Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  äpplen till grisar?  (läst 7011 gånger)

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
äpplen till grisar?
« skrivet: 21 apr-07 kl 12:56 »
Halloj.

Har precis fått hem ett par småttingar och håller på och planerar hur vi ska få tag på foder. Jag har hört att man förr i tiden födde upp grisar på potatis och äpplen. I höst kommer vi ha tillgång till i princip hur mycket äpplen som helst, men hur bra foder är det? Kan man ge det i stora mängder eller blir de kassa i magen? Dålig tillväxt?

Dessutom undrar jag om pungen syns lika tydligt på en kastrerad gris? Vill könsbestämma dem, men har bara haft okastrerade tidigare...

MVH
Anders

AnnaPanna

  • Gäst
Re:äpplen till grisar?
« Svar #1 skrivet: 22 apr-07 kl 21:18 »
Äpplen är gott när man är gris. Vet inte hur tillväxten påverkas, men min minigris äter massor av äpplen och mår prima.

Ang. könsbestämningen finns en annan tråd i detta ämne:

http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=22;action=display;threadid=17265


Tjing/Anna

asta

  • Inlägg: 332
Re:äpplen till grisar?
« Svar #2 skrivet: 22 apr-07 kl 22:40 »
Förra årets grisar fick massor av fallfrukt, förutom sitt foder. De mådde inte alls dåligt utan var själaglada. Äpplena var så goda att vi med lätthet kunde få grisarna att gå på hemtransporten bara genom att slänga in lite äpplen i transporten.
Dåliga i magen var de inte.
Vi hade 13 stycken och de åt 3-4 spänner äpplen om dagen sina sista 2 veckor i livet.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Re:äpplen till grisar?
« Svar #3 skrivet: 22 apr-07 kl 23:30 »

Bra! Då får det bli en del av foderstaten i höst. Man kan ju få hur mycket som helst av grannar och så också, så det blir ett billigt och bra foder...

louise

  • Gäst
Re:äpplen till grisar?
« Svar #4 skrivet: 24 apr-07 kl 09:20 »
Är också ny på grisar. Borde inte äpplen vara lite för snabba sockriga kalorier? Läste på Landtsvinets hemsida att de tex inte ska få för mycket vitt bröd för att det är för snabba kalorier, de blir onödigt feta då.

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:äpplen till grisar?
« Svar #5 skrivet: 24 apr-07 kl 10:13 »
Tror inte det är nån fara du...  ;D Vi fodrade våra grisar med en massa äpplen i höstas och de blev inte särskilt feta. Däremot innehåller inte äpplen så mycket fibrer eller proteiner eller fetter, så man kanske inte bara ska fodra med äpplen utan även med lite annat.

Grisar älskar äpplen.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:äpplen till grisar?
« Svar #6 skrivet: 24 apr-07 kl 18:37 »
Grisar älskar äpplen.
Japp!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Re:äpplen till grisar?
« Svar #7 skrivet: 26 apr-07 kl 14:25 »
Nu har jag provat. Och visst tyckte de om äpplen, men bananer verkar vara favoriten... Får överbliven frukt från en butik, så det blir blandad kompott. Men bananerna slafsar de i sig först. Helst med rhode-island dressing på och lite margarin vid sidan...

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:äpplen till grisar?
« Svar #8 skrivet: 27 apr-07 kl 21:44 »
Nu har jag pratat med en gammal grisbonde.  Han säger att de inte skulla må bra av BARA äpplen, behöver gröpe också.  Äpplen är GODIS, enligt honom.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:äpplen till grisar?
« Svar #9 skrivet: 27 apr-07 kl 22:46 »
Dessutom undrar jag om pungen syns lika tydligt på en kastrerad gris? Vill könsbestämma dem, men har bara haft okastrerade tidigare...

 ;D ;D ;D ;D
Vad säger din fru om det ?
Att du inte kan skilja en kille från en tjej !
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:äpplen till grisar?
« Svar #10 skrivet: 27 apr-07 kl 23:08 »
läste på Landtsvinets hemsida att de tex inte ska få för mycket vitt bröd för att det är för snabba kalorier, de blir onödigt feta då.
Lollo...det är kolhydraterna som gör dem feta
och 100g äpplen är 12gr långsamma kolhydrater mot brödets 50gr snabba kolhydrater..
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:äpplen till grisar?
« Svar #11 skrivet: 03 maj-07 kl 22:26 »
Halloj.

Har precis fått hem ett par småttingar och håller på och planerar hur vi ska få tag på foder. Jag har hört att man förr i tiden födde upp grisar på potatis och äpplen. I höst kommer vi ha tillgång till i princip hur mycket äpplen som helst, men hur bra foder är det? Kan man ge det i stora mängder eller blir de kassa i magen? Dålig tillväxt?

Dessutom undrar jag om pungen syns lika tydligt på en kastrerad gris? Vill könsbestämma dem, men har bara haft okastrerade tidigare...

MVH
Anders

Att ge äpplen till grisar är ett gmmal o beprövat utfodring knep... man sa alltid att det blir gott fläsk av äpplen.. :)

Men jag brukar alltid skära äpplena mittitur.när jag utfodrar grisar, får eller kor... de kan sätt ai halsen... lika dant med potatis till grisar... har hört om en slaktfärdig gris som fick en potatis i halsen o fick nödskaltas...


På kastrerade galtar finns ju inte mycket till pung....

me tittar du under magen så ser du ju snoppen...

och i baken är det bara anus...

På gyltor är det ju vulvan, ser ut som en liten pip under svansen...
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

andrewsson

  • Inlägg: 1
    • Andrewssonskans sida
Re:äpplen till grisar?
« Svar #12 skrivet: 03 maj-07 kl 23:07 »
Äpplen är något grisar älskar! Man kan ge det som godis, bukfylla... Men grisar MÅSTE ha gröpe som huvudfoder!!!! Grisar kan inte leva på bara frukt och grönsaker. Köp basfoder för suggor också!
Min hund kan dreggla ihjäl en inkräktare - kan din?

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Re:äpplen till grisar?
« Svar #13 skrivet: 06 maj-07 kl 12:25 »

På kastrerade galtar finns ju inte mycket till pung....

me tittar du under magen så ser du ju snoppen...

och i baken är det bara anus...

På gyltor är det ju vulvan, ser ut som en liten pip under svansen...


Ja, jag såg det när jag släppte ut dem i solen. Det var ju inte så märkvärdigt....

Jag har nu utfodrat dem med äpplen, apelsiner, inlagd sill, rester och lite gröpe och de verkar må bra på den dieten. Men jag är förvånad över att de går omkring och betar som någon sorts rosa kor. Trodde inte att de kunde smälta gräs, men de äter verkligen mängder och bajset ser normalt ut...

gimskogen

  • Inlägg: 1477
    • gimskogen.se
Re:äpplen till grisar?
« Svar #14 skrivet: 06 maj-07 kl 16:18 »
Jo då grisar tycker mycket om gräs... helst når det är grönt o fint...

Vi brukar ströa i hyddorna med hö o halm så de kan äta året runt om de vill..

Även ensilage tycker grisar om...

det enda jag tycker man skall vara försigtig med när det gäller tex gammal frukt från affärer o så är ju tex banan skal o apesin skal...
det är mycket sprutreste i dem ... och endel gifter lagras ju i kroppen...så man kanske bör tänka på det...

Men är det ekologiska så skall det ju ine behöva vara nåt problem...

 :)
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

AnnaPanna

  • Gäst
Re:äpplen till grisar?
« Svar #15 skrivet: 06 maj-07 kl 20:34 »
När Chicos betat hela dagen blir bajset nästan grönt!
Magen är svullen och han ser ut som en gravid get.
Han fiser och fiser och är nästan yr när han går och lägger sig, vilket han gör så fort han kommit in.
/A

linderöd

  • Gäst
Re:äpplen till grisar?
« Svar #16 skrivet: 08 maj-07 kl 12:32 »
Hejsan!
har haft linderödssvin i ett antal år och vad beträffar äpplen så är det inte så bra att ge dem för mycket äpplen hela tiden som foder.
Däremot om man har för avsikt att slakta, så ska man ge stora mängder äpplen de tre sista veckorna före slakt.

Och på en kastrat så syns inte pungen i och med att testiklarna är borttagna.
Så det är bara på galten som pungen syns.

Kaah

  • Inlägg: 243
  • Madicken 4v
Re:äpplen till grisar?
« Svar #17 skrivet: 08 maj-07 kl 14:41 »
Däremot om man har för avsikt att slakta, så ska man ge stora mängder äpplen de tre sista veckorna före slakt.

Av vilken anledning då? Nu blev jag nyfiken.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Arne/norwegian

  • Inlägg: 63
SV: äpplen till grisar?
« Svar #18 skrivet: 27 apr-08 kl 21:49 »
Dette var jo et utgammelt emne, men jeg kunne ikke dy meg...  :-\

Citera
Att ge äpplen till grisar är ett gmmal o beprövat utfodring knep... man sa alltid att det blir gott fläsk av äpplen..

Det stemmer! Vi hadde 5-6 utegående "sommergriser", som ble foret med store mengder epler som tilleggsfôr de siste ukene før slakting. Flesket hadde en vidunderlig nøtteaktig smak!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
SV: äpplen till grisar?
« Svar #19 skrivet: 28 apr-08 kl 00:01 »
Äpplen är smaskens för grisar, de kan äta hur mycket som helst, vet en gris som proppade i sig så mycket att det stod långt upp i halsen och ett syntes i munnen tom på julbordet.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 2 användare
Berberis, Sundance

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser