Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Service åkgräsklippare  (läst 3367 gånger)

Gilbert

• Gäst
Service åkgräsklippare
« skrivet: 08 maj-16 kl 10:45 »
Som många vet så tar man 3600 SEK fast pris för service av en åkgräsklippare.

Luftfilter tror många att man byter, ja ifall det är helt slut. Min maskin är 8 år gammal och luftfiltret är som nytt.

Tändstift bytes bara om man kör med ett vanligt och det behöver bytas. Jag borstat rent mitt och tvättar av det och kollar gapet. Har kört med samma hela tiden trots att den är 8 år och jag kör en del hela säsongen.

Olja bytes varje år. På senare år har jag märkt att Aspen Biomotor oljan ser ut som en präktig gallspya när den tappas. Husqvarnas oljeskruv är också av människofientligt format om man vill använda hylsa och spärrskaft.

Servicen tog 10 minuter och alla remmar mm var ok.

Tännlappen

• -
SV: Service åkgräsklippare
« Svar #1 skrivet: 08 maj-16 kl 12:17 »
....Gissar att köra slut på bensinen efter säsongen tillhör en av dom viktigaste åtgärderna, om man har vanlig bensin från pumpen i tanken...

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 08 maj-16 kl 12:54 »
Alt tanka fullt och slippa en massa kondens.

Tännlappen

• -
« Svar #3 skrivet: 08 maj-16 kl 13:06 »
Hjälper inte att tanka fullt med bensin från macken vid avställning för säsong...Mackbensinen tål inte att ligga kvar i tanken över vintern blir liksom kristaller av den eller dylikt...kittar igen det mesta  :o... Undrar om inte det är det vanligaste felet på trädgårdsmaskiner...kan vara problematiskt att rengöra en totalt igenkittad förgasare...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 08 maj-16 kl 20:05 »
Framför allt kan vissa märken av alkylatbensin ställa till problem. Det gröna färgämnet blir kvar när bensinen avdunstar ur flottörhuset, och kan klistra ihop förgasaren fullständigt.
Oljeblandad bensin kan vara ännu värre.

Jag har inte haft några problem med vanlig 95-oktanig bensin på senare tid, dock verkar det vara viktigt för att bensinen ska tåla lagring att den står i jämn temperatur och inte på ett ställe där det är stora temperaturskillnader mellan dag och natt. Den håller sig också bättre i plasttank än i plåttank.

Gilbert

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 08 maj-16 kl 20:50 »
Dagens 95 oktan innehåller visst en del procent alkohol.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 08 maj-16 kl 21:50 »
Dagens 95 oktan innehåller visst en del procent alkohol.

Sedan 20 år tillbaka har i stort sett all bensin som sålts i Sverige (undantag något enstaka bolags 98-oktaniga bensin) innehållit 5 % etanol.  Före EU-inträdet var det större variationer, de flesta bolag tillsatte etanol vintertid för att slippa problem med vattenseparation och isbildning i tankar på mackarna, i början av 90-talet var det någon mackkedja som året runt hade 10 % etanol i bensinen.
Utanför EU förekommer högre etanolinblandningar än här. I Brasilien tillsätts t ex 22 % etanol i all bensin, och i USA och Canada är etanolinblandningarna numera högre sedan stabiliseringsmedlet MTBE förbjöds där, och man kan få ungefär samma förbättring av egenskaperna genom att blanda i runt 8-10 % etanol.

bladhis

• Västergötland
    • www.prastakvarna.se
« Svar #7 skrivet: 08 jun-16 kl 16:37 »
Som många vet så tar man 3600 SEK fast pris för service av en åkgräsklippare.

Luftfilter tror många att man byter, ja ifall det är helt slut. Min maskin är 8 år gammal och luftfiltret är som nytt.

Tändstift bytes bara om man kör med ett vanligt och det behöver bytas. Jag borstat rent mitt och tvättar av det och kollar gapet. Har kört med samma hela tiden trots att den är 8 år och jag kör en del hela säsongen.

Olja bytes varje år. På senare år har jag märkt att Aspen Biomotor oljan ser ut som en präktig gallspya när den tappas. Husqvarnas oljeskruv är också av människofientligt format om man vill använda hylsa och spärrskaft.

Servicen tog 10 minuter och alla remmar mm var ok.

/Daniel

Gilbert

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 09 jun-16 kl 16:11 »
Jag fortsätter i den här egna tråden.

Har en Husqvarna rider AWD med 3-skärs klippdäck. Idag klippte den väldigt orent och efter en koll av klippskären förstod jag varför. Ingen combiclip där inte.

Tänkte bara höra hur ofta byter ni skär alt slipar gamla skär?

Efter slipning av väldigt hackiga skär så fungerade den betydligt bättre.

Tännlappen

• -
« Svar #9 skrivet: 09 jun-16 kl 17:03 »
 :D ...Är väl bara å slipa,kolla balans...slipa så många gånger det går tills man anser det är totalt utslitet....Utom all räddning...Om det inte går att lägga på ett svetslager  :D

Alexn72

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 09 jun-16 kl 17:12 »
Jag fortsätter i den här egna tråden.

Har en Husqvarna rider AWD med 3-skärs klippdäck. Idag klippte den väldigt orent och efter en koll av klippskären förstod jag varför. Ingen combiclip där inte.

Tänkte bara höra hur ofta byter ni skär alt slipar gamla skär?

Efter slipning av väldigt hackiga skär så fungerade den betydligt bättre.

Kör grovslipning med vinkelslip under säsong och när jag har mer tid så plockar jag av och balanserar samt slipar.

Gilbert

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 09 jun-16 kl 17:33 »
Har nya som passar på gång som var till gamla klippos rider och 112 breda klippdäck. De skären är exakt lika men kostar bara hälften av HQ original.

Jag har slip i verkstan med två olika slipskivor, inte lätt att slipa elegant i böjen på skäret. Men slipat blev det och det blev bra även om jag sket helt i att kolla balansen. Tänkte att om det inte går att mäta bra så kan man lika gärna skippa det.

« Senast ändrad: 10 jun-16 kl 03:53 av Gilbert »

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 09 jun-16 kl 22:02 »
Det är lätt gjort att kolla balanseringen av en gräsklipparkniv genom att hänga upp den på en horisontell axel (t ex skruvmejsel) genom centrumhålet och kolla om den väger jämnt eller om ena sidan är tyngre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

681 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser