Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad gör den ruvande hönan efter kläckning?  (läst 2768 gånger)

docydry

• Västergötland
Vad gör den ruvande hönan efter kläckning?
« skrivet: 23 maj-16 kl 23:03 »
Hej alla kunniga!

En av våra hönor har börjat ruva och jag har lagt tio avelsägg under henne som test. När de väl kläcks om tre veckor så antar jag att hon ägnar sig åt kycklingarna och alltså inte längre vill ruva och fortfarande inte heller lägga ägg? Nån som vet ungefär när efter en kläckning som en höna sedan vill börja ruva igen? Är det någon skillnad om man tar bort (säljer, inte avlivar!) kycklingarna, kan hon börja ruva tidigare då?

Jag tänkte använda hönan som en kläckningsmaskin och undrar alltså hur ofta jag ska räkna med att vi kan starta en ny omgång. Jag fattar att det är väldigt olika från höna till höna men finns det något ungefärligt svar?

Permission

• Uppland
SV: Vad gör den ruvande hönan efter kläckning?
« Svar #1 skrivet: 24 maj-16 kl 01:14 »
Tidigast efter ca 4-5 veckor är min erfarenhet.

Men räkna inte med för mycket.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #2 skrivet: 24 maj-16 kl 08:09 »
Om man följer den naturliga årsrytmen och låter hönan gå med kycklingarna  i 6 veckor,  kan en höna få tre kullar på en säsong. Man kan säkert tvinga fram flera ruvningar, men hönan bör absolut få god tid på sig mellan ruvningarna  till att komma tillbaka i kondition.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

karsan

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-16 kl 09:35 »
Sen är det väl huvudfrågan vad hönan vill. Man kan inte räkna med att höna vill ruva flera gånger om året. De flesta av mina hönor har nöjt sig med en gång. Å andra sidan kan man inte räkna med att en höna inte vill ruva om man föredrar det.  Just nu har jag en höna som övergav kycklingarna och började värpa när de var 5,5 veckor gamla.  Sen värpte hon bara i två veckor innan hon la sig och vill ruva igen.  Jag försöker bryta för jag vill ändå inte ha fler höns men hon är envis som sjutton och tomruvar.

Sonja, hur gör man för att tvinga fram ruvning?   Inte för att det behövs här för tillfället. 

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #4 skrivet: 24 maj-16 kl 10:12 »
räkna aldrig med att en höna är en ruvfabrik.
Det är en tänkande varelse som gör precis som hon vill.

Vill du ha en hög och säker produktion så måste du själv ruva, maskin eller andra lösningar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #5 skrivet: 24 maj-16 kl 12:45 »
Karsan,  mitt "problem" är definitivt det motsatta.
 Men tvinga,  det går inte. Har hönan inte det i sig så blir det inget vad man än gör.  Man kan"föreslå",  ordna med ett riktigt mysigt rede med en hög fejkägg,  mer kan man inte göra.
Hur har jag fått sådana superruvare då,  som mina är?  Jo,  genom egen avel. Man kan säga att jag bundit ris åt min egen rygg.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

slaveboy

• -
« Svar #6 skrivet: 29 maj-16 kl 05:02 »
Hönan fortsätter ruva på kycklingarna tills dom är stora..
-Vill du ha något mer?
- Ja, grekens huvud på ett fat, med tack för hjälpen inristat i pannan.

docydry

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 02 jun-16 kl 20:34 »
Tack för svar! (inkl slaveboys humor)

Ewa.ravel

• Västergötland
« Svar #8 skrivet: 15 jun-16 kl 17:17 »
Låt hönan bestämma själv! Det tar hårt på en höna att ruva. Använda höna som äggkläckningsmaskin, då är det nog bättre att införskaffa just en äggkläckningmaskin!

karsan

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 15 jun-16 kl 18:25 »
Eva.r   jag tror inte risken är så stor att någon kan använda en höna som äggkläckningsmaskin.  Som Sonja säger,  det går knappast att tvinga en höna att ruva.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #10 skrivet: 15 jun-16 kl 22:31 »
Skaffa en flock med dvärgkochin så har du flera ruvare... Att knycka kycklingarna och låta hönan ruva omgång på omgång är inte så schysst.. trevligast är det om kycklingarna får växa upp med mamsen..
Fjäderfän och kaniner

docydry

• Västergötland
« Svar #11 skrivet: 16 jun-16 kl 00:20 »
Jag var nog lite otydlig så jag kan se var några av kommentarerna kommer ifrån ... Så här var läget:

Jag hade först en, senare två, hönor som absolut ville ruva, vare sig det låg ägg i redet eller inte. De andra hönornas ägg plockade jag bort dagligen men de ruvande hönsen låg kvar. De lade inga ägg och gick inte upp för att äta särskilt ofta. Precis som ruvande höns, helt enkelt. Så jag tänkte att om de ändå ska ligga där så kan jag väl putta några avelsägg under dem och få de där ytterligare raserna som jag var ute efter och som var svåra att hitta i närområdet. Nån kläckningsmaskin har jag inte och tänkte att jag kanske kunde spara de där tusenlapparna till något roligare. Dessutom kunde sonen få lära sig ännu mer om hur allt det där går till.

Vad jag menade med att använda en höna som kläckningsmaskin var alltså att låta henne ruva fram kycklingar i stället för att stoppa äggen i en maskin. Tanken har aldrig varit att tvinga hönorna att ruva eller att inte låta hönorna bestämma (är det förresten nån som tycker att de kan bestämma särskilt mycket över en höna?). För mig är själva poängen med att ha höns att få en schysstare produktion av ägg, och att samtidigt få ett trevligt inslag i hemmet och att som sagt lära sonen viktiga värderingar, så att gå emot naturen vore kontraproduktivt. Jag tänkte därmed inte heller knycka kycklingarna utan de får gå med hönan tills de alla bestämmer sig för att det räcker.

Visst sliter ruvningen på en höna men en höna som absolut envisas med att ruva gör väl det vare sig jag vill eller inte. Nu råkade jag vilja det, men bara tills hon kläckt en kull, och senare alltså kanske igen, om hon visar sig intresserad. Nu har den fösta hönan nyligen fått sina kycklingar, medan den andra fortfarande har legat och tryckt på ingenting, så hon fick egna ägg att ruva på från idag. Om något så får det väl henne förhoppningsvis att börja äta ordentligt när kycklingarna kläcks om tre veckor. Den första äter i alla fall glatt ikapp nu.

Hoppas att detta blev klarare nu!

sonja på slätten

• Halland
« Svar #12 skrivet: 16 jun-16 kl 12:23 »
Ja, du var nog lite otydlig. Såhär tycker jag. Hos mig är det tyvärr nödvändigt att de flesta hönorna får ruva i tomme. Jag  vill inte ha kycklingöversvämning, och absolut inte sent kläckta kycklingar. Så jag låter dem  ruva i ungefär 2 veckor, kanske tre. Det blir en tid av vila från värpandet,  vilket jag anser att de behöver. Sedan avbryter jag ruvandet,  de är frustrerade en dag eller två men sedan blir de som vanligt. Att avbryta tidigt i ruvningen är mycket svårare. Nu var vi inne på det motsatta problemet till t.s.
  Vill man kläcka maximalt  ska man lägga till äggen nästan direkt, efter tre dagar, då man säkert vet att det är ruvning. Jag är ingen vän av att låta en höna ligga flera veckor över tiden. Hon tappar för mycket i kondition då, och risken för ohyra är stor.

docydry

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 16 jun-16 kl 13:45 »
Ja, du var nog lite otydlig. Såhär tycker jag. Hos mig är det tyvärr nödvändigt att de flesta hönorna får ruva i tomme. Jag  vill inte ha kycklingöversvämning, och absolut inte sent kläckta kycklingar. Så jag låter dem  ruva i ungefär 2 veckor, kanske tre. Det blir en tid av vila från värpandet,  vilket jag anser att de behöver. Sedan avbryter jag ruvandet,  de är frustrerade en dag eller två men sedan blir de som vanligt. Att avbryta tidigt i ruvningen är mycket svårare. Nu var vi inne på det motsatta problemet till t.s.
  Vill man kläcka maximalt  ska man lägga till äggen nästan direkt, efter tre dagar, då man säkert vet att det är ruvning. Jag är ingen vän av att låta en höna ligga flera veckor över tiden. Hon tappar för mycket i kondition då, och risken för ohyra är stor.

OK då är vi överens, jag vill inte heller att de tomruvar för länge, eller ruvar för ofta på ägg heller för den delen. Men här har jag hönor som envisas med att ruva hur jag än gör. Lite som de "superruvare" du själv hade. Som sagt, de har ju en egen vilja. Om de då får några ägg att ruva fram kycklingar av och därmed också börjar äta och röra på sig så tänker jag att det är mer till hjälp än skada för dem. Eller tänker jag fel?

Det är knepigt att uttrycka sig rätt i skrift utan att reta upp folk som i vänlig välmening bryr sig om djuren, men de flesta av oss här har nog ungefär samma sunda värderingar om djurens rätt och välmående. Vad jag undrade var helt enkelt hur naturens gång är.

Dela detta:

* Inloggade just nu

663 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser