Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ruvande höna placering  (läst 1563 gånger)

Tofri

• Halland
Ruvande höna placering
« skrivet: 11 apr-16 kl 00:32 »
Har en kinda höna som är inne på sin tionde dag, sen dag ett har hon legat i redet ca 1m upp, bör/kan jag flytta henne och äggen till ett nytt rede på golvet för att undvika att eventuella kycklingar ramlar ur, vill ju inte ställa till det så hon får för sej att avgå.

annepanna

• Västergötland
SV: Ruvande höna placering
« Svar #1 skrivet: 13 apr-16 kl 09:54 »
Min erfarenhet är att om de väl ligger så kan man flytta dem utan större problem. Jag flyttade själv min ruvhöna nyligen till en egen box för att hon skulle få lugn och ro. Det funkade finfint!
I brist på kunskap och erfarenhet får man improvisera.

karsan

• Södermanland
« Svar #2 skrivet: 13 apr-16 kl 22:58 »
Fast det kan hända att när hönan har lämnat äggen för att rasta sig går hon tillbaka till där äggen låg från början.  Så man bör hålla koll de första dagarna efter flytten.

Tofri

• Halland
« Svar #3 skrivet: 18 apr-16 kl 19:43 »
Tack för info men nu har hon legat i 18 dagar så jag byggde en plattform med höga kanter utanför redet där dom små kan kuta runt utan att rasa i backen, tänkte ha dom där nån dag innan dom får en ny lya på golvet. hoppas det ska funka.

docydry

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 13 jun-16 kl 23:12 »
Fast det kan hända att när hönan har lämnat äggen för att rasta sig går hon tillbaka till där äggen låg från början.  Så man bör hålla koll de första dagarna efter flytten.

Sen kommentar men just detta hände mig. Hönan låg kvar över natten men nån gång dagen efter, medan jag var på jobbet, så lämnade hon alla äggen och hoppade upp på den gamla platsen igen, antagligen efter att hon tagit en rast.
Så nu när jag har en höna som börjar ruva så ger jag henne fuskägg och flyttar dem med henne. Ligger hon kvar på dem så stoppar jag in befruktade ägg. Alternativt så låter jag henne ruva nästan klart på det ursprungliga stället (= deras vanliga rede) och sätter för nät sista 1-2 dagarna, när hon ändå inte går ut.

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser