Hej,
Jag flyttade min trågkupa igår med släppkärra. Det var en resa på ca. 4 timmar. Täckbrädorna var bytta mot insektsnät och bina fick vatten med sprayflaska. Jag har 18 ramar i tråget och en låda med 10 ramar ovanpå.
Bitillsynsmannen besiktigade kupan ett par dagar innan och vi konstaterade att det fanns viceceller, att samhället var starkt och att det var gott om mat och yngel, både täckt och öppet. Så jag ville passa på och göra en avläggare.
De fick sova på kärran i garaget och kom på plats på gården i morse.
När jag öppnade kupan såg jag att de flesta ramar i tråget hade rört sig ordentligt och inte satt på plats som de skulle. Jag började med att sätta tillbaka ramarna samtidigt som jag sökte drottningen och några lämpliga ramar till avläggaren. Drottningen hittade jag inte. Inte visecellerna heller. Men det var så många bin att det kan hända att jag bara missade de. Dessutom såg jag många döda larver på botten och några som stack ut från sina celler. De verkade också döda. Bina verkade upprörda, men först trodde jag att det var pga flyttningen. Det var mycket trafik in och ut från kupan. Det här var några timmar efter att jag öppnade flustret. Kan det vara röveri...? Fast jag trodde inte det fanns några kupor i området. Jag har aldrig sett ett enda bi tidigare.
Jag försöker klura ut min nästa steg:
1-Undersöka hela kupan igen i morgoni lugn och ro och göra avläggaren (om jag hittar drottningen och viseceller)? Om det rör sig om rövarbin kommer det bli ännu varre med en öppen kupa. Plus att samhället blir försvagad efter delningen, och det nya samhälle är också sårbar utan vaktbin
2-Vänta ett par dagar och se om det lugnar sig lite? Men om det inte var rövarbin jag såg så blir det stor risk för svärm...
3-Ställa en fråga på forumet! Ja, det verkar som ett klokt beslut

Vad tycker ni som har haft bin länge?