Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ångning av ramar.  (läst 832 gånger)

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
Ångning av ramar.
« skrivet: 12 apr-16 kl 17:24 »
Nu har jag (som jag skulle gjort i höstas..) ångat ur vax ur ramarna, sen skrapat och ångat igen.

Vad tror ni, räcker det som behandling mot t.ex Nosema o AFB? Temperaturen blir ju synnerligen hög under lång tid.

2 ångningar av vilka den första ca 30 min o den andra ca 45 min. Skrapning o trådborttagning emellan.

---?---
Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Ångning av ramar.
« Svar #1 skrivet: 12 apr-16 kl 18:34 »
AFB=Amerikansk Yngelröta och det hjälper det inte alls mot om du inte har speciell utrustning så ångan blir överhettad (det blir den inte i en vanlig tapetborttagare). Faktiskt är det så man odlar prover på amerikansk yngelröta, man hettar upp provplattorna så det blir sterilt förutom ev sporer till amerikansk yngelröta som klarar det fint.

Men det finns ingen anledning att försöka sanera mot AY. Vid blotta misstanken ska det brännas, har man ingen misstanke behöver man ju inte försöka sanera.

Nosema däremot är nog dödendött sedan länge med den behandlingen.

urdus

• Gotland
    • Koorpmusic
SV: Ångning av ramar.
« Svar #2 skrivet: 12 apr-16 kl 20:57 »
Tack!

Finns ingen AY-misstanke, så då nöjer jag mig där. Har "flamberat" lite mindre än hälften men det känns ju onödigt att göra bara för att..

Jag behöver ingen karta... Jag har kompass..

Dela detta:

* Inloggade just nu

480 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser