Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla shiitakesvamp  (läst 7621 gånger)

Gilbert

• Gäst
Odla shiitakesvamp
« skrivet: 31 maj-16 kl 18:47 »
Jag har lite kontakter och har fått en skottkärra kompost/mycel för shiitakesvamp. Tänker bygga en träram och låda samt tillsätta lövträd alt lite ek om jag hittar och varva med mycelet. Vattna och lägga in i växthus alt plastpåse och förvara på en sval halvskuggig plats typ under en körbro till logen rakt ovanför en vanlig utekompost.

Någon som provat att odla shiitakesvamp (eller ekskivling). Det är i alla fall en mycket trevlig svamp att dra igång innan svampsäsongen.

Gilbert

• Gäst
SV: Odla shiitakesvamp
« Svar #1 skrivet: 06 jun-16 kl 15:39 »
Nähä ... Men min odling är igång. Har byggt en lagom låda för att hålla rätt klimat och dränering.

Ekträd som mycelet skall vila på kommer att sågas av en färsk lite ek-gren och klyvas bara.

Mycel startar +5 grader med hjälp av kranvatten och is. Vi har inga tillsatser i vårar vatten. Klor och fluor tillsatt är inte bra, typ tätortsvatten från vattenverk.

Shiitakelådan.
« Senast ändrad: 06 jun-16 kl 18:57 av Gilbert »

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 06 jun-16 kl 15:40 »
Utformning av trälådan.

Tog ett par minuter att smälla ihop.

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 jun-16 kl 16:55 »
Kapade en färsk ek-gren som hängde in på vårt område .. Ehum.

Plus att mycelet har legat i isvatten ca 2 av 4-5 timmar som man tror behövs för att "väcka" det igen.

Gilbert

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 jun-16 kl 16:57 »
Lådan har fått lite ek- krafs och sågad färsk slanor/kvistar.

kurt

« Svar #5 skrivet: 06 jun-16 kl 17:20 »
Nähä ... Men min odling är igång. Har byggt en lagom låda för att hålla rätt klimat och dränering.

Ekträd som mycelet skall vila på kommer att sågas av en färsk lite ek-gren och klyvas bara.

Mycel startar +5 grader med hjälp av kranvatten och is. Vi har inga tillsatser i vårar vatten. Klor och fluor tillsatt är inte bra, typ tätortsvatten från vattenverk.

Chiitakelådan.

Återigen det tillsätts inte och har aldrig någonsin tillsatts fluor i dricksvattnet . De enda som har problem med fluor är de som har egna brunnar med alltför hög fluorhalt!

Gilbert

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 jun-16 kl 17:24 »
Lådan har fått sin placering intill en kompost (min maskkompost för fisket) och under körbron till logen.

Shiitake skall ha ljus minst 12 timmar om dagen men inget direkt solljus. Den skall stå hyfsat skuggigt och mycelet skall hållas fuktigt men inte så att det möglar.
« Senast ändrad: 06 jun-16 kl 18:56 av Gilbert »

Gilbert

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 06 jun-16 kl 18:36 »
Mycelet bundet i block och placerat i växthuset. Det har redan börjat bildas svamp.
« Senast ändrad: 06 jun-16 kl 18:55 av Gilbert »

MissT

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 06 jun-16 kl 18:39 »
Vad spännande. När kommer svampen?  :)

Gilbert

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 06 jun-16 kl 18:45 »
Med det vädret vi har nu kan vi få svamp på en vecka. Runt den 15 juni äter vi vår egen Shiitake svamp till maten och försöker hålla mycelet vid liv i ett par veckor. Jag har mycel jag skall försöka ympa i ekgrenar på samma sätt och hoppas få svamp över och förbi midsommar i alla fall.

Det kommer bilder och vi får se om prognoserna håller.
« Senast ändrad: 06 jun-16 kl 19:51 av Gilbert »

Gilbert

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 06 jun-16 kl 19:04 »
Nu är det rättstavat på lådan också, har varit en dryg dag och allt gick fort.
« Senast ändrad: 06 jun-16 kl 19:38 av Gilbert »

Gilbert

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 jun-16 kl 10:07 »
Det har redan tittat upp svamp.

Gilbert

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 jun-16 kl 21:26 »
Dåliga bilder i dåligt ljus med mobilen genom plasten. Men man ser ändå att det växer fram Shiitake svamp.

Vi skall provsmaka några till helgen.
« Senast ändrad: 09 jun-16 kl 21:54 av Gilbert »

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #13 skrivet: 09 jun-16 kl 21:46 »
Överlever dom vintern, eller är det engångsgrejer? Jag funderar på hur det skulle bli om man gräver ner en hög ekbitar grunt inne i skuggan bland träd och planterar där. Skulle det fungera?

Gilbert

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 jun-16 kl 21:53 »
Vet ej, jag har ordnar en hörna med ek-krafs och hoppas att mycelet trillar ner och ympas i dessa ekbitar.
Vi får se, om det växer svamp på mina elslianor så har man kommit en bit.
Jag sprayar ca 1 dl vatten på allt varje kväll men får inte den kondens på plasten jag vill ha. Det kommer kanske med varmare dagar.
Det har kommit några svampar som öppnat och börjat bilda skivor på undersidan. Ett par dagar till att prova första svamparna.
Fast det är krångligt och omständig. Mycket jobb för lite svamp än, men kommer det av sig självt sporadiskt så kan det vara värt att försöka.
Jag plockar gärna shiitake svamp hemma!!

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #15 skrivet: 09 jun-16 kl 22:03 »
Verkar som den växer naturligt i subtropiska asien, så svensk vinter kanske blir för mycket. Och svensk sommar kanske blir för kallt, man kanske måste ha den i växthus för att få bra tillväxt. Däremot verkar det gå bra med en massa andra träslag om man inte har ek.

Gilbert

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 09 jun-16 kl 22:33 »
Shiitake började ju odlas i Japan och räknas där som en delikatess svamp. Delar av Japan har samma klimat som vi med 4:a årstider. Mycelet som är ympat i ett substrat med olika sågspån mm kyles ju ner till +4-5 grader i ett antal timmar 4-5-6 h för att "väcka" det och få det att producera fruktkroppar (svamp).

Men om det överlever långvarig kyla (minusgrader/frost mm) vet jag inte.

Flyttfågel

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 10 jun-16 kl 10:05 »
Ursäkta här kommer jag och är lite besserwisser men Shiitake, lentinula edodes, heter på svenska Ekmussling, Ekskivling är en annan svamp, Maitake, grifola frondosa. Även den värd att odla! lycka till, jag hoppas odla svamp i framtiden så kule se hur det här går!
low-tech, high satisfaction

Gilbert

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 10 jun-16 kl 11:11 »
Det är i alla fall Shiitake (Lentinula edodes), det är det som är intressant.

Sedan finns det andra som har en annan uppfattning.
http://www.spisa.nu/3.10015/varufakta/shiitake-i-butik/

red

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 10 jun-16 kl 14:45 »
Vad roligt med text och bilder. Följer! :)
"It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society."

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare
Berberis, skogaliten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser