Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kvar i kläckaren hur länge?  (läst 7434 gånger)

andtol

• Gäst
Kvar i kläckaren hur länge?
« skrivet: 24 apr-16 kl 19:13 »
Hur länge kan man vänta innan man flyttar kycklingarna från kläckaren till nästa anhalt där mat och vatten finns?

24 timmar? 48?

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Kvar i kläckaren hur länge?
« Svar #1 skrivet: 24 apr-16 kl 19:48 »
De lever på näringen ifrån gulesäcken i typ 3 dagar..
Fjäderfän och kaniner

Gilbert

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 apr-16 kl 21:47 »
Vi väntar tills de torkat upp lite och klampar omkring själv och kvittrar, det tar någon timme.

Man skall inte ens vänta en hel dag, prognosen är bättre ju tidigare desto bättre. Värmelampa och mat/vatten.

annepanna

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 apr-16 kl 11:30 »
Vid mitt senaste kläck kom de två sista kycklingarna sent på söndagskvällen. För att slippa gå upp kl 4:00 för att flytta över dem tog jag dem nästan direkt till värmetaket och syskonen. Dagen efter var det full fart på alla Kycklingarna.
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

Permission

• Uppland
« Svar #4 skrivet: 25 apr-16 kl 11:43 »
mina kläcktes i fredags (sent torsdag kväll kom de första ska jag tillägga) och jag hade lite annat att göra under helgen så de flyttades inte förns på söndagkväll.
vred ner temperaturen något och sänkte luftfuktigheten i kläckaren.
« Senast ändrad: 25 apr-16 kl 11:49 av Permission »

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #5 skrivet: 25 apr-16 kl 12:38 »
Jag väntar oftast till några kläckts och börjat torka i dunen..dels för att det är onödigt att ha värmelampan tänd för en eller två kycklingar.. Det är heller inte bra att öppna kläckaren i tid och otid under kläck..hinnan i äggskalen kan torka och då fastnar kycklingen. Men samtidigt bör man inte vänta för länge med att flytta kycklingarna för det blir snabbt skitet.. Men som sagt 3 dygn lever de utan problem.
Fjäderfän och kaniner

Dela detta:

* Inloggade just nu

543 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser