Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fiem Inca 45 Digital Problem med luftfuktighet  (läst 1370 gånger)

Frezi

• Västergötland
Fiem Inca 45 Digital Problem med luftfuktighet
« skrivet: 09 apr-16 kl 17:04 »
Hej

Fick hem min nya kläckare igår och startade den såklart direkt ;) Efter lite justerande och kalibrerande så fick jag rätt temperatur och har lag in ägg. Normalt sett så behövs inget vatten i början, iaf inte när jag kört i min oventillrade manuella kläckare utan fläkt. När min nya kläckare gått ett tag var luftfuktigheten nere på 16% enligt displayen och enligt extern (billig) digital mätare var det bara 5%. Fyllde i vatten i behållaren o fick upp det till 10% på den digitala ett tag sen gick de ner till mellan 0 och 5 %... Låg kvar mellan 16-18 enligt kläckarens display.

Kände att jag har ett problem! Vart tar fukten vägen! Kände runt kläckaren och inser att det blåser rakt ur den runt hela "motorpaketet" varpå jag tejpar runt denna för att få tätt. Detta ingrepp gjorde att ja nu fått upp luftfuktigheten till ca 30% men då är vattenbehållaren som ingår full med vatten OCH jag har vatten på botten av kläckaren. 30% är ju ok i detta stadiet men hur i hela ska jag kunna höja luftfuktigheten längre fram i kläcket? Tycker det verkar lite konstigt att man ska behöva göra ingrepp på en helt ny kläckare för att den överhuvud taget skall gå att använda. Löser sig inte detta får jag reklamera den helt enkelt o det vill jag inte när jag har en laddning med ägg som skall kläckas :/

Nån som haft samma maskin med samma problem eller nåt liknande på nån annan maskin som kan komma med några bra tips?

Mvh

vilma23

• Vilma Kollberg
    • Öland
    • Vilmas Hons
SV: Fiem Inca 45 Digital Problem med luftfuktighet
« Svar #1 skrivet: 09 apr-16 kl 18:48 »
Min kläckaren börjar pipa om fukten är nere vid 45!   :o
Och fukten försvinner hur snabbt som helst! När man vaknar varje morgon hör man pipet! Jag hade ett kläch när den stod nere i min kalla källare. Då höll den fukten mycket bättre.
Föder upp Dvärgkochin och Silkes höns, säljer både höns/kycklingar och avels ägg. Bara att kontakta mig om du söker Dvärgkochin eller Silkes höns.
Mail: vilmas_hons@kollberggarden.se Tel: 0728335535

Dela detta:

* Inloggade just nu

618 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser