Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jonsered röjsåg läcker olja  (läst 3620 gånger)

aston_sol

• Småland
Jonsered röjsåg läcker olja
« skrivet: 09 jun-16 kl 14:54 »
Har en jonsered 2256 röjsåg. Nu när jag bytte till trimmerhuvud blev trissan, huvudet i riggröret väldigt varma. Så varmt att plastkåpan till trissan smälte o inte går att använda. Dessutom läcker den olja från riggröret inträde till motorhuset.

Misstänker att jag varit dålig på att fylla på fett där nere där drivaxeln växlar om till trimmerhuvudet.

Är det någon annanstans jag ska fylla fett?

Tännlappen

• -
SV: Jonsered röjsåg läcker olja
« Svar #1 skrivet: 09 jun-16 kl 15:32 »
...Jag fyller bara där nere vid vinkelväxeln...Läcker det vid motorhuset kan det kanske vara en otät packbox till vevaxeln....

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #2 skrivet: 09 jun-16 kl 15:39 »
Om vevaxelpackboxen på en tvåtaktsmotor är så otät att man direkt märker det som oljeläckage, så kommer nog motorn att gå mycket dåligt också pga att all vevhuskompression blåser ut den vägen.

Vad står det om smörjning i röjsågens instruktionsbok?

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 09 jun-16 kl 16:59 »
...Såg en bild på en lite modernare maskin...Verkar som bensintanken sitter högst upp på riggröret mot motorn kan ju vara en läckorsak...oljeblandad bensin kan ju slabba lite  :D

aston_sol

• Småland
« Svar #4 skrivet: 09 jun-16 kl 17:29 »

Vad står det om smörjning i röjsågens instruktionsbok?

I instruktionsboken står det bara om smörjning av vinkelväxel samt någon gång smörja in drivaxeln med fett..

antar att jag bara får testa och se om det fortsätter att läcka och isf försöka hitta någon packning att byta...

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #5 skrivet: 09 jun-16 kl 17:38 »
Ja kolla alla slangövergångar och liknande, jag har också ibland upplevt att vinkelväxeln blir oerhört varm när man använder trimmerhuvud även på Husqvarna sågarna av äldre snitt, jag vet inte riktigt varför, jag har också gått bet på det (om det har någonting med att varvtalet går upp väldigt hårt tro?), men de äldre tål det bättre då de är mycket starkare gjorda, men man bör nog ge akt på detta.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 09 jun-16 kl 18:03 »
...Japp blir varmt..kör ju på full sula...sliter nog hårt på maskinen...

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 09 jun-16 kl 18:35 »
Vi köpte en billig eltrimmer till enklare arbeten förut, har även provat de bensindrivna och de har fungerat bra tycker jag, funderar på en sådan för att spara de gamla röjsågarna som man är rädd om, de billiga har jag inte haft detta problem med så mycket (tror de har en wire i ställetför vinkelväxeln) och det känns som att man kan offra dem med bättre samvete.

Man behöver ju egentligen bara röjsågen när det är mycket sly och skit, jag försöker idag att köra intermittent med de riktiga röjsågarna så att drevet hinner svalna något emellan, jag hade inte heller märkt detdär förän jag kände på drevet när jag skulle dra fram mer tråd för länge sedan.

De moderna grästrimmersarna tål förvånansvärt mycket för att vara relativt billiga maskiner tycker jag efter att ha lånat  en på förra jobbet.

torpjens

• Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
« Svar #8 skrivet: 09 jun-16 kl 20:56 »
Jag har vid tillfälle lyckats trycka ihop hela riggen för hårt vid montering. Det blev varmt. Kan det vara något sådant?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 09 jun-16 kl 22:08 »
Det kan ju också bli varmt i vinkelväxeln om man har använt fett av fel kvalitet,  blandat olika sorters fetter som inte passar ihop kemiskt, eller tryckt i för mycket fett (det fria utrymmet i växelhuset bör nog inte vara fettfyllt till mer än en tredjedel). Troligen bör det vara ett smörjfett med ganska "kort" konsistens, ungefär som kullagerfett eller fett för drivknutar på framhjulsdrivna bilar.  Chassifett eller andra sega långtrådiga fetter är nog inte så lämpliga.  Vet man inte vad det har varit smort med för slags fett tidigare så är det bäst att plocka isär och tvätta bort alla gamla fettrester innan man smörjer på nytt och sätter ihop.

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 10 jun-16 kl 10:34 »
Ja, det är viktigt att man använder korrekt fett, det påminner om kullagerfett, dvs kort och tåla hög värme samt högt tryck,  (har dock inte tuben här nu så jag kan inte säga just nu exakt vad det heter).

I just mitt fall tror jag att det berodde på att jag körde motorn hårt på mycket höga varvtal under mycket långa perioder (körde typ en hel dag (het sommardag) i stort sett utan avbrott när det hände för mig, dock såg jag det innan det hunnit bli så varmt att plasten smält).
När man kör riktig skogsröjning sänker man ju som regel varvtalet på motorn mellan de punkter där man sågar (ungefär som när man kör en moped, man råvarvar ju inte den heller...) så jag tror att drevet hinner svalna något.
Motorn tål det på proffs sågarna, men man bör generellt sträva efter att hålla motorn inom parametrarna för korrekt arbetstemperatur.
Men jag kände som sagt inte heller till detta när jag var yngre då jag var van vid skogsröjning och aldrig haft detta problem i skogen tidigare.

aston_sol

• Småland
« Svar #11 skrivet: 10 jun-16 kl 15:48 »
Jag har använt det fett som rekommenderas. Men jag antar att jag inte fyllt på tillräckligt ofta. Har rengjort nu o ska fylla på nytt o testa igen.

Skickat från min Nexus 4 via Tapatalk

Nordic Vargtand

• Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 10 jun-16 kl 17:32 »
Det skall inte gå åt så mycket heller, jag tror också att någon packning har gått sönder eller torkat någonstans...
Men, de är inte dyra att byta, kanske några tior stycket om det är standard gummipackningarna.

Gummidetaljer brukar torka om de är gamla och har stått länge.

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser