Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Färgborttagning  (läst 11101 gånger)

Pettson2

• Skåne
Färgborttagning
« skrivet: 15 maj-16 kl 14:05 »

Hej!

Jag undrar om någon har recept på hur man tillreder ett effektivt färgborttagningsmedel?
Skall klara mycket hårt sittande färg. Ingredienserna bör gå att få tag utan större svårighet.

M.v.h.

Pettson2
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Färgborttagning
« Svar #1 skrivet: 15 maj-16 kl 14:26 »
Vad för material skall det bort från? Och varför kan det inte sitta kvar om det sitter så hårt?

malarmaster

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 15 maj-16 kl 14:45 »
det beror ju på vad färgen är baserad på,en modern plastfärg kräver annat än en gammal oljefärg. sedan finns det tvåkomponentfärger som är både värme o syrafasta.

Är det en gammal oljefärg funkar värme,typ speedheater vilket är mest skonsamt för materialet,men är materialet stål funkar inte den metoden.
Sedan finns lut,kaustiksoda.
Blandas ut i vatten först,iakttag väldigt stor försiktighet då det är starkt frätande. kan sedan uppblandas med tapetklister i pulverform så man får en pasta som ligger på länge o verkar.klär man in ytan efter påstrykning med plast så kan den verka i flera dygn.

plastfärger kan man göra liknande men tar rödsprit eller annan alkohol istället för luten.Värme funkar sämre på plastfärg

Tvåkomponent är betydligt svårare,finns bara starka specialmedel till dessa som inte saluförs över disk.

Men det bästa är ju att du talar om vad det är du ska rensa o vilket material.

Pettson2

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 15 maj-16 kl 15:18 »
Det nu aktuella objektet är ett klippdäck till en åkgräsklippare.

Pettson2
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #4 skrivet: 15 maj-16 kl 15:36 »
Är det på stål i såna fall? Då skulle jag köra med roterande stålborste. Finns för borrmaskin eller vinkelslip på biltema.

Pettson2

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 15 maj-16 kl 17:32 »
Ja, det är stål. Roterande stålborste är redan provat och inte befunnits vara tillräckligt effektivt(snabbt). Dessutom kommer du inte åt överallt.
Jag vill ha en soppa som det är så bra drag i att färgen reser sig när man kommer i närheten med burken.

Pettson2

malarmaster

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 maj-16 kl 18:19 »
det blir nog svårt att hitta.De flesta starka kemikalier är förbjudna för svensson.
själv hade jag använt en slipmaskin med grovt papper.funkar utmärkt på stål,alternativet är blästring som är oerhört effektivt,kräver dock en viss utrustning.
Varför vill du ha bort färgen om den sitter hårt?  Skall du måla om är det bättre att matta ner ytan,slipa ut ev. rostrosor och måla om.

Pettson2

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 15 maj-16 kl 19:48 »
1. Jag är 68 år.
2. Min mekarbana började redan när jag som liten gosse skruvade isär leksakerna. Jag ville veta hur saker fungerade. Och vill så fortfarande.
3. Är inte helt obekant med måleriarbete. Blandar själv min linoljefärg.
4. Jag vill ha plåtrent, in i minsta skrymsle.
5. Vill inte ha förslag på alternativa tillvägagångssätt.
6. Önskar recept på effektivhemblandad soppa.
7. Alternativt hur jag får tag på de "förbjudna" medlen.

Neon Knight

• -
« Svar #8 skrivet: 15 maj-16 kl 20:28 »
Blästra.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #9 skrivet: 15 maj-16 kl 20:30 »
Vad är originalfärgen av för typ?  Många stålplåtsdetaljer till gräsklippare, i synnerhet sådana som det står Stiga på, är pulverlackerade. Färgskiktet är mycket starkt men sitter inte alls fast på plåten, efter ett antal år när det har rostat under färgen är det nästan så att man kan lyfta av hela färgskiktet i ett stycke från gräsklipparen. Eller också är plåten bortrostad och det är bara färgen som håller ihop chassiet.

Pulverlack verkar tåla det mesta i fråga om alkaliska kemikalier, organiska lösningsmedel mm, enda sättet att få bort den är att antingen värma så att färgen mjuknar och kan skrapas bort eller ta till blästring eller andra rent mekaniska metoder.

Om det skulle vara en tvåkomponentfärg så bör man komma ihåg att den kan vara antingen epoxi- eller uretanbaserad. De båda färgtyperna fungerar kemiskt sett på helt olika sätt, och medel som löser den ena kemiskt fungerar förmodligen inte alls på den andra.  Inom svensk industri var epoxifärger populära på 70- och 80-talet, sedan kom man på att de var starkt allergiframkallande så de ersattes i stor utsträckning av uretanfärger (minst lika bra men dyrare) omkring 1990. På senare år har dock epoxifärgerna börjat komma tillbaks i en del branscher, EU anser visst inte att de är så farliga som svenska myndigheter ansåg före inträdet.

Om det är en färg som alkaliska medel biter på, så skulle jag föreslå att man blandar till en stark lut- eller maskindiskmedelslösning i en stor balja, lägger ner chassiet i den och håller sedan lösningen kokande några timmar. Den tar mycket bättre i kokande tillstånd än i rumstemperatur. Se till att det inte finns några aluminiumdelar i chassiet innan en sådan behandling, annars kommer de att försvinna. Det är förmodligen lämpligt att plocka bort allt som är av annat material än stål.

Smådelar som ska färgborttas brukar jag köra i diskmaskin med vanligt maskindiskmedel, stoppar i slutet av diskprogrammet före den första sköljningen och borstar/skrapar av allting som då är väl upplöst av maskindiskmedlet, sedan får maskinen gå vidare med sköljningar som vanligt. I svåra fall kan man få vrida tillbaks programverket och låta maskinen gå en stund till med tvättluten kvar.

Pettson2

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 15 maj-16 kl 23:59 »
Svar till NEON KNIGHT.
Jag saknar kompetent utrustning. Annars hade det varit ett alternativ jag gärna redan provat.

Pettson2

• Skåne
« Svar #11 skrivet: 16 maj-16 kl 00:34 »
Svar till torbjorn.

Nu börjar det likna något. Tack för ditt svar. Eftersom det är sent ber jag att få återkomma med ett längre svar vid ett senare tillfälle.

Pettson2

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 16 maj-16 kl 19:40 »
Pulverlackerade gräsklippare känner jag igen, oftast de mindre man kutar omkring med själv så svetten lackar. Stämmer att det ibland verkade vara färgen som var kåpan.
Den jag har går själv, jag kör.
Det är en Stiga Park med 3 rotorer i klippdäcket. Troligen sen 90-talare eller en tidig från 2000-talet.

Allt ditskruvat är borttaget, bara plåtkåpan behandlas. Vilken färgtyp det är vet jag inte. Men den som sitter fast gör det ordentligt. Och det är flera lager färg.
Med roterande stålborste i vinkelslipen märks det tydligt. När man kommit igenom 1 lager verkar det som nästa blir kletigt...och då biter den ännu hårdare i plåten.

Med tanke på den förmodade åldern lutar det åt uretanfärg, men det vet jag inte. Finns det något sätt att prova?

Varianten med lutlösning har jag ej provat. Är det någon idé om det är en uretanfärg?

Problemet med mekanisk borttagning av färgen är ju att du inte kommer åt överallt. Det finns alltför många vinklar och vrår dit du inte når. Känns inte vidare optimalt att lämna ett gammalt färg/skitskikt som underlag för den nya färgen. Kan redan för mitt inre se hur rosten sätter käften i minsta skada...och sen är det kört igen.

Nej, plåtrent måste det bli, överallt!
Syrabad fungerar säkert utmärkt. Men jag tänker inte, för hemmabruk, införskaffa ett sådant!!

Ombyggd diskmaskin har jag. Den är byggd med slutet vätskesystem. 2 st. 25-liters plastdunkar kopplade i serie i 2 våningar ovanpå diskmaskinen. Maskinens avlopp går till den översta dunken, som får fungera som sedimenteringsbassäng. När sedimentet sjunkit till botten släpps vätskan ner till den undre dunken. Därifrån släpps vätskan, vid nästa omgång, in i maskinen igen och cirkeln är sluten.

Fler tips och hugskott mottages gärna. Men det skall vara förslag som LÖSER UPP färgen.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #13 skrivet: 16 maj-16 kl 20:56 »
Är kåpan målad med flera färgskikt från fabrik eller har den blivit ommålad förut?

Pettson2

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 16 maj-16 kl 21:06 »
Det är vad man kan kalla en bra fråga. Jag har köpt maskinen begagnad så jag inte en susning.

Pettson2

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 21 maj-16 kl 16:46 »
Fråga till Torbjorn, eller någon annan som vet.

Om det är uretan eller epoxifärg som sitter på. Vad är då lämpligt som lösningsmedel för respektive färgtyp?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #16 skrivet: 21 maj-16 kl 18:05 »
Det finns väldigt få lösningsmedel som rår på sån färg som sitter på bland annat klippbord.
Och inga som du som privatperson kan komma över på laglig väg.

Det som återstår är olika slags mekanisk bearbetning.
Roterande stålborse river inte tillräckligt och generar hög värme, det finns en typ av skiva som kan plocka bort färg utan att skada underliggande matrial. Detta system blir även det varmt.
Man kan för att kyla spraya på lacknafta.

Man kan även fundera på att om det nu böir kletigt så kan det vara en färg som kanske forfarande kan brinna.
Testa med en gaslåga och se hur färgen släpper och då kan du använda stålborsten om det blir ett gott utfall.  Dock skall denna metod göras med försiktighet då värmen kan få bordet att slå sig.

Du kan även testa med olika blästringsmetoder. För hemmabruk finns det en vattenbläster men det är tveksamt om det biter. Sedan finns det större och kraftigare blästeraggregat.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #17 skrivet: 21 maj-16 kl 21:19 »
Ibland är det faktiskt bekvämare att inte göra alla jobb själv. Kanske enklast att ta med kåpan och en rejäl omgång fikabröd, kanske till och med en smörgåstårta, till en blästrings/industrimålningsfirma.

Pettson2

• Skåne
« Svar #18 skrivet: 22 maj-16 kl 11:45 »
Att det är svårt hitta något som biter på färgen på klippbordet har jag noterat.
Våtsandbläster jag jag inte provat, men inköpt en tillsats till högtryckstvätten. Nästa inköpsrunda får innefatta sand också...som jag trodde jag hade på lager!

Jag har en bra kontakt med en industrilackeringsfirma som även blästrar. Brukar anlita dem till fälgar.
Nuvarande projekt handlar om att LÄRA sig något nytt.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 22 maj-16 kl 11:57 »
Provat bromsvätska från bilar? Den brukar kunna lösa upp vissa sorters färg

Dela detta:

* Inloggade just nu

562 gäster, 3 användare (1 dolda)
Joelkss, Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser