Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  GRANNAR!!  (läst 6596 gånger)

bonnmora

  • Inlägg: 31
GRANNAR!!
« skrivet: 20 apr-07 kl 08:29 »
Hej!
Finns det fler ænn mig som har råkat køpa gård på fel plats?
Det ær inte lætt att vara inflyttare bland byfånar og att bli
accepterad dær..pga det har jag nu sålt 2 gårdar men jag hoppas
nån gång att finna en plats med alternativare...
en levande landsbygd,tuppen gal,hunden skæller og lite hæstskit på vægen utan att behøva ta med spaden o ta bort mockan.
Før granner skæller og ær på hugget >:( >:(

AnnaPanna

  • Gäst
Re:GRANNAR!!
« Svar #1 skrivet: 20 apr-07 kl 09:12 »
Åh vad tråkigt!
När vi köpte gården var säljaren en av grannarna. Personkemin infann sig direkt (idag är vi gudföräldrar till deras senast födda). Vi umgås ett par gånger i månaden och barnen är ofta hos oss när vi är där. Sedan har vi en granne till... han önskar jag att vi slapp! Han har nog som mål här i livet att förbruka så mycket bensin som möjligt. För han gasar, gasar och gasar med sina gamla bilar utan avgassystem. Han bara går och sätter sig i bilarna och gasar. Han kör ingenstans, utan bara sitter där! ATt han sedan är ofta full och slänger ölburkar i naturen omkring oss gör ju inte grannsämjan bättre direkt.
Hoppas du hittar hem snart! Lycka till!
/A

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:GRANNAR!!
« Svar #2 skrivet: 20 apr-07 kl 09:38 »
Hej!
Finns det fler ænn mig som har råkat køpa gård på fel plats?
Det ær inte lætt att vara inflyttare bland byfånar og att bli
accepterad dær..pga det har jag nu sålt 2 gårdar men jag hoppas
nån gång att finna en plats med alternativare...
en levande landsbygd,tuppen gal,hunden skæller og lite hæstskit på vægen utan att behøva ta med spaden o ta bort mockan.
Før granner skæller og ær på hugget >:( >:(

Hästskit på vägen... Tja är det ens egen häst som har bajsat, då är det väl en sak, men jag stör mig på alla som rider förbi oss och som inte tar upp efter sig. Det blir ganska mycket gödsel på en sommar faktiskt. Men visst, det slänger jag bara in i växthuset eller på rabatterna, men jag tycker det är trist att de inte alls tar hänsyn till oss som bor invid ridvägar.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:GRANNAR!!
« Svar #3 skrivet: 20 apr-07 kl 10:37 »
Nä jag håller inte med. Bor man på landet får man räkna med lite hästskit.. o annan skit med för den delen..

MEN jag blir gul o blå av ilska när oftast ridhästar låts stå o skita på vägen vinter tid! När det sen fryser blir det som att köra på en STOR sten på vägen som dessutom sitter fast i backen..
Har förstört en bilfälg på det i vintras, såg inte högen i en sväng >:( Och för några år sen körde jag på en frusen skithög på en träningsbana med vagn o det blev världens krock. Jag ramlade ur vagnen o hjulet blev förstört..
Det är för det mesta ridtjejer som har lärt sig att hästen ska stå still o skita. Travhästar skiter i farten utan problem. Men DÅ KAN MAN VÄL KLIVA AV O SPARKA TILL HÖGEN IALLAFALL!!

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:GRANNAR!!
« Svar #4 skrivet: 20 apr-07 kl 14:05 »
Det är för det mesta ridtjejer som har lärt sig att hästen ska stå still o skita. Travhästar skiter i farten utan problem. Men DÅ KAN MAN VÄL KLIVA AV O SPARKA TILL HÖGEN IALLAFALL!!



Amen. Men det är tydligen jättesvårt. Nu hör det till saken att så fort det är fint väder så är det många som rider här förbi. Så efter förra helgen ligger det minst 4-5 högar med hästskit utanför vårt. Visst kan man tåla lite skit, det är inte det, men när det blir för mycket... Vi har inte bosatt oss på landet för att vår väg och vår gårdsplan ska se ut som en gödselhög. Kör grannen förbi med en flytgödseltunna som läcker lite, no big deal, eller om nån enstaka person rider förbi, det är helt ok.

Extra sur blev jag i måndags när vi var ute och tre tjejer kommer förbi på sina hästar och en lös hund!! Som tur var jag ute och kunde stanna dem och vänligt be tjejen att hålla i hunden här, för våra höns går lösa... De har blivit jagade förr av lösa hundar.

Nu är det ju inte våra grannar som gör detta, utan främst folk från stan i närheten och framförallt de som har sina hästar på ridskolan nån km bort.

Pastorn

  • Inlägg: 501
    • -
Re:GRANNAR!!
« Svar #5 skrivet: 21 apr-07 kl 00:19 »

MEN jag blir gul o blå av ilska när oftast ridhästar låts stå o skita på vägen vinter tid! När det sen fryser blir det som att köra på en STOR sten på vägen som dessutom sitter fast i backen..
Har förstört en bilfälg på det i vintras, såg inte högen i en sväng >:(

förlåt men  ;D ;D ;D låter helt koko att krasha bilen på en bajshög!  ;D ;D ;D

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:GRANNAR!!
« Svar #6 skrivet: 21 apr-07 kl 10:58 »
Kracsha bilen.. nja.. prova själv att köra på en sten som är stor som en skithög i 70 km/h.
Jag kunde hålla mig för skratt iallafall ..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

AnnaPanna

  • Gäst
Re:GRANNAR!!
« Svar #7 skrivet: 22 apr-07 kl 21:30 »
Håller med om att lite hästdynga får man räkna med på vägarna, särskilt på landet. Men att det hade en sån effekt om det frös på hade jag ingen aning om. Men å andra sidan har jag ju ingen häst eller...

kan tillägga att jag faktiskt har bajspåse till grisen, när jag är utanför vår gård. Jag menar om vi går över grannens gårdsplan och han lägger sin hög där vill jag kunna ta med den därifrån. Inte för att det kanske spelar så stor roll för grannen, egentligen, jag menar han har ju tjurar så det finns ju andra högar hos honom.

Men det finns ingen anledning att skita ner hos någon annan, eller på anmäl plats om man kan rätta till det. Lite hänsyn skadar inte, tycker jag. Hästskit är värre, men det är klart - ICA-kassar går ju bra  ;D  ;D

/A

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:GRANNAR!!
« Svar #8 skrivet: 22 apr-07 kl 22:33 »
Citera
Hästskit är värre, men det är klart - ICA-kassar går ju bra    

Tanken har ju slagit mig.. Går väl an om man ute på promenadridning.. Men vad gör man av säcken när man ska träna..?

Slänga in i närmaste dike är ju inget bra alternativ. Jag föredrar att sparka lite på högen än att stoppa en kasse full med skit under jackan..  ;D

Tillbaka till grannar.. Vi har helsköna grannar här. Värre var det där vi bodde förut..Inte undra på att vi flyttade! Alla var i luven på varann o skitsnacket flödade ..ja jisses..
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:GRANNAR!!
« Svar #9 skrivet: 25 apr-07 kl 23:39 »
Vi har ett hus som står tomt (ett arv) nu ligger denna i ett tätbebyggt område och är hörntomt. Grannarna (DE flesta med hundar) har kommit på att det är jättebra att gena över gården eller att istället för att ge sig ut på en promenad efter vägen i vinterkylan så tar de sina hundar och rastar dom på vår tomt. Att tomten är omgärdad med en stor häck gör ju inte saken bättre. Helt fritt från insyn av övriga grannar med vad dom håller på med.

Vi åker till huset under sommaren för översyn och för att klippa gräsmattan ett par gånger. Vad tror ni händer när vi åker på klipparen? Jo, det sprutar hundskit i ryggen på en. FY F-N.

Till slut var vi så j-a sura att vi bevakade stället under ett par dagar och fick reda på vilka som tog hundarna dit. GISSA HUR MÅNGA HUNDÄGARE SOM HADE SAMMA IDE?
5 hundägare. varav 2 av dom hade 2 hundar vardera. Det var alltså 7 hundar det!!!

FIN FINT bra och trevliga grannar med eget hundbajsställe. Vi plogade upp gigantiska snöhögar invid entren och lata som dom var gick dom inte över men runt snöhögen fanns bajsarna (vid infarten).

Senaste somrarna kom vi på den ultimata lösning vilket fungerar kanonbra! Vi lät en hästtjej få sätta staket runt hela tomten (elnät) och ha sin häst där. Vi slipper klippa gräset och hon skottar ut hästhögarna så det gödslas istället.

Nu är alla glada, även hundarna i området som äntligen får sin promenad.

javill

  • Inlägg: 11410
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:GRANNAR!!
« Svar #10 skrivet: 27 apr-07 kl 10:45 »
Vi är ett par som har häst i området där jag bor. På vintern är här inte så många bofasta men, här finns gott om sommargäster. Tyvärr så är vägen hit asfalterad så om det hamnar hästskit på den så försvinner det inte så snabbt utan blir tillplattat och liggande ganska länge speciellt om det inte regnar. För grannsämjans skull så hoppar vi alltid av hästarna och sparkar ner det i diket om någon av dem skulle skita på vägen. Det är ju inget större problem och tar bara någon minut. På så vis tycker inte folk att det är något problem att det rids på vägarna här. Tyvärr har tidigare hästmänniskor här inte plockat upp med resultat att ett stort sommarstugeområde med fina ridvägar är helt stängt för ridning nu. Så för att slippa fler stängda vägar så försöker vi håller efter bajshögarna också.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Eulalia

  • Gäst
Re:GRANNAR!!
« Svar #11 skrivet: 27 apr-07 kl 11:15 »
suck...grannarna borde vara glada över hästskitarna och ta vara på dem till sina trädgårdar!
Hur tänker folk egentligen??

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:GRANNAR!!
« Svar #12 skrivet: 27 apr-07 kl 15:31 »
Hästskit på vägen stör mig inte alls.
Däremot blir jag förbannad på att folk inte kan dra undan "roadkills".
Om man nu råkar köra ihjäl en tvättbjörn, opossum, skunk, hjort eller vad som helst av "större" djur så tycker jag att man åteminstone skulle kunna stanna och dra djuret av vägen. Inte minst för att kolla att djuret verkligen är dött och inte ligger och lider.

Har flera ggr varit tvungen att tvärnita för att det ligger en påkörd hjort mitt i vägbanan. Och kör du på en tidigare påkörd skunk så luktar hela bilen skunk flera veckor efteråt.
« Senast ändrad: 27 apr-07 kl 15:32 av Fred »
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:GRANNAR!!
« Svar #13 skrivet: 27 apr-07 kl 16:14 »
Visst kan hästskit göra rätt snygga vägbulor vintertid, men det är inte bara ridhästar.. När mina föräldrar byggde bad grannen oss att se till att hästarna skiter vid sidan av vägen, just pga dessa bumps. Med en ridhäst går det oftast rätt bra att styra in den till sidan av vägen, så att skiten inte hamnar där bilar kör. Grannfarbrorn tyckte det var värre med alla travhästar som inte kunde hålla undan.. Innan våra kom dit fanns det bara travhästar.. Jag föredrar att styra undan hästen, för hoppar jag av kommer jag troligtvis inte upp igen..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

goldqueen

  • Inlägg: 245
    • Värmland
Re:GRANNAR!!
« Svar #14 skrivet: 27 apr-07 kl 17:07 »
Jag och min man var ute och körde uppe i Woodstock och så kläcker han ur sig: nu körde vi precis förbi en död skunk. Jag såg ingen skunk och har aldrig sett en i hela mitt liv, men han förklarade att "den där" lukten (som dröjde sig kvar länge i bilen) var lukten av död skunk. Så jag har kännt lukten i alla fall....

backebo

  • Gäst
Re:GRANNAR!!
« Svar #15 skrivet: 06 aug-07 kl 18:30 »
nåt problem med hästskit har ja inte, inte än iallafall.MEN därimot plast,bildelar,tidningar,gamalt rivmatrial som mina grannar slänger precis överallt,ska tilläggas att dom e från storstaden, å på landet får man skita ner hur mycket man vill om man e från stora staden,BLIR SÅ J-A FÖRBANNAD. Å DE VÄRSTA E ATT DE GÅR INTE ATT FÅ IN DE I HUVVET PÅ DOM HELLER. J-A STABOR.
 

Talo

  • Inlägg: 196
  • Bor i ett torp i skogen med katten Gaia
Re:GRANNAR!!
« Svar #16 skrivet: 21 jan-08 kl 16:50 »
Ett sätt att slippa jobbiga grannar är att som jag se till att det är lite avstånd till dem ;)

Flyttade in i mitt lilla hus i oktober och jag har cirka tre kilometer till mina närmsta grannar och jag har inte sett skymten av dem sedan jag flyttade in.  (Vi är i och för sig inte markgrannar eftersom det mesta marken runt om ägs av Holmen.)

Träffade grannarna via förre ägaren innan jag flyttade in (kan vara en bra idé att göra när man köper hus/gård) och de verkade trevliga ... jag kanske skulle göra ett besök snart....
Bloggar om tankar kring mitt liv i torpet, livet i allmänhet och det som intresserar mig, helt enkelt det som rör sig i mitt huvud dagen ifråga på http://talostorpliv.blogspot.com/

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:GRANNAR!!
« Svar #17 skrivet: 25 jan-08 kl 17:57 »
där jag bor rider det flickor på hästar i skogen och på vägarn, det är hästskit överallt! :)

Det enda som stör är allt motorbuller från alla verktyg och maskiner som folk "måste" ha...det motorsågas och klipps gräs alla dagar i veckan på vilken tid som helst...

Musseron

  • Inlägg: 131
Re:GRANNAR!!
« Svar #18 skrivet: 25 jan-08 kl 23:52 »
suck...grannarna borde vara glada över hästskitarna och ta vara på dem till sina trädgårdar!
Hur tänker folk egentligen??
Jag kan inte instämma mer!! Jag skulle göra vad som helst för att öka hästtrafiken och bajsandet utanför vårt hus. Tänk att slippa åka med släpvagn för att hämta gödsel, utan bara gå några meter och samla till en egen gödselstack.... vore toppen!
Vad gäller stökiga grannar så har jag också min beskärda del... ska försöka smörja upp honom inför hönsanskaffningen i sommar :-\
Blivande hönsägare, ett litet -ombyggnadsprojekt bort. Skulle gärna ha  Hedemora, Jersey Jätte, Norska Jär, Maran, Orpington och Grönvärpare.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
Re:GRANNAR!!
« Svar #19 skrivet: 26 jan-08 kl 09:52 »
Det enda som stör är allt motorbuller från alla verktyg och maskiner som folk "måste" ha...det motorsågas och klipps gräs alla dagar i veckan på vilken tid som helst...

Ibland är det en fördel att bo i en kristen bygd. Söndagarna är knäpp tysta. Underbart för man kan bjuda in till kalas utan att riskera att grannen ska börja köra med röjsåg. Kan vara nått att ta efter om man har ett någorlunda grannkollektiv att ha en dag tyst.

ES


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

362 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser