Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  byte av cylindertoppspackning fundering  (läst 10228 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: byte av cylindertoppspackning fundering
« Svar #100 skrivet: 10 jun-16 kl 07:48 »
Om inte annat, så kolla vad den där motortypen i Octavia heter. Förmodligen finns samma motor (och därmed samma spridare) också i en massa bilar av VAG-koncernens övriga märken (Audi, VW, Seat osv).

husbehov

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 10 jun-16 kl 09:56 »
ja just det har du rätt i . VAG kör väll uteslutande med bosch spridare med? det verkar vara ungefär samma på de flesta 1.6:or mellan 1992 (på VW så tidigt!) och ända upp till ca 2002-2004 nu när jag tittar närmre, Så urvalet vart stort !

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #102 skrivet: 10 jun-16 kl 10:03 »
Åtminstone förekommer Siemens spridare också på VAG-bilar, ganska naturligt på de modeller som har motorstyrsystem av det märket.
När det gäller att flytta över spridare får man se upp med att dels ska ju flödet stämma överens med de gamla (och flödena bör vara uppmätta vid samma bränsletryck för båda spridarna, annars får man räkna om), dels ska de passa mekaniskt (framför allt kan längden skilja, och en del riktigt gamla spridare kan ha en fast monterad slangstump istället för den vanliga O-ring-anslutningen mot fuel rail), och till sist bör spolen ha samma elektriska data. Grovt räknat skiljer man mellan å ena sidan lågohmiga spridare på 2-3 ohm och högohmiga på 10-20 ohm. Det kan också underlätta om elanslutningen ser likadan ut så man slipper göra i ordning skarvkablar eller byta kontaktdon.

husbehov

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 10 jun-16 kl 10:11 »
ja det måste jag kolla upp helt innan jag rör i det (om jag springer på en donator) . men blir det för mycket krångel så är det ju såklart inte lönt att hållas med om det inte är någon nämnvärd skillnad , Det handlar ju egentligen mest om att jag alltid haft högt förtroende för bosch bara . har förstås alltid trott siemens ska vara bra grejer med

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #104 skrivet: 10 jun-16 kl 10:13 »
Det kan mycket väl vara så att Siemensspridarna egentligen är ganska bra, men att det har varit andra orsaker som har gjort att jag har varit med om krångel med sådana (framför allt på Ford Focus FFV). En misstanke är den där skandalen då Statoil sålde felblandad E85 sommaren 2010.

husbehov

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 10 jun-16 kl 10:24 »
Om man leker med tanken , Vad skulle hända om man böt ut spridarna mot några med något mindre flöde men för övrigt lika ? ställer styrsystemet om sig till längre öppningstider då eller är just dom konstanta ? det kanske blir heltokigt

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #106 skrivet: 11 jun-16 kl 09:30 »
Då ställer lambdaregleringen om sig så att motorn fortfarande får rätt bränsleblandning. Om man byter till så mycket mindre spridare att lambdaregleringen så att säga slår i botten, så får man räkna med en lysande motorelektronikvarningslampa och diverse felkoder.
Dessutom kommer beräkningen av bränsleförbrukning för färddator mm inte att stämma om man byter till spridare med annat flöde än original.

husbehov

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 13 jun-16 kl 10:56 »
hmm det innebär ju att man skulle behöva lära in sig en del på styrsystem för att komma ett steg längre ändå . vart föresten inga testturer till helgen men släckande av motorlampor på 2 bilar fick jag testa på iaf

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #108 skrivet: 13 jun-16 kl 11:41 »
Det finns två mätvärden som brukar kallas long term fuel trim och short term fuel trim, som talar om hur mycket lambdaregleringen behöver korrigera. På de flesta bilar ska de normalt ligga omkring noll och kan variera +- 25 % eller något sånt. Men det finns undantag, t ex vissa årsmodeller av Renault där det normalt ligger på +30 % och kan variera mellan 0 och +60 %.

På äldre bilar med katalysator och analogt motorstyrsystem finns det ofta ett mätuttag där man får ut en likspänning som man kan mäta med en voltmeter för att se vad lambdaregleringen håller på med.

husbehov

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 13 jun-16 kl 12:13 »
aha då lärde jag mej något nytt igen . just dom du nämner finns ju med att kunna läsa av men undrade lite vad de var till för (som många andra saker som finns att läsa av)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #110 skrivet: 22 jun-16 kl 10:22 »
Det finns tydligen ett projekt som går ut på att ta fram en fri open source -diagnosprogramvara för den här generationen Fiat.
https://sourceforge.net/projects/iaw-scan2/

Pettson2

• Skåne
« Svar #111 skrivet: 09 jul-16 kl 00:23 »
Någon som vet om det finns fri programvara till fler motorer!!?
"Jag vill mycket som jag helst skulle vilja att jag inte ville". Hjalmar Söderberg.
Men ibland vill jag ändå...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #112 skrivet: 09 jul-16 kl 09:13 »
Det finns många projekt för fri programvara för "standard-OBD".  För äldre GM-motorstyrsystem (före OBD-II) finns det fria programvaror, bl a Winaldl.  Jag tror det också har funnits ett projekt som gällde Ford EEC-IV, men jag vet inte om det någonsin blev något användbart av det. Vidare lär det finnas en del för den japanska firman JECS motorstyrsystem och det diagnosprotokoll som det använder på Subaru personbilar och Polaris snöskotrar (det går inte att använda för JECS-system på Suzuki).
För Volvo, sent 90-tal och framåt, finns något som heter VolFCR.

Dela detta:

* Inloggade just nu

799 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser