Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvhöna som vägrar att bli flyttad eller inburad och de andra stör henne...  (läst 1501 gånger)

Lemama

• Västergötland
Min ena höna vill verkligen ligga på ägg men så fort jag flyttar henne till ruvburen så lämnar hon äggen, har försökt att bura in redet som hon helst vill ligga i men då lämnar hon också. De andra är helt hopplösa och måste bara lägga sina ägg i samma rede som hon ligger i så de puttar ut henne och så lägger de sitt ägg och stökar runt med de andra äggen, ibland så de legat utanför redet. En dag fick jag nog och tog alla äggen ifrån henne men så fort en annan höna lagt ägg så var hon där och la sig igen vilket inte fungerade, då hittade hon ett litet krypin där ingen av de andra någonsin lagt ett ägg, jag la dit några extra till henne och hon var nöjd men nästa dag hade dom andra sökt sig till det nya stället och lagt sina ägg där. Suck! Är det en "dålig" ruvhöna som inte fixar att bli flyttad på eller borde de andra ha vett att låta henne vara? Många förstörda ägg har det blivit och jag orkar inte låta henne lägga sig igen om inte någon har en superbra lösning;)

Permission

• Uppland
Flytta henne på kvällen när det är mörkt, och till ett eget ställe där inga andra höns är.

karsan

• Södermanland
Risken finns dock om man flyttar henne att hon går tillbaks där hon var förut efter en rast. Se om det går att bura in henne så att de andra inte kommer åt på det stället hon valt.  Helst så stort att hon kan komma ut lite och äta, dricka och skita när hon vill.  Men ta ut henne en gång per dag så att hon göra detta och dessutom springa omkring och sandbada.  15 min - 2 tim kan detta ta.

Det är rätt typiskt att de andra hönor tar chansen att lägga ägg hos en ruvhöna.  Lite gökstrategi att låta andra ta om ungarna.

Lemama

• Västergötland
Tack för svar, har dock provat båda delarna. Funderar på att flytta henne och några av de snällare hönorna till ett eget boende så kanske det blir lugnare. Eller så får hon helt enkelt inte ruva.

bo_i_dala

Hej!
Flytta de andra hönsen!!
MVH/ bo

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
Hej lemama,  du kanske har hittat lösning på problemet.  Själv har vi Kinda höns som har hög ruvlust,  vi får alltid ser till att ruv hönor får eget plats annars så får man 30 ägg under en höna eller grupp ruvning med 2 eller 3 hönor som trängs i ett rede med krossad eller undan knuffat ägg som resultat.  Det helt normal att hönor vill lägga ägg under hon som ruva så de själv slippa det.  Det går bara att lösa genom att håller henne och andra ruvande avskilt (kompost galler runt hennes rede skulle kunna funka, självklart med utrymme för henne att kunna äta,  dricka och gör ifrån sig) du kan också släppa ut henne en stund att får lite ute tid. Glöm inte skriva på hennes ägg så vet du att de är hennes ruv ägg och inte nya/färska ägg

Lycka till!

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Dela detta:

* Inloggade just nu

576 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser