Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  NYTT stinkande avlopp!  (läst 9315 gånger)

Dagg

NYTT stinkande avlopp!
« skrivet: 20 apr-16 kl 20:22 »
Så har man fallit till föga och inordnat sig ( ::)) enligt alla regler och "regulationer" och införskaffat ett helt nytt filtreringssystem på 45 kvm med pump för den enskilda avloppet. Under de 20 år jag bott här har det fungerat fint för mig (men slamfirman har gnällt p.g.a. baksug ...eller nå´t) så det var tvunget! Efter att ha fått klartecken från riksantikvarieämbetet (område med risk/chans för arkeologiska fynd av allehanda slag) och miljökontoret är nu allt på plats. Det tog bara 2 dygn, sedan stank hela huset så starkt av avlopp att ytterdörren står på vid gavel mest dygnet runt. Vad beror detta på????

//Dagg

Ett svart får

• Bohuslän
SV: NYTT stinkande avlopp!
« Svar #1 skrivet: 20 apr-16 kl 20:27 »
Var kommer stanken ifrån? Du har väl fortfarande vattenlås?

Dagg

« Svar #2 skrivet: 20 apr-16 kl 20:32 »
Det tycks komma framförallt från badrummet, men lite även från köket.
//Dagg

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #3 skrivet: 20 apr-16 kl 20:33 »
Förutom att kolla samtliga vattenlås, så bör du kolla luftningen i huset. Dvs returluftintaget för avloppet. Detta kan sitta i princip i vilket rum som helst i huset, men bör sitta i vindsbjälklaget eller ovan yttertaket.
« Senast ändrad: 20 apr-16 kl 20:38 av Thomas_ »
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Dagg

« Svar #4 skrivet: 20 apr-16 kl 20:34 »
Förutom att kolla samtliga vattenlås, så bör du kolla luftningen i huset. Dvs returluftintaget för avloppet. Detta kan sitta i princip i vilket rum som helst i huset.

Okej, det ska jag göra, men varför kommer det nu? Det har aldrig luktat tidigare!
//Dagg

Thomas_

• Biodlare sedan -91. Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
« Svar #5 skrivet: 20 apr-16 kl 20:39 »
Spontant låter det som att det bara är ett eller flera vattenlås som tömts under renoveringen. Fyll på vatten sakta med en hink i dessa - vädra ur huset - känn efter igen om det blev bättre.
Egenföretagare som lever på bin, pollineringstjänster, avel och drottningodling, uthyrning av bisamhällen till företag och privatpersoner, samt honungsförsäljning. Bedriver Buckfastavel sedan 1996, är lärare på Fristads Folkhögskolas utbildning i Yrkesbiodling, samt är regional Bihälsorådgivare SLU.

Dagg

« Svar #6 skrivet: 20 apr-16 kl 20:45 »
Tack! Ska prova detta!

//Dagg

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 20 apr-16 kl 21:07 »
Istället för avluftning utomhus med ett rör som går upp genom taket, så kan det hända att avluftningen slutar inomhus men då med en vakuumventil i änden av röret. Om den hakar upp sig och inte vill stänga så kan det börja lukta avlopp.

När det gäller att jaga tömda vattenlås, så tänk på ev "dolda" sådana, t ex vid avloppstratt för tvättmaskin eller golvbrunn under duschkabinen.

Dagg

« Svar #8 skrivet: 20 apr-16 kl 21:29 »
Istället för avluftning utomhus med ett rör som går upp genom taket, så kan det hända att avluftningen slutar inomhus men då med en vakuumventil i änden av röret. Om den hakar upp sig och inte vill stänga så kan det börja lukta avlopp.

När det gäller att jaga tömda vattenlås, så tänk på ev "dolda" sådana, t ex vid avloppstratt för tvättmaskin eller golvbrunn under duschkabinen.

Jag har 2 rör som nu sticker upp ur jorden och som jag antog skulle sköta avluftningen. Men ingenting "upp genom taket"! Om avluftningen slutar inomhus- hur ser det ut då? Som spjäll/lucka i väggen? Jag har sådana i badrummet, vardagsrummet och ett rum  till (se bild).

När det gäller dolda vattenlås så går tvättmaskinsvattnet ut på samma ställe som badvattnet (ingen duschkabin här).

//Dagg

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 20 apr-16 kl 22:05 »
De borde ju inte ha gjort något inomhus bara för att de fixat en ny bädd. Det är luftningen av bädden du ser två rör ifrån. Den vakumventil torbjörn nämnde ser ut så här  http://www.rinkabyror.se/artikel/purus-vacuumventil-inkl-adapte/

Tror det är ett vattenlås i tvättställ, golvbrunn eller liknande som sugits tomt.

Dagg

« Svar #10 skrivet: 20 apr-16 kl 23:19 »
Jaha.. :-[, inte helt insatt som i märker  ;D! Nej, någon sådan som bilden visar har jag inte. Jag kollar nu vattenlåsen, sakta, ett åt gången. Det har en gång i tiden varit en frisersalong i huset och där jag ganska nyligen hade rörmokaren att sätta igen vattnet (tvättstället finns kvar i ett rum som inte används för detta längre) och jag håller just nu på med tvättstället där (ska pluggas och tas bort). Jag hoppas att det är något så "enkelt som vattenlåset!

//Dagg

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #11 skrivet: 20 apr-16 kl 23:50 »
Du har inte något avlopp det rinner undan lite dåligt i?
Vi hade stopp i ett T där det samlats grus och annat skit vilket resulterade i en rejäl doft inomhus.
Efter rensning så är dofterna som bortblåsta.

Det kan oxå vara stopp i nyinstallationen men det känns en aning långsökt.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
« Svar #12 skrivet: 21 apr-16 kl 08:30 »
Det där på din bild är en friskluftsventil som stänger och öppnar till en ventilationskanal i murstocken, du har alltså s k självdragsventilation i huset. Det har inget med avloppet att göra :) .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

kretslopp

• mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 21 apr-16 kl 08:47 »
Du ska spola mycket vatten så att du fyller upp din nya trekammarbrunn. Jag tror det är det som är felet. Det brukar gå åt mycket vatten till det, en tre fyra kubikmeter.
kretslopp

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #14 skrivet: 21 apr-16 kl 08:57 »
Hur skulle vattenmängden i trekammarbrunnen påverka menar du? Att man fyller upp brunnen är för att dess reningsfunktion skall fungera och vid nyinstallation att den inte skall flyta upp/röra på sig.

20%bonde

• Uppland
« Svar #15 skrivet: 21 apr-16 kl 09:01 »
men varför kommer det nu? Det har aldrig luktat tidigare!
//Dagg

Jag skulle gissa på att det saknas avluftning (avloppsröret ska vara förlängt och mynna ovanför nock på hus). Bakfallet du nämnde (i den tidigare anläggningen) är nog att den infiltrationen var igensatt. Det kom inte in någon luft i den då. Nu funkar den nya, dvs. de luftningsrör du har på tomten är luftintag som syresätter bädden. Det innebär att huset fungerar som skorsten, luften i avloppsrören värms upp och stiger. Ny syrerik luft sugs in i infiltrationsanläggningens som det ska vara.
Men om avloppsstammen inte är öppen ovanför taket sugs luften in i huset istället. Det kan vara antingen vacuumventil som tagits upp tidigare eller att luftning helt enkelt saknas.
Så kolla att avloppsstammen har en avsättare uppåt.
Skulle kunna vara andra saker också, men jag skulle börja felsöka så.
Lycka till.

Dagg

« Svar #16 skrivet: 21 apr-16 kl 09:16 »
Du har inte något avlopp det rinner undan lite dåligt i?
Vi hade stopp i ett T där det samlats grus och annat skit vilket resulterade i en rejäl doft inomhus.
Efter rensning så är dofterna som bortblåsta.

Det kan oxå vara stopp i nyinstallationen men det känns en aning långsökt.

Hej! Vattenlåsen tycks vara okej, så nu ska jag kolla detta! Tidigare har det varit lite strul med stopp under badkaret så det ska jag kolla! Tack!
//Dagg

Dagg

« Svar #17 skrivet: 21 apr-16 kl 09:17 »
Det där på din bild är en friskluftsventil som stänger och öppnar till en ventilationskanal i murstocken, du har alltså s k självdragsventilation i huset. Det har inget med avloppet att göra :) .

E, ja visst, så dum jag är  ::)!
//Dagg

Dagg

« Svar #18 skrivet: 21 apr-16 kl 09:18 »
Du ska spola mycket vatten så att du fyller upp din nya trekammarbrunn. Jag tror det är det som är felet. Det brukar gå åt mycket vatten till det, en tre fyra kubikmeter.

Brunnen ska tömmas om ett par veckor (trots att den tömdes för ett halvår sedan då avloppsrören i källaren byttes ut)- regler, regler, regler...
//Dagg

Dagg

« Svar #19 skrivet: 21 apr-16 kl 09:24 »
Jag skulle gissa på att det saknas avluftning (avloppsröret ska vara förlängt och mynna ovanför nock på hus). Bakfallet du nämnde (i den tidigare anläggningen) är nog att den infiltrationen var igensatt. Det kom inte in någon luft i den då. Nu funkar den nya, dvs. de luftningsrör du har på tomten är luftintag som syresätter bädden. Det innebär att huset fungerar som skorsten, luften i avloppsrören värms upp och stiger. Ny syrerik luft sugs in i infiltrationsanläggningens som det ska vara.
Men om avloppsstammen inte är öppen ovanför taket sugs luften in i huset istället. Det kan vara antingen vacuumventil som tagits upp tidigare eller att luftning helt enkelt saknas.
Så kolla att avloppsstammen har en avsättare uppåt.
Skulle kunna vara andra saker också, men jag skulle börja felsöka så.
Lycka till.

Det låter mycket troligt! Men jag hoppas det är något enklare! Jag tror inte jag har någon avsättare uppåt- jag tror det saknas helt enkelt...och då antar jag att rörmolkaren eller någon annan kvalificerad person måste komma och fixa en sådan? Hur dyrt är det månntro?

Det har gått åt en del penningar med nya avloppsrör, anläggningen, miljöinspektören m.m. Bara miljöinspektörens inspektion kostade 3600!

//Dagg

Dela detta:

* Inloggade just nu

745 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser