Tack så mycket! All input är guld för en nybörjare som jag. Jag har planerat för höns till och från i åtta år, men det gick väldigt snabbt när det väl blev bestämt och tidigare har jag varit inställd på att ta unghöns/kycklingar som var ca åtta veckor.
Direkt när jag fick veta att jag kunde hämta kycklingarna redan dagen därpå beställde jag en värmelampa, tänkte att den kommer komma till nytta för att hålla hönshuset frostfritt i vinter också. Det tog två dagar innan jag fick lampan och det var lite joxigt med termometer och minielement och grejer för att se till att tempen höll sig bra, det blev betydligt lättare när lampan väl satt där. Jag valde keramiklampa så det skulle kunna vara mörkt men ändå varmt på natten.
Den stora transparanta plastlådan de är i står nära ett fönster så de har i princip dagsljus, och på kvällen ser jag till att inte ha någon lampa tänd nära lådan sista timmarna innan jag själv lägger mig, men av praktiska skäl så släcker jag inte allt redan vid sju när det blir mörkt. Blir det för lite ljus? Behöver de mer ljus än dagsljus såhär års?
Jag hoppar över havregrynen på ett tag då, hade fått intrycket att det var något som var bra att ge när jag läst olika trådar i forumet.