Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Beror det på dåliga hönsmammor eller...??  (läst 739 gånger)

Nyfikenskåne

• Skåne
Beror det på dåliga hönsmammor eller...??
« skrivet: 13 apr-16 kl 09:53 »
Två dvärgbrahmahönor låg tillsammans i ett rede och ruvade. Den ena reste sig med två kycklingar och den andra fick fram två som var döda vid kläckningen. Då verkade båda nöjda med att dela på två kycklingar. Dom verkade vara riktiga supermammor, vaktade sina små , lockade och visade hur man pickar efter mat.

Plötsligt en dag låg den ena kycklingen riktigt svag och iskall på rygg bredvid mammorna. Jag trodde den var död men när jag bar iväg den kände jag en mycket svag andning. Jag hade den innanför tröjan några timmar så den skulle få tillbaka värmen. Och - helt otroligt - den kvicknade till och innan kvällen var den hur pigg som helst igen och fick återförenas med sina mammor. Så gick allt bra i ett par dagar sen hände samma sak igen med samma kyckling. Men då kom jag försent, den var redan död  :'(
Mammorna delade nu på en endaste kyckling. Men redan samma kväll så hittade jag den kycklingen på samma sätt som den förra. Iskall på rygg bredvid mammorna.
Jag tog in den och har fått den pigg igen.

MEN - vad gör jag nu?? Törs jag sätta ut den till mammorna igen? Är dom urusla mödrar ( borde ju inte vara så svårt med bara varsin kyckling ) eller är det någon sjukdom hos kycklingarna??
Kan säga att den lilla som just nu bor inne piper förtvivlat hela tiden. Och hur gärna jag än vill så har jag ju inte all tid i världen att vara med den. Känns fel att den ska var helt ensam. Har ännu en höna vars ägg börjar kläckas nu, har haft små funderingar på att i smyg stoppa in kycklingen där...Men jag har gjort en sån grej förr och det är mycket svårt att få hönan att acceptera en främmande kyckling!! Dessutom är jag ju fundersam på om kycklingen är sjuk på något sätt!

Jag har haft många ruvhönor och visst har någon kyckling dött ibland. Men detta känns så märkligt när mammorna haft så några att fokusera på. Så frågan är om hönorna helt enkelt är urusla mammor ( det är deras första kullar ) eller om det är någon sjukdom hos kycklingarna?

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 4 användare (2 dolda)
JasmineR, Schwartz kalle

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser