Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ämne för att göra ramar  (läst 3036 gånger)

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
Ämne för att göra ramar
« skrivet: 07 jun-16 kl 11:29 »
Vad brukar ni utgå ifrån för råvara när ni ska bygga ramar.
Själv har jag sågat 25x48mm läkt till 25x10 för att slippa hyvla.
Därefter kapas delarna till rätt längd i en jigg

Thomas_

  • Inlägg: 2205
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ämne för att göra ramar
« Svar #1 skrivet: 07 jun-16 kl 20:03 »
Jag skulle aldrig nöja mig med färdighyvlat virke, som inte rikthyvlas efter torkningen. Bästa dimensionen för mig är 1 1/4 tums brädor = 32 mm sågat mått från sågverket. Riktas och planhyvlas sedan ned till 25,0 mm efter torkningen. Därefter klyvs de i lamellsåg till 10 mm stavar.

Eftersom jag även lever på finsnickeri behövs inte inköp av brädor till ramvirke varje år, utan jag sparar allt spill som överstiger 25 x 10mm vid tex trapp- eller fönster-tillverkning. En regnig dag hyvlar jag sedan allt spill till 25 x 10 och kapar upp längderna i de olika rammåtten.

Ibland slinker det med tex ek eller askvirke till ramarna. Undras hur lång livslängden blir på de ramarna? Ett ekfönster räknar man ju med i 200 år...  ;)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ämne för att göra ramar
« Svar #2 skrivet: 08 jun-16 kl 06:59 »
Nu vågar ingen annan berätta längre ;D

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ämne för att göra ramar
« Svar #3 skrivet: 08 jun-16 kl 21:50 »
av 19lpm 48x25 fick jag ut 67lpm 25x10
vilket i slutändan gav ca 50 ramar
slutsumman för virket blev ca 100kr
så 2kr per ram + en kvälls jobb med sågning


eriks

  • Inlägg: 253
    • -
    • www.sundmansmide.se
Ämne för att göra ramar
« Svar #4 skrivet: 08 jun-16 kl 23:31 »
.

Magnus_Hammargren

  • Gäst
SV: Ämne för att göra ramar
« Svar #5 skrivet: 09 jun-16 kl 07:35 »
Priset för eget arbete då?
4h * 400 = 1600   / 100 st => 16 kr / ram nånting minst
;)

Theoneandonly

  • Inlägg: 119
    • Skåne
SV: Ämne för att göra ramar
« Svar #6 skrivet: 09 jun-16 kl 09:40 »
Vi har använt begnagat virke till både ramar och kupor.

Har ett gammalt ödehus som sakteligen renoveras. En nästan osinlig källa av kvalitetsvirke.
Av golvplanken, 3cm tjocka  furu, gör vi lådor och spill, klädselbrädor och övrigt sågas ner till
ram-virke.
Har en liten hyvel oxå. Man kan se spår av maskgångar lite här och var men påverkar inte styrkan i träet.
Jag tänker mig att materialet redan är inbott å mysigt för insekter helt enkelt :)

Enda nackdelen är förekomsten av spik, men dom flesta kan dras ut.
Har märkt oxå att dom gamla spiken är mkt mjukare än nya om man ändå råkar träffa klingan.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ämne för att göra ramar
« Svar #7 skrivet: 09 jun-16 kl 12:34 »
Priset för eget arbete då?
4h * 400 = 1600   / 100 st => 16 kr / ram nånting minst
;)

mot att köpa ramar att sätta ihop själv så har jag ”sparat” ca 7 kronor /ram vilket då gett mig 350kr ”vinst” på dessa 50 ramar.
Fast då har jag kapat varje trädbit för sig , man kunde lagt alla i en bunt och kapat och sen sorterat ut de som inte blivit fina.

Så med den timlönen så får jag fortsätta åka till jobbet  ;)


Lasse på Nyänget

  • Inlägg: 126
    • Medelpad
    • Nyänget
SV: Ämne för att göra ramar
« Svar #8 skrivet: 10 jun-16 kl 06:04 »
Du glömde att ta upp intäkten av tillfredsställelsen av att ha gjort ramarna själv. Borde väl vara värd en sisådär 50 kr/ram å vips va de väldigt lönsamt.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Ämne för att göra ramar
« Svar #9 skrivet: 10 jun-16 kl 08:26 »
Du glömde att ta upp intäkten av tillfredsställelsen av att ha gjort ramarna själv. Borde väl vara värd en sisådär 50 kr/ram å vips va de väldigt lönsamt.
Där satt den  ;D

Undrar när fler ska dela med sig av sina tankar, eller köper alla andra sina ramar färdiga?

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Ämne för att göra ramar
« Svar #10 skrivet: 10 jun-16 kl 16:49 »
Hej

Jag snickrar mina kupor och ramar själv.
Till ramvirket tar jag ströläkt som jag sågar itu i mitten (3,60 :-/m), lite sandpappersbehandling, sedan lim och skruv!
Eftersom jag inte slungar utan pressar honung, så kommer dessa ramar att hålla länge.
Priset är betydligt lägre än att köpa dem (och kvaliteten antagligen högre).
Så kostar en ram till "Hälsingekupan" 25:-...frakt tillkommer!
Visst, timlönen är inget att skryta med, (däremot att stå i verkstan under vintern och snickra utrustning är "kvalitetstid" för mig)...om det är frågan om det, då hade jag bättre fortsatt som sjökapten...




« Senast ändrad: 10 jun-16 kl 17:07 av Kap Horn »

Thomas_

  • Inlägg: 2205
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ämne för att göra ramar
« Svar #11 skrivet: 10 jun-16 kl 20:38 »
Hej

Jag snickrar mina kupor och ramar själv.

Eftersom jag inte slungar utan pressar honung, så kommer dessa ramar att hålla länge.


Hur menar du nu? Det behöver nog utvecklas. Jag har inte på 22 års tid någonsin slungat sönder en ram i honungsslungorna. Skulle ramarna gå sönder genom slungningen?  ???
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.

Kap Horn

  • Inlägg: 2223
    • Småland
    • Fredliga bin
SV: Ämne för att göra ramar
« Svar #12 skrivet: 11 jun-16 kl 18:00 »
Hej

Visst skulle jag kunna utveckla "varför"...men jag har ingen lust till det!
Du är för mig en sådan "bror duktig" som jag inte har något intresse alls att byta tanker med...det ledar ingenvart för min del.
(bara ditt sätt att "presenterar dig säger mig en hel del: "Egenföretagare som lever på bi, honung, pollineringstjänster, Drottningodling och snickeriarbeten. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten.)

Så för min del: over and out!
 

Thomas_

  • Inlägg: 2205
  • Biodlare sen tidigt 90-tal. Finsnickare sen -97.
    • Skåne
SV: Ämne för att göra ramar
« Svar #13 skrivet: 11 jun-16 kl 22:21 »
Intressant sätt att tolka saker och ting på må jag säga...  ;D

Någon annan kanske kan utveckla påståendet att ramar går att slunga itu? På tal om tolkningar - jag tolkar ditt svar som att du inte ens sett hur det går till att slunga honung. Hört talas om Youtube...?  8)
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

214 gäster, 4 användare
ärt, Tur-Johan, kretslopp, Bokesliden

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser