Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krymp Sträck plåt  (läst 5626 gånger)

Tännlappen

• -
Krymp Sträck plåt
« skrivet: 29 maj-16 kl 02:25 »
 :D Någon som har erfarenhet av krymp och sträckmaskin  :-X...Verktygsboden säljer ju en sådan för runt två slänger  :o ...ekonomiplåten är ju liksom lite beige den man köper.....då snackar jag om den runt två papp...äe det kina krapp---dom säljer den ju med sitt pela märke... Hä'r en intressant tråd ----

http://retrorides.proboards.com/thread/70135

G-son

• -
SV: Krymp Sträck plåt
« Svar #1 skrivet: 10 jun-16 kl 15:01 »
Ingen egen erfarenhet, men enligt vad jag läst på några amerikanska forum verkar de billiga prylarna fungera hyfsat, möjligen efter lite pyssel för att korrigera kinesernas stressbygge.

Tännlappen

• -
« Svar #2 skrivet: 14 jun-16 kl 00:26 »
 :D... Verkar ju positivt om krafset fungerar...Sedan väga pris mot nyttan av en sådan pryl....Där får man fundera...

G-son

• -
« Svar #3 skrivet: 15 jun-16 kl 13:16 »
Det går ju för all del både krympa och sträcka plåt utan så avancerade apparater, det kräver bara mer tid och lite mer fingertoppskänsla.

Sträcka är "enkelt", bara att smida ut plåten tunnare med hammare och lämpligt hårt mothåll, krympa kan man t.ex. göra såhär (en "tucking fork" är ett simplare verktyg för att skapa vecken än vad man visar i filmen, men principen är tydlig).
https://www.youtube.com/watch?v=o7BMGc4b5e0

Tännlappen

• -
« Svar #4 skrivet: 15 jun-16 kl 17:35 »
...Tuckfork verkar ju vara en bra pryl, behöver inte vara vetenskapsman för att tillverka en själv  :D ... På sidan fyra visas lite på detta forum...

http://www.jalopyjournal.com/forum/threads/tech-month-home-made-metal-shaping-tools.320079/page-4

G-son

• -
« Svar #5 skrivet: 15 jun-16 kl 21:17 »
Mycket bra och smidig pryl! Du kommer hitta MYCKET mer info om såna och annat relaterat om du kollar forumen Metalmeet och Allmetalshaping, problemen med att göra det är att man börjar forma plåt från grunden istället för att korrigera felen på ekonomiplåt.  ::)

Tännlappen

• -
« Svar #6 skrivet: 16 jun-16 kl 00:56 »
 :D...Jäpp si och så med ekoplåten...Kollat runt lite på på plåtforumen...För egen del blir jag nöjd om man kan göra mindre reparationer med typ svängda plåtformer vilket kan behövas ibland...Slippa hacka plåten så den ser ut som en indianskrud  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 1 användare
evigheten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser