Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad ska jag tänka på om det ska borras efter vatten?  (läst 6306 gånger)

zoocialART

• Värmland
Vad ska jag tänka på om det ska borras efter vatten?
« skrivet: 16 maj-16 kl 22:48 »
Nu har brunnen blivit nästan tom...när det varit soligt och varmt ute. Min idé att renovera brunn och fixa till den, faller, då det inte finns vatten i den. Så nu måste jag borra.

Tänker mig en dränkbar pump...och eventuellt att kombinera brunnsborrningen med att få bergvärme. Priser? Jag har ingen bra värmekälla mer än köksspisen...en massa rör finns indragna och en kökspanna i köket som förr användes till uppvärmning av huset genom vattenelement. Men nu är de elementen borttagna och ackumulatortanken borta osv.

Vore schysst och värma upp vattnet med bergvärme:) Men vad kostar det????

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Vad ska jag tänka på om det ska borras efter vatten?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-16 kl 23:01 »
Börja med att höra med grannar som har borrad brunn, och kanske med kommunens miljökontor, om vad de har för erfarenheter av eventuella problem med vattenkvaliteten (hårdhet, tungmetaller, radon, andra radioaktiva ämnen osv).

Alla borrade brunnar ska finnas med i SGU:s brunnsarkiv, http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html , du kan använda det för att se var det finns borrade brunnar i din närhet.

När det gäller kostnaderna så beror priset för brunnsborrningen mycket på hur långt det är från markytan ner till fast berg. Beträffande indragning av vattenburen värme i huset så är en avgörande faktor hur mycket av rörmokeriarbetet du avser att göra själv och hur mycket som det behövs avlönade hantverkare till.
Borrhålet blir förmodligen mer än dubbelt så djupt - och därmed dyrare - om du ska använda det som energibrunn än om du bara ska ha det för att ta dricksvatten ur.

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 16 maj-16 kl 23:30 »
Vad jag vet går det ju inte att använda samma hål för energi och värme. Det måste väl bli 2 hål.
Jag vet ingen som har borrat efter energi och har klarat borrningen under drygt 100 tusen. Sen kommer ju pannan till, och element, om de gamla rören kan användas. Borrhålet för vatten borde bli billigare, det behövs ju inte samma djup antagligen.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 17 maj-16 kl 01:12 »
Runt 130 000 har två jag känner fått hål, panna (pump) och anslutning till befintlig radiatorkrets och tappvarmvatten det senaste året.

Tror att det är ett säkerhetsavstånd mellan dricksvattenhål och värmehål på ett antal meter (20-30?).

Dricksvattenhål är som sagt billigare totalt fastän de har större diameter, de är ju grundare och så behövs det bara grejer för ca 15 000 för att få upp vattnet. Hör också med grannarna och brunnsborrarna så hålet inte blir för djupt, det kan vara sämre vattenkvalitet om man går för djupt i jakt på mer vatten i vissa berg. Bättre att trycka eller spränga hålet om man misstänker sådant.

kurt

« Svar #4 skrivet: 17 maj-16 kl 04:18 »
Sluta att gissa! Det går att ha samma hål för vatten och bergvärme, det finns vissa nackdelar med att få plats med allt i samma hål och att man kyler ned sitt drickvatten

Anders G.

• -
« Svar #5 skrivet: 17 maj-16 kl 14:16 »
Sluta att gissa! Det går att ha samma hål för vatten och bergvärme, det finns vissa nackdelar med att få plats med allt i samma hål och att man kyler ned sitt drickvatten

Citera
http://www.bergtjanst.se/geovos.html

Kan man använda samma brunn för dricksvatten och energiutvinning?
 Generellt sett går det bra. Det finns dock ett par viktiga aspekter som måste beaktas. I en dricksvattenbrunn monteras vanligen en dränkbar pump nära brunnsbotten - i en energibrunn löper kollektorslangarna från marknivån nästan ända ner till botten. För att båda systemen skall få plats krävs det borrhål av något större diameter än vanligt.
 När värmepumpanläggningen är igång, avkyls vattnet i brunnen, vilket i sin tur leder till att det åtgår mera energi för att värma upp detta vatten, exempelvis för dusch eller matlagning. Det betyder att en del av den energivinst man får i sin värmepumpanläggning försvinner. En annan viktig faktor är förändring av borrhålets aktiva djup. Då vattennivån i brunnen sänks i samband med vattenuttag (i samband med bad), minskar den aktiva borrhålslängden, vilket direkt påverkar tillgången på värmeenergi. I brunnar med låg tillrinning kan detta resultera i avsevärd sänkning av systemets kapacitet.
 Slutligen kan ett praktiskt problem nämnas. I en kombinerad dricksvatten-/energibrunn monteras kollektorn så att den hänger fritt ovanför pumpen, för att inte skadas av pumpens rörelser. Vid pumphaveri måste kollektorn tömmas på kylvätska och lyftas upp innan pumpbyte kan ske. Det för med sig att hela kollektorinstallationen måste göras om, kylsystemet fyllas på nytt osv. Hela denna procedur ökar naturligtvis risken för att skada kollektorslangen

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #6 skrivet: 17 maj-16 kl 14:46 »
Säkert olika mellan kommuner, men den ena av mina vänner fick föreskrivet ett skyddsavstånd. Ingen gissning kurt, men jag kommer inte ihåg om det var 20 eller 30 meter.

Jag skulle inte vilja riskera för kallt vatten genom att samköra. På vintern när det är som kallast ute kan man i princip få underkylt vatten i inkommande vatten. Jag har väl 5-6grader på mitt vatten, men det har hänt att det frusit där det är draget under kåken. Underkylt vatten fryser rätt fort...

kurt

« Svar #7 skrivet: 17 maj-16 kl 16:31 »
Säkert olika mellan kommuner, men den ena av mina vänner fick föreskrivet ett skyddsavstånd. Ingen gissning kurt, men jag kommer inte ihåg om det var 20 eller 30 meter.

Jag skulle inte vilja riskera för kallt vatten genom att samköra. På vintern när det är som kallast ute kan man i princip få underkylt vatten i inkommande vatten. Jag har väl 5-6grader på mitt vatten, men det har hänt att det frusit där det är draget under kåken. Underkylt vatten fryser rätt fort...

Man kan få föreskrivet skyddsavstånd till grannens brunn ja. Men kommunen kan ju inte ha synpunkter på om man ev förstör sin egen brunn!

"Avsteg från detta kan göras inom den egna fastigheten, men då kan försiktighetsåtgärder behöva vidtas, som isolering av jordvärmeslangen."

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #8 skrivet: 17 maj-16 kl 16:54 »
Det kan du ge dig sjutton på att de kan. Det är väldigt mycket regler som skyddar dig från dig själv.

Hur hade du tänkt dig att jordvärmeslangen skulle isoleras om den löper parallellt med dricksvattenslangen ner i borrhålet?

zoocialART

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 17 maj-16 kl 17:44 »
Låter väldigt dyrt med att borra för både vatten och jordvärme. Funderar på att bara borra för vatten till att börja med och ansluter min befintliga vedpanna till de rören som finns i huset för att få varmvatten.

andtol

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 17 maj-16 kl 18:19 »
Alla borrade brunnar ska finnas med i SGU:s brunnsarkiv, http://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html , du kan använda det för att se var det finns borrade brunnar i din närhet.

Vad är det för skillnad på energibrunn och brunnar för vatten? Vår vattenbrunn finns ej med på kartan.

Andra vattenbrunnar i närheten verkar gå ner till 85 m. Energibrunnar till 125-150 m. Vår vattenbrunn är 65 m, jag är något osäker på exakt djup.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #11 skrivet: 17 maj-16 kl 18:39 »
Vad är det för skillnad på energibrunn och brunnar för vatten? Vår vattenbrunn finns ej med på kartan.

Andra vattenbrunnar i närheten verkar gå ner till 85 m. Energibrunnar till 125-150 m. Vår vattenbrunn är 65 m, jag är något osäker på exakt djup.
Energibrunnar är bergvärme, alltså inget man hämtar dricksvatten från

Neon Knight

• -
« Svar #12 skrivet: 17 maj-16 kl 18:52 »
Vår vattenbrunn finns inte heller med på SGU:s karta.

Neon Knight

• -
« Svar #13 skrivet: 17 maj-16 kl 18:59 »
Vår vattenbrunn finns inte heller med på SGU:s karta.

Ah, borrade brunnar. Det förklarar saken.

kurt

« Svar #14 skrivet: 17 maj-16 kl 19:28 »
Det kan du ge dig sjutton på att de kan. Det är väldigt mycket regler som skyddar dig från dig själv.

Hur hade du tänkt dig att jordvärmeslangen skulle isoleras om den löper parallellt med dricksvattenslangen ner i borrhålet?

Jag tänker inget alls, det behöver jag inte eftersom jag bara citerar """""""" vad en av kommunerna skriver

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #15 skrivet: 17 maj-16 kl 19:55 »
Ja för du har citerat regler för jordvärmeslang, vilket man får anta rör jordvärme - inte bergvärme där man borrar för kollektorslangen. Men då jämför du äpplen och päron.

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 1 användare
Adels

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser