varghat, här kastar man vargdödade hundar på ministrar, skär sönder däck, har hatiska väckelse möten, fackeltåg, använder närvarolistor på möten som påskrifter för att alla deltagande jägare vill ha nolltolerans mot varg, Rättviks kommunalråd springer dessutom runt med en nolltolerans tröja med en varg på.
Annars är det ganska trevligt här uppe....(bör tillägga att många jägare inte håller med om denna inställning men de orkar inte säga sin åsikt längre eftersom det är meningslöst)

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #28 skrivet: 26 apr-07 kl 18:18 »
Jovisst kan det finnas rovdjurshat bland vissa jägare.

Varg i sverige är ju en företeelse som de flesta idag levande jägare inte riktigt vant sig vid ännu.
Och det var samma sak här när "north eastern Coyote" (är egentligen ingen coyote utan en varghybrid och kommer ganska snart artbestämmas som det) började etablera sig på allvar.
Men efter hand så vänjer sig folk vid att leva med rov och dela revir.
Problemet idag är att svenska regeringen bara ser fördelar med större vargutbredning och lagstiftar så att de som bor i vargtäta trakter i stort sett har händerna bakbundna när det sker vargattacker.
Valet är i stort sett att se sina livdjur gå åt helvete eller sitta i fängelse.

Och som jag sa tidigare....K9´s (hunddjur) är inte korkade.
Jag har haft många kontakter under mina år som jägare och djurägare med rödräv, gråräv, coyote, varg och björn (som också ingår i hunddjurssläktet).
Och som sagt, jag tycker att de gör stor nytta i den naturliga balansen och absolut bör bevaras. För ett par år sedan spårade jag upp svartbjörn nere i Delaware och Pennsylvania åt "Department of Enviormental Conservation", Björnarna sövdes ner och omplacerades till bättre habitat uppe i Maine.

Men jag anser samtidigt att det måste finnas möjligheter för djurägare att skydda sina djur utan att riskera fängelsestraff.

Jag trivs bra med att ha björn, varg, coyote, räv, tvättbjörn, mink, skunk m.m i skogen.
De är dessutom en del av mitt levebröd som jägare och trapper....men jag vill inte ha dem på gårdsplanen, i hönshusen eller hagarna.

Allt gott samarbete bygger på ömsesidig respekt.....och så länge man "bakbinder" människor från att få försvara sitt så försvinner respekten både från rovdjurens sida och från de som bor i rovdjurstäta trakter.

Och jag hävdar fortfarande att majoriteten inte har något emot rov.
Jag är övertygad om att de vargar som skjuts till största delen skjuts av boskapsägare.

mvh/Fred



Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #29 skrivet: 26 apr-07 kl 19:51 »
Vargen är givetvis ett djur som KAN vara farligt då det är ett rovdjur i den storleken. Den KN givetvis ta en människa men väljer att ine göra det (förutom i extremt ovanliga fall)

Farligare är hundar, getingar, älgar...

Jag hänger inte med på att folk är så hiskeligt rädda för älgar :o ??? En älgko brukade hålla till i skogen bakom mina föräldrar. Hon var inte särskillt skygg, men det värsta hon ställde till med var att hon skrämde hästen min, så att jag åkte av och fick byxan full med grus :P.  Varg må väl vara, jag har inte haft närmare kontakt än att jag sett dem på skansen när jag var tio eller nåt. Det som är lite läskigt här i norrbotten är att björnarna börjar vara lite överetablerade. När de börjar rota i soptunnor, och synas på bilprovningens parkering osv. så är det för många. Fred har en poäng när han skriver att de är rätt klipska. Jag vill inte möta den björn som lärt sig att människor inte gör nåt. Visst ligger det också nåt i diskussionen om människans utbredning, men norrbotten är knappast den mest överbefolkade delen av vårt land.. Här finns vildmark! Så varför söker sig björnen till kusten? Varför kommer de närmare tättbebyggda områden hela tiden? För många? Det tvistas det vilt om. Björnstammen är visst svår att uppskatta. Men, i fjällvärlden är björnen lättare att jaga än i snårskog. Dessutom verkar samerna mer motiverade att jaga björn, än vad älgjägarna här vid kustenverkar vara. Sen har jag hört jägare påstå att det är förenat med betydande risker att jaga björn. Hunden måste vara ordentligt tränad för detta. Sedan påstod den jägaren att det är olagligt att skjuta en hona som har ungar. Och det kan ju vara lite svårt att avgöra när man ser björnen om den har ungar eller ej, då dessa kan befinna sig en bit bort. Få jägare vill ta straff för att av misstag ha skjutit fel björn. Jag gissar att rovdjursproblematiken kvarstår så länge inte lagarna ändras. För det går nog aldeles utmärkt att dela marker så länge populationen är rimlig, och rovdjurens naturliga rädsla för människan upprätthålls. Min farfar levde nära björn hela sitt liv. Han bodde ett par mil utanför Arvidsjaur, och levde sitt liv i skogen. Jagade, fiskade, körde timmerhästar, och diverse annat. Det fanns gott om björn i skogarna, men farfar fick aldrig se någon, trots att han gärna ville. Det var hans stora sorg.
« Senast ändrad: 26 apr-07 kl 19:54 av drömmare »
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #30 skrivet: 28 apr-07 kl 09:32 »
Vi har massor av älg precis bakom huset. Är inte speciellt rädda för dem annat än för älgkor med kalv. De kan bli ruskigt arga när man råkar hamna mitt emellan eller råkar störa dem. Älgen faligaste vapen är klövarna det säga att de är vassa som knivar och att de kan skära upp hela magen in till inälvorna på en människa med en spark. Därför det är s farligt att krocka med en älg om de råkar få in fötterna i bilen.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #31 skrivet: 02 maj-07 kl 07:57 »
Jo..på vargens revir räknar vargen hunden som en inkräktare. iof vet jag inte om jag anser det vara en mänsklig rättighet att få jaga med lös hund... ::)
Nä, inte en mänsklig rättighet.... Men för många är det ett lika stort Kulturarv som vilken Fjällko, Allmogetacka eller Jämtget som helst.... Och förmodligen skulle flera av våra gamla hundraser dö ut om vi får för många Öststatsvargar här (för den Nordiska vargen är väl redan utdöd som jag fattat det??) Kan man inte längre jaga med Stövare slutar man förmodligen föda upp dem...Men det vore ju en syn att se Jägarna spränga över stock och sten följandes en Stövare efter hare....
                                 Mvh
                              Charlotte
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 07:58 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

HøneLine

  • Inlägg: 539
    • Värmland
    • Marion's hjemmeside
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #32 skrivet: 05 maj-07 kl 21:37 »
Ja.... Ulven ja...
Jeg syntes det er et flott dyr å se på!!! De er virkelig fine!!!
Det er vel ikke så langt jeg har fått med meg bevist at ulv noen gang faktisk har spist eller drept et menneske i skandinavia...

Men, dette er noe vi har med oss fra vi er små... tenk bare på alle barneeventyrene som faktisk omtaler ulven som stor og stygg. Han er farlig og vil bare spise deg... Vi har flere... vet ikke om de heter det samme på svensk, med "rødhette og ulven" f.eks..... Han spiser faktisk bestemor av den eneste grunnen fordi han vil spise lille RødHette også....
Dette lærer vi barna fra de er gansk så små. Min lille datter på 3 prater også om ulven som farlig.
Jeg syntes ikke dette er riktig!
Hadde ulvene "tatt" så mange dyr som det påståes, hadde vi hatt 6 ganger mere ulv enn det som finnes.
Tallene henger ikke sammen!

Og til de som f.eks. har hunder i distrikter med Ulv... hvorfor står hundene "tilgjenglig" for ulven? Burde man ha hundene ute på natten?
Bør man da ikke tenke på hvordan hund man skaffer seg i forhold til hvor man bor? Eller hvordan man evt. "bygger" til hunden hvis den MÅ stå ute?
Jeg vet jo selv med tanke på hønsen... jeg vil jo sikkre de mest mulig mot alle tenkbare rovdyr, men jeg vet jo også at når jeg velger å slippe de totalt løse, så kan det skje ulykker. Jeg mistet en høne i høst til en vråk, men sånnt skjer! Det er noe jeg vet KAN skje når jeg slipper de ut. Det er et valg jeg må ta om jeg vil utsette de for den muligheten eller la være å ha høns i det hele tatt...
Mulig jeg blir litt vel revet med her nå, men jeg blir så irritert når jeg hører om mennesker som ikke tørr å gå i skogen, eller ikke tør å åpne dørene når de hører ulven ule i skogen!
Jeg bor selv i Värmland, med ulven som "nabo"....
I vinter måtte jeg stoppe bilen for å se på 2 ulvevalper leke sammen på isen. De er nydlige!!!
Det ble ikke lange titten for de løp når de merket jeg så på dem...
Nei, jeg tror dette med ulv er MYE propaganda.
Media har endel av skylden, men i dag som det drives så mye organisert tjuvjakt er det status å ha skutt en ulv.
Er det rart de kommer frem i bebyggde omeråder???
Ville ikke du gjort dem samme hvis du hadde hatt premie på hodet ditt?
Jeg tror man trenger mere fakta om ulven!
Men motstanderne er lite villig til å høre samme hva man sier!
Jeg har selv en "stefar" som gjerne vil være med å jakte på ulv og jeg diskuterer med han til jeg blir grønn, men han har bestemt seg...

Vanskelig tema, men jeg har ingenting mot ulv!  ;)
« Senast ändrad: 05 maj-07 kl 21:38 av HøneLine »
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #33 skrivet: 06 maj-07 kl 04:36 »
Då frågar jag en gång till:  Tror Ni att vargen/ulven skulle vara så skygg som den är i Skandinavien om den inte vore jagad?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Lunnrackers

  • Gäst
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #34 skrivet: 06 maj-07 kl 14:03 »
Då frågar jag en gång till:  Tror Ni att vargen/ulven skulle vara så skygg som den är i Skandinavien om den inte vore jagad

Självklart är den misstänksam mot oss, den ha säkert känt sig hotat och jagad många gånger. Där jag bor finns inte varg men ett annat djur som många hatar nämligen lo. För inte så länge var trycket att jaga lo detsamma som nu när det gäller varg. Har haft en " olycka " med Lo då den tog ett ungfår från oss. Har också haft Kungsörn som tagit lamm men har man husdjur som passar dessa djur får man vara beredd på att mista något till deras matbord.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #35 skrivet: 06 maj-07 kl 14:15 »
 Nu fattar jag inte riktigt hur du menar? Jämföra varg och lo?
  Lo får jagas under mars månad, Länsstyrelsrena kvoterar hur många djur som får skjutas. Det är inte så förfärligt länge sedan det var fritt att skjuta lo from första Dec tom sista Mars.
 Här har varg tagit hundar mitt på dagen som varit  på Gårdsplanen med ägare ute.
Så skygg tycker jag inte att vargen är....
                                   Mvh
                               Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #36 skrivet: 06 maj-07 kl 14:31 »
Då frågar jag en gång till:  Tror Ni att vargen/ulven skulle vara så skygg som den är i Skandinavien om den inte vore jagad

Självklart är den misstänksam mot oss, den ha säkert känt sig hotat och jagad många gånger. Där jag bor finns inte varg men ett annat djur som många hatar nämligen lo. För inte så länge var trycket att jaga lo detsamma som nu när det gäller varg. Har haft en " olycka " med Lo då den tog ett ungfår från oss. Har också haft Kungsörn som tagit lamm men har man husdjur som passar dessa djur får man vara beredd på att mista något till deras matbord.
Nu blev jag också lite förvirrad.....menade du inte "oskygg"?

Rov som lever där de jagas söker sig mer sällan till människor, gårdar och hagar.

Ett exempel.
För några år sedan klampade en björn in på en campingplats i mina trakter och tog ett tvåårigt barn ur en barnvagn.
Den fick inte med sig barnet då flera andra campinggäster slängde saker på den så den tappade barnet och sprang till skogs.
En Park Ranger spårade upp björnen och sköt den. Den var märkt och visade sig ha vandrat upp från New Jersey (där björnjakt är förbjuden och många på landsbygden har problem med björnar inne på gårdarna).
Barnet överlevde inte attacken.
I new York State (där jag bor) har vi över 6000 björnar men väldigt sällan problem med dem.
Är säker på att det beror på att vi här jagar den.

mvh/Fred

Tillägg: de flesta björnattackerna häröver sker på jägare som blir överlistade av björnen vilket på något sätt känns ganska rättvist även om det är trist när det sker.
Jag har själv varit med om att björn jag spårat slagit en lov och börjat spåra mig istället.
Svartbjörn är förutom isbjörn den enda björnarten som ser manniskan som ett naturligt byte.

"-Sometimes you eat the bear, sometimes the bear eats you"
-talesätt från Tonawanda Tribe
« Senast ändrad: 06 maj-07 kl 14:52 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Lunnrackers

  • Gäst
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #37 skrivet: 06 maj-07 kl 15:19 »
Jag är dålig på att markera citat. Försöker förklara vad jag menar. Jag har för mig att en naturlig jakt från vargar innebär flera st. Jag har bara läst om enstaka djur som gått till anfall, troligtvis på grund av hunger. Dessa djur har mången gång rymt från djurparker där de blivit utfodrade av människor därför är dessa djur farliga och bör, tycker jag skjutas bort. Skulle vara intressant att höra hur många som sett en flock vargar anfalla våra husdjur. Liknelsen med Lo är att flera människor vill ha en skyddsjakt och eftersom jag själv inte jagar vet jag inget om jakttider, men har för mig att med en godkänd skyddsjakt får man skjuta bort de djur som utgör en fara för husdjuren på vilken tid som helst
    mvh Jan

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #38 skrivet: 06 maj-07 kl 15:50 »
Jag är dålig på att markera citat. Försöker förklara vad jag menar. Jag har för mig att en naturlig jakt från vargar innebär flera st. Jag har bara läst om enstaka djur som gått till anfall, troligtvis på grund av hunger. Dessa djur har mången gång rymt från djurparker där de blivit utfodrade av människor därför är dessa djur farliga och bör, tycker jag skjutas bort. Skulle vara intressant att höra hur många som sett en flock vargar anfalla våra husdjur. Liknelsen med Lo är att flera människor vill ha en skyddsjakt och eftersom jag själv inte jagar vet jag inget om jakttider, men har för mig att med en godkänd skyddsjakt får man skjuta bort de djur som utgör en fara för husdjuren på vilken tid som helst
    mvh Jan
Ja skyddsjakt fungerar i princip som nödvärnsrätten mot människor.
Du har rätt att värna dina djur om och när rovdjur söker sig in på gården och hotar dem. Jakt innebär som ordet beskriver att man aktivt jagar djuret.
Har man en livskraftig stam som årligen förökar sig är jakt inget negativt.
Jakten håller då rovstammarna på en nivå där deras habitat klarar av att tillse deras behov och man slipper massvält och sjukdomsspridningar som är de största orsakerna till att rovet söker sig till gårdar, soptunnor och hagar.

Det är möjligt att hunger är det som först drivit svenska problemvargar till hagar och gårdar, dock är det så att hunddjur är väldigt intelligenta.
Märker dom att det är riskfritt att söka föda på gårdar så fortsätter de göra det.
Varför bemöda sig med att söka upp och jaga älg när maten redan står inhägnad och uppställd i en fårhage?
Och om vargen börjar se din fårhage som ett vargmc donalds får du problem om du inte har rätt att försvara dina djur.
Jakten har dessutom den possitiva effekten att vargen (och andra K9´s) snabbt lär sig att det är förenat med livsfara att tränga sig in på människans revir.
Dessutom skulle större delen av det rovdjurshat som nu sprider sig i Sverige försvinna om djurägare inte kände sig så bakbundna när allför domesticerade rovdjur dyker upp.

/Fred
 
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:Varg och andra rovdjur
« Svar #39 skrivet: 07 maj-07 kl 22:36 »
Försöker skingra dimmorna:  Jag menade den tjuvjakt på varg som uppenbarligen pågår, "skjut, gräv och tig", det har jag hört från åtskilliga håll.  Jag sätter denna i samband med att de svenska vargarna fortfarande är så skygga som de är.  Hittills har ju ingen burit sig åt som björnen på campingplatsen ovan.  Det är dock fullt ut ila nog att våra husdjur står på deras matsedel, och om jag föder upp djur, så är de mina vänner, och jag vill inte att de blir jagade eller sönderslitna.

Att den vilda svenska björnen inte heller är någon gosenalle visste vi väl redan?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

525 gäster, 2 användare (1 dolda)
Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser