Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Esab bantam 140  (läst 6577 gånger)

Okulärbesiktning av Byrålåda

• Blekinge
Esab bantam 140
« skrivet: 14 apr-16 kl 13:02 »
Är den nåt att ha? Växelström förmodligen?

TW

• Finland
SV: Esab bantam 140
« Svar #1 skrivet: 14 apr-16 kl 15:47 »
Ingenting att ha. Köp en begagnad likriktare i stället.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 14 apr-16 kl 18:35 »
Alla mma svetsar har ju en växel och en likriktardel, kan man inte bara bygga nån likriktardel och koppla på?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 14 apr-16 kl 19:09 »
Är det en sån där gammal, bärbar, nästan sexkantig med plasthölje? Funkar hyfsat men som sagt är likströmmen bra att ha ibland. Jag vet inte om det finns likriktare att koppla in löst, och om det finns tvivlar jag på att det lönar sig. En helt ny, bärbar, elektronisk Esab 145A med likström kostar 3000kr på jula.

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 14 apr-16 kl 19:47 »
Är det en sån där gammal, bärbar, nästan sexkantig med plasthölje? Funkar hyfsat men som sagt är likströmmen bra att ha ibland. Jag vet inte om det finns likriktare att koppla in löst, och om det finns tvivlar jag på att det lönar sig. En helt ny, bärbar, elektronisk Esab 145A med likström kostar 3000kr på jula.

Ja det är ensexkantig,kan få xen för en 500ing,men som sagt den är väll inte värd deten gång,

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #5 skrivet: 14 apr-16 kl 20:10 »
Dom är lite svårare att svetsa med och det blir inte lika bra, men de är bättre än inget. En femhundring är väl ungefär vad den är värd.

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 14 apr-16 kl 20:16 »
Ok,får väll fundera lite på det,

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #7 skrivet: 14 apr-16 kl 22:11 »
Små växelströmssvetsar som är gjorda för att matas med enfas 230 V brukar man inte bli särskilt glad åt om man är van vid bättre pinnsvetsar.

Men de är fullt användbara, man måste dock komma ihåg att det inte går att använda vilken svetselektrod som helst till dem.  Dels är det bara en ganska liten del av alla olika svetselektroder som finns på marknaden som går att använda för växelström, och dels har de här småsvetsarna så låg tomgångsspänning att utbudet av lämpliga elektroder minskar ännu mer. Esab tillverkar en elektrodtyp som är specialgjord för just de små Bantamsvetsarna, men jag kommer inte ihåg vad den heter och den Esabkatalog jag har tillgänglig just nu är så gammal att den elektroden inte finns med.

Växelströmssvetsar som matas med enfas 400 V (alltså kopplade mellan två faser i ett trefasuttag) och som får dra upp till 16 A, kanske ännu mer, brukar ha högre tomgångsspänning och är lättare att svetsa med.

Det finns en del specialfall då det faktiskt är lättare att svetsa med växelström än med likström, t ex i invändiga hörn där magnetisk blåsverkan kan göra att ljusbågen böjer av och inte gör som svetsaren vill vid likströmssvetsning.

fredde e

• Det finns inget omöjligt, det tar bara längre tid
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 14 apr-16 kl 23:20 »
Jag är ju mekaniker och svetsar själv. Och alltid har de sagts att en 220 v svets behöver speziella elektroder. Jag har en gammal tysk 220 voltare och den funkar konstigt nog med vilken elektrod som helst. Varför vet jag inte. Det blir fina svetssträngar och den funkar med upp till 3m/m elektroddiameter.
Jättekonstigt. Och tänder utan problem.
Man sitter alltid fast i skiten. Det är bara djupet som varierar. Och häng aldrig med huvudet, när den når upp till hakan.

Aqualize

« Svar #9 skrivet: 15 apr-16 kl 01:49 »
Generellt för växelströmssvetsar ska det väl vara rutila elektroder.
500 för begagnad ESAB kan nog vara maxvärdet. Hinner inte kolla upp nu men icke-premiummärken som säljs av Jula & Biltema går väl att få en för under 1000 kr. Hade en Einhell från bauhaus. Fick väl ihop saker med den men den var ju stor och klumpig för vad man fick.
Gick över till en invertersvets som är kompaktare och tar fler typer av elektroder.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #10 skrivet: 15 apr-16 kl 07:25 »
Jag är ju mekaniker och svetsar själv. Och alltid har de sagts att en 220 v svets behöver speziella elektroder. Jag har en gammal tysk 220 voltare och den funkar konstigt nog med vilken elektrod som helst. Varför vet jag inte. Det blir fina svetssträngar och den funkar med upp till 3m/m elektroddiameter.
Jättekonstigt. Och tänder utan problem.
Skillnaden ligger nog i växelström och likström.

DennisCA

• Finland
« Svar #11 skrivet: 15 apr-16 kl 07:31 »
En 220voltare kan även vara en liktriktare jo.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #12 skrivet: 15 apr-16 kl 08:28 »
Lite bättre likriktarsvetsar, och i synnerhet invertersvetsar, kan vara riktigt bra fastän de är enfasmatade. Dock brukar de bli mer ömtåliga för fukt, kapspån och sånt än en enkel svetstransformator pga mycket elektronik som ofta är dåligt skyddad, små isolationsavstånd osv. Om svetsen har en kylfläkt som drar i sig allt möjligt skräp så blir det ännu värre.

hulkovius

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 17 apr-16 kl 17:17 »
 Även om jag tycker att den är lite dyr. Låt vara i såfall att den skulle vara i nyskick... Så funkar den nog till mindre reparationer OM du inte har bråttom. För det går sakta med de klena pinnar som den kommer fungera bra med. Jag föreslår ok.4332.
Storlek 2 eller nåt sånt. Kanske 1,5...

Med lite träning kommer du laga avgasröret på bilen med den. :)

• Blekinge
« Svar #14 skrivet: 26 apr-16 kl 13:08 »
Det blev en kemppi ☺

Skickat från min C6603 via Tapatalk

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
« Svar #15 skrivet: 26 apr-16 kl 19:41 »
Grattis. Tänkte föreslå den där men visste inte hur mycket du tänkt lägga.
Den där är världsklass! Har tig slangpaket till min. Funkar helt perfekt

Skickat från min iPhone med Tapatalk

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 27 apr-16 kl 07:40 »
Tack, jag ser mig om efter en tig tillsats,ska man satsa på kemppi original eller nån universal?

Skickat från min C6603 via Tapatalk

TW

• Finland
« Svar #17 skrivet: 27 apr-16 kl 07:52 »
Gratulerar!
Nu har du skaffat dig en riktig svets! Just den där modellen har gott rykte.

Den klarar enstaka 3,2 mm stickor och det innebär att du klarar allt svetsande för husbehov och på redskap till någon mindre traktor. Den dagen du skaffar grävmaskin eller börjar bygga egna industrimaskiner kommer du att behöva en större svets men fram tills dess har du en riktigt bra svets!
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

DennisCA

• Finland
« Svar #18 skrivet: 27 apr-16 kl 08:52 »
Snygg svets, blir ju avis!

Eriks, med det här slangpaketet, måste du skrapstarta?
Finns det TIG tillsatser med HF start och automatiskt gasflöde och allt det där?

eriks

• -
    • www.sundmansmide.se
Esab bantam 140
« Svar #19 skrivet: 27 apr-16 kl 09:03 »
Den där kan svetsa 3,2 Or hela dan.
Har aldrig varit med om att den behöver vila.

Skraptändnig. Har den med för den är så lätt. Fungerar utmärkt. I verkstan har jag en stor ac/dc.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Dela detta:

* Inloggade just nu

602 gäster, 3 användare (1 dolda)
Anders Flix, Nina W

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser