Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ha bin utan att ta honungen?  (läst 6414 gånger)

sisel

• Småland
Ha bin utan att ta honungen?
« skrivet: 25 maj-16 kl 16:25 »
Frågan är såsom rubriken lyder; skulle det funka att ha bin och någon/några bikupor men inte skörda honungen utan låta dem ha kvar den till eget vinterfoder?
Jag gissar att det låter konstigt på ett självhushållarforum, men jag är inte så värst förtjust i honung men vill gärna bidra till fler bin.  :)

kurt

SV: Ha bin utan att ta honungen?
« Svar #1 skrivet: 25 maj-16 kl 17:11 »
Du behöver inte skörda honungen. Men skall du behålla ett stabilt samhälle, så behöver du nog ändå titta till dem, annars kommer de svärma okontrollerat och då finns det risk att det ursprungliga samhället dör ut. Så du kan behöva hjälpa dem med ny kupa när de får det trångt, eller ge dem mera utrymme.

Men våra tama honungsbin är avlade för maximal honungsproduktion och för att vara lätta att hantera. Hade man i stället avlat för maximal pollinering, så hade man förmodligen fått betydligt friskare bin, men de hade varit mycket mera aggressiva mera som afrikanska bin.

kurt

« Svar #2 skrivet: 25 maj-16 kl 17:21 »
Jag kan rekommendera Dave Goulsons båda böcker:

"Galen i humlor"

"Galen i insekter : en berättelse om småkrypens magiska värld"

Gilbert

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 25 maj-16 kl 17:32 »
Står det hur man håller varroakvalster i skick i dessa böcker Kurt?

hofboss

• Centrala Skåne
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 25 maj-16 kl 18:19 »
Ett sätt som du kan göra för att gynna pollinerande insekter är att gynna solitärbin, det blir en engångsinsats och sedan så sköter det sig själv och det blir ingen honung att ta hand om.
http://www.naturochtradgard.se/naturtradgard_solitarbin.html

Humlor kan man oxå hjälpa på traven men det kräver lite mer arbete.
Glöm inte att odla örter och blommor så att du har "mat" under hela sommaren.

sisel

• Småland
« Svar #5 skrivet: 25 maj-16 kl 18:36 »
Tack för era svar!
Jag försöker odla bra växter för insekterna och det kanske är bättre att jag utvidgar det så länge. Tack också för lästips och länk!

kurt

« Svar #6 skrivet: 25 maj-16 kl 19:04 »
Står det hur man håller varroakvalster i skick i dessa böcker Kurt?

Det finns ju honungsbin som är resistenta, eller i alla fall har stor motståndskraft mot varroa. Men dessa böcker berättar bla hur växthusordlares  spridning av pollinerande humlor också sprider sjukdomar till vilda pollinerande insekter Det är alltså bättre att gynna det vilda insektslivet än att sprida tama pollinerande insekter

Dela detta:

* Inloggade just nu

394 gäster, 2 användare (1 dolda)
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Verkar vara en mycket användbar tidning!
/Marcus

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser