Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sjuk sättpotatis  (läst 1944 gånger)

MartinaL

• Hälsingland
Sjuk sättpotatis
« skrivet: 06 jun-16 kl 00:09 »
Hej!

Jag skulle skära min sättpotatis ikväll och får se det här. :/

Är det någon som vet vad det är? Är det smittsamt? Jag har lagrat annan sättpotatis i samma låda som den här. :/

Tacksam för svar!

lichiplommon

• Hälsingland
SV: Sjuk sättpotatis
« Svar #1 skrivet: 06 jun-16 kl 06:22 »
tycker det ser ut som brunröta, men om dina potatis har legat torrt och ingen annan har detta så går det att använda dem tror jag ...

MartinaL

• Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 06 jun-16 kl 10:20 »
Hm, ok. Fast jag kastar nog alltihop i så fall.

Det har aldrig odlats potatis vid mitt hus och det ligger väldigt avlägset från jordbruksmark och andra odlingar överhuvudtaget och jag har aldrig haft ens böadmögel på min potatis hittills. Jag är inte särskilt sugen på att introducera några sporer i mitt potatisland... :/

Sättpotatisen är alltså köpt, jag har inte odlat upp den själv.

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 jun-16 kl 10:36 »
Vi har olika sorters potatis, även köpt certifierad sättpotatis. Den köpta sättpotatisen var inte alls fin så vi köpte potatis i butik som fick stå och få ögon. Den köpta potatisen har varit finast, vitalast och växer bäst i potatislandet just nu. Kommer själv inte att köpa sättpotatis fler gånger.

christelle

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 06 jun-16 kl 14:33 »
Aldrig sett nåt liknande. Kolla igenom här kanske? http://svenskpotatis.se/om-potatis/skador-och-sjukdomar/
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

masa

• -
« Svar #5 skrivet: 25 aug-16 kl 18:33 »
Det är inte frågan om brunröta, och inte heller någon annan ursprunglig sjukdom. Fenomenet beror på ojämna förhållanden under växtperioden, kanske en snabb tillväxt efter en torrperiod eller dylikt. Sedan kan förstås svampar eller bakterier angripa den skadade vävnaden. Men jag skulle inte ha kastat mer än den skadade potatisen.

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #6 skrivet: 25 aug-16 kl 20:34 »
Emellanåt har jag också satt köpt sättpotatis. Alla gånger växte normal köppotatis mycket bättre. Förra oret satte jag köpta krokpärer, sättpotatis. Fick knappt tillbaka vad jag satte. I år satte jag köpta matpärer (krok) och dom växer jättebra. Aldrig mera sättpotatis.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 25 aug-16 kl 20:55 »
Emellanåt har jag också satt köpt sättpotatis. Alla gånger växte normal köppotatis mycket bättre. Förra oret satte jag köpta krokpärer, sättpotatis. Fick knappt tillbaka vad jag satte. I år satte jag köpta matpärer (krok) och dom växer jättebra. Aldrig mera sättpotatis.

Jag har samma uppfattning på sättpotatis, av de sorter jag hittar i butik tar jag hellre dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

440 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser